Håller med
@Hedinn beträffande din hästs skäckvariant.
Sen, mycket förenklat (och inte helt uppdaterat, men andra får fylla i/korrigera), om olika skäckar:
Tobiano/ryggskäck/dorsalskäck - nedärvs dominant, dvs om anlaget finns så syns det = det räcker att anlaget kommer från en förälder för att fölet ska bli tobiano. Detta är den "klassiska" skäckfärgen och den som är vanligast bland europeiska raser. I skillnad till de övriga är mönstret vertikalt och sträcker sig från rygg till buk. Finns bl a hos shetlandsponny, irish cob, europeiska varmblod, islandshäst.
Splashed white/bukskäck/ventralskäck - nedärvs recessivt, dvs anlaget (som verkar finnas i flera varianter) måste komma från båda föräldrarna för att en häst ska bli fullt utvecklad splash. Anlagsbärarna kan synas (var god uppdatera detta vid behov, ni som har bättre koll). Jämfört med tobianon är splashtecknen ofta flikigare och det vita sprider sig från undersidan (därav benämningen bukskäck). Liksom frame (se nedan) är spridningen också horisontell. Ögonen är blå. Bland europeiska raser finns färgen bl a hos welsh, islandshäst och gotlandsruss.
Hos russ, vars historia jag studerat lite, tycker jag att man kan se en del historiska anlagsbärare genom att de haft stora vita tecken på ben och huvud men inte varit vad vi traditionellt definierar som "skäck". Ett av de första stona i stamboken var skäck och jag tror man kan leda dagens skäckar tillbaka till henne.
Frame overo - nedärvs dominant och dödligt i dubbel uppsättning (Overo lethal white, OLW). Hästen har en "ram" av färg runt de vita fälten, vilket är mest synligt på sidorna och/eller halsen. Vanligast hos amerikanska hästar, men t ex finns färgen hos engelskt fullblod. Hur den har kommit dit låter jag nog vara osagt. Precis som med moderna varianter av gul/creme-anlaget misstänker jag att det tillförts i ett ganska sent stadium.
Sabino/strumpskäck - finns nog flera genetiska varianter och jag är osäker på nedärvningen, så den släpper jag. Detta är en häst med stora vita tecken; långa strumpor med flikiga avslutningar, bred bläs, vit underläpp och ibland bukfläck. Sen yttrar sig anlaget olika. Vissa hästar får kanske bara stjärn och någon enstaka strumpa, andra blir hela skäckar. Sabino finns bl a hos de europeiska varmblodshästarna och hos arabiskt fullblod.
En och samma häst kan ha flera olika anlag.