Lär en häst skänklar m.m??

J

_Jannike_

Hästen jag rider kan nästan ingenting och han är 7 år. Jag har precis börjat rida honom och efter att ha pratat med ägarna så kunde han visst inte så mkt.
Han är en riktig pudding och jag vill gärna lära honom de han inte kan o få fram hans vackra utseende mer.

Har någon tips på hur man lär honom att lyssna på skänklarna?

Tips på hur man lär honom tyglarna?

Han kan inte de här med att trampa under sig, att lyssna på bettet utan bara tuggar och drar i de.

Är det svårare att lära honom eftersom han ändå e 7 år eller det spelar ingen roll?

Tack på förhand. :laugh:

Sv: Lär en häst skänklar m.m??

Låter som att man behöver börja om från början med hästen. Känner du någon som rider in hästar i din närhet är det nog bra att ta hjälp där.
Annars finns det nog risk att det blir fel och då kan man nog förstöra en hel del för hästen och det är ju inte schysst.

Sv: Lär en häst skänklar m.m??

Befäst röstkommandon först från marken. Skritt/halt/trav kan du lära ut när du leder hästen.
Sedan använder du de kommandona vid longering (longera utan inspänningstyglar på en outbildad/otränad häst). Vid longering lär du även in galoppkommando.
Från marken kan du också lära hästen att gå undan för tryck.

Först när detta är befäst är det dags att sitta upp. (Jag förutsätter att hästen är insutten, dvs den accepterar att ha någon på ryggen, och att du kan lägga an skänklar utan att den blir rädd).

Ha någon på marken som leder.
Använd röstkommandona i kombination med skänkel- och tygelhjälper. Dvs, vill du skritta , smacka och tryck med skänkeln, så kan personen på marken gå med och hålla i grimskaftet, men försöka hjälpa till mindre och mindre, och till slut knäppa loss grimskaftet och bara gå med. Sedan kan h*n gå en bit ifrån, och därefter inte gå med alls.

I ett såhär tidigt stadium av hästens utbildning ska du absolut inte försöka få hästen att trampa under sig och böja på nacken. Den ska kunna gå framåt, stanna, svänga, trava och galoppera utan problem först. När det är befäst bör den få en viloperiod så den får smälta de nya kunskaperna.

När hästen har vilat och satts igång försiktigt, tycker jag du ska ta hjälp av en tränare för hästens fortsatta utbildning.
Så det är ett tidskrävande projekt, men gör du grundutbildningen ordentligt, kommer den kunna ta till sig kunskap lättare i framtiden.

Skynda långsamt och Lycka till!

Liknande trådar

Träning Hej, jag är 18 år och just nu tvivlar jag så mycket på mig själv och min ridning . Mitt självförtroende är inte alls bra just nu och ser...
Svar
12
· Visningar
1 848
Senast: Bonica
·
Hästhantering Hejsan! Jag skulle vilja veta era absolut bästa tips på att träna mitt varmblod som har många ”bus” och dumheter för sig. Hon verkar...
Svar
11
· Visningar
1 931
Senast: Masse
·
Dressyr Frågar här bland alla duktiga, fast jag rider islandshäst. Jag har köpt en ny islandshäst som i grund och botten är mkt välriden (7 år)...
2
Svar
27
· Visningar
4 497
Ridning Hej! Jag har en 6-årig valack, som har en väldigt stor personlighet. Han kastrerades tidigt, redan vid 11 månader pga fruktansvärt...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
11 441
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar