Lantbrukskörningsfrågor

Asa_S

Trådstartare
Jag harvade trädgårdslandet med min häst igår! :bump: :bump:

Det var superkul, hon var jätteduktig. Dessutom spände vi ihop och körde shettisarna i par framför fjäderharven (utan att ställa ner den) och det var också kul, men o vad förvirrande det blev med tömmarna. Partöm blir nästa inköp...

Apropå harvandet, så körde vi med ogräsharv, tre rullar varav två hade böjda piggar och en böjda "knivar". Vi har också en fjäderharv som går att ställa på en massa olika djup. Det översta lagret, ca en dm, är mjukt, under är det lera som är rätt så hård. I landet växer enormt mycket kvickrot, vilket inte ogräsharven gick djupt nog för att ta. Är det nu dags för fjäderharven? Kommer den ens att gå att köra i lerbacken (det är inte plöjt) eller går fjädrarna av då? I vilken ordning ska man använda man dessa harvar? Kanske bäst att handgräva bort kvickroten :crazy: .

Någon med erfarenhet av brukskörning sommartid?

Senast ändrad:
Sv: Lantbrukskörningsfrågor

Helkul!
Försökt få ur gamgubbarna vad en såndäringa rullharv kallas, men vad det låter som så har det varit en föregångare till jordfräsen. Jag har ngn sådan stående. men det har inte blivit att jag använt den, den ser lite läskig ut :eek:

Fjäderharven har jag då lekt lite mer med, utmärkt tungträning! :banana:
Jag tror inte att fjädrarna går av om du ställer ned den, det är först när en fjäderpinne fastnar i ngt, tex en sten, som det är risk för att den går sönder. Det är väl bara att harva på och se hur mycket mylla du kan få till. Själv hade jag nog kört vanliga harven först, men jag svamlar ju bara :D

Häftigaste sättet att ta bort kvickrotsrötterna jag sett var en potatisodlare som ställde ned sin rotorsträngläggare (hö) några få cm ned i jorden, efter potatisskörd. Rötterna kom upp i snygga strängar, som han sedan körde bort. Lite storskaligt för trädgårdslandet kanske...

Partömmar gör tillvaron enklare, själv brukar jag harva ut hästskitshögarna på betet med en uppånedvänd ogräsharv, i par. Provat på och plöja med häst, men det är ju en hel vetenskap, dock fascinerande att lära sig.

Kul med shettisarna, nog lär de orka att harva med fjäderharven! :bump: :)

FjordingCarlA skrev:
Helkul!
Försökt få ur gamgubbarna vad en såndäringa rullharv kallas, men vad det låter som så har det varit en föregångare till jordfräsen. Jag har ngn sådan stående. men det har inte blivit att jag använt den, den ser lite läskig ut :eek:
Den ser nog värre ut än vad den är, behaglig att dra för hästen eftersom alltihopa rullar... Det ska tydligen finnas en "hylla" ovanpå som man lade sten på för att den skulle gå nog djupt, min häst är så hög att hon har fullt upp att orka dra ändå ;) !

FjordingCarlA skrev:
Själv hade jag nog kört vanliga harven först, men jag svamlar ju bara :D
Oops, jag kanske inte har beteckningarna rätt, vilken är den "vanliga" harven nu då?

FjordingCarlA skrev:
... uppånedvänd ogräsharv, i par.
se ovan...

Du som tycks ha koll på tömmarna, vad är korstöm, partöm och handtöm? Trodde det skulle räcka med en, men tydligen ska jag ha åtminstone två av dessa :confused: Hur spänner man för ett par, i vilken ordning? Hmm, har en känsla av att jag har en lång resa framför mig :) .

Oops, jag kanske inte har beteckningarna rätt, vilken är den "vanliga" harven nu då?

Vanliga harven är fjäderharven för mig.

Du som tycks ha koll på tömmarna, vad är korstöm, partöm och handtöm?

Korstöm och partöm är samma sak, vad jag vet, handdtöm vet jag icke vad det är :D

Hur spänner man för ett par, i vilken ordning?

Det är bra att ha en medhjälpare, annars får man binda upp hästarna bredvid varandra först. Jag brukar koppla de inre draglinorna först, innan jag kopplar de yttre. Min bibel på körområdet heter Hästmannaskap körning av Hans Sidbäck (1998) med en hel del intressanta tips. Största faran är nog att man gör saker och ting alldeles för komplicerade, så att man inte vågar sig på dem. Man skall göra som du och bara pröva. :bow:
Sen har du ju kört den läskiga kultivatorn!!! :bow: :bow:
Har faktiskt nästan ramlat in i en sådan... :eek:

Man skall inte spänna för som en bekant gjorde:
Normalt spände han för par inne i ett "garage", med stängda dörrar, men denna gång gjorde han det utomhus spände hästarna för vagnen, för att sedan koppla tömmarna :eek: :eek: :eek:
Vad tror ni hände, hästarna skenade iväg, vagnen vart skrot då hästarna sprang på varsin sida om en telefonstolpe :eek: Har för mig att hästarna klarade sig hyggligt, men ändå :angel:
Exakt hur man gör är väl inte avgörande, bara man har en vettig ordning på hur man anspänner och spänner av.

Börja med fjäder harven. Ogräs harven tar du då ogräset börjar sticka upp.

FjordingCarlA skrev:
Man skall inte spänna för som en bekant gjorde:
Normalt spände han för par inne i ett "garage", med stängda dörrar, men denna gång gjorde han det utomhus spände hästarna för vagnen, för att sedan koppla tömmarna :eek: :eek: :eek:
Vad tror ni hände, hästarna skenade iväg, vagnen vart skrot då hästarna sprang på varsin sida om en telefonstolpe :eek: Har för mig att hästarna klarade sig hyggligt, men ändå :angel:
Exakt hur man gör är väl inte avgörande, bara man har en vettig ordning på hur man anspänner och spänner av.

:eek: !

Funderar på om det går att först spänna ihop paret, med tömmar och allt, och sedan få den ena hästen att kliva över tistelstången? Tur man har hästar som är så låga att man kan luta sig över och sätta fast draglinan, fattar inte hur de gör annars. Skulle inte vilja stå där mitt emellan, vad händer om hästarna ger sig iväg?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka