länkningsregler

moiran

Trådstartare
Jag blir inte riktigt klok på gråzoonerna när det gäller vad man får länka till och vad man inte får. Så jag frågar här och hoppas få lite mer kött på benen. :)

Att annonsliknande inlägg och länkar inte är ok är solklart. Liksom länkar i sammanhang som t.ex. "titta på min fina privata hemsida som jag gjort!" eller "skriv nåt i min gästbok". Men var går egentligen gränsen? Att man får länka som källhänvisning eller "litteraturhänvisning" är ju klart. Att man postar länkar som promotar diverse företag (salusiter, webbhotell och klädkedjor är väl det man ser oftast) är tydligen ok i samband med frågeställningar som "vilket är billigaste stället där jag kan köpa denna varan/tjänsten" eller "kan ni ge mig tips om ditt eller datt". Liksom det är ok att länka till sin användarsida i ett annat community.

Med detta som bakgrund, varför är det inte tillåtet att länka till sin privata hemsida (utan några kommersiella intressen) då man t.ex. stött på problem med kodningen/script/etc och behöver lite guidning på dator-forumet? Det känns inte särskilt logiskt. Det måste ju inte vara logiskt heller, iofs, men det skulle kännas bättre. :D

Sv: länkningsregler

Detta blir iofs bara svammel ;)

Men jag kan tänka mig att Gunnar resonerar lite så här när det gäller privata hemsidor.

Dessa kan och får du länka till i din profil, alltså behövs dessa öht inte läggas ut i inlägget.

Tja, om det är något specifikt man behöver hjälp med på något specifikt ställe på sin hemsida (eller om man kanske har fler än en?) så är det ju vettigare om man kan/får länka till just detta ställe? Det är ju dessutom uppbenbarligen förbjudet att skriva "jag har detta och detta problemet på den sidan jag länkar till i min profil" som referens, eftersom sådant också plockas bort. Så hur skulle man möjligen kunna använda sig av det på ett rimligt sätt i den situation jag nämnt?

Kort svar:
Grundregeln kan väl sägas vara att länkar aldrig är tillåtna.

Ibland efter väldigt uttömmande svar kan man kanske lägga en länk för ytterligare fördjupning.

Sedan missar jag och moderatorerna säkert en hel del och kanske vi ibland är lite snälla och låter en del passera som kanske inte borde det.

Att be om hjälp med specifikt problem på egen hemsida är att be om tjänst, passar bättre på annonssidorna.
En generell fråga om hur man löser ett generellt hemsidesproblem utan att länka till någon sida är helt ok, om man lägger frågan under rätt rubrik, dvs Datorer.

Datorforumet är ju nedlusat med "vilket bredband är billigast", "vart beställer jag webbhotell", "vilken dator är värd att köpa" osv - samtliga trådar består ju mer eller mindre av länkar till företag som säljer produkter/tjänster via sin hemsida. Vilket tydligen är ok så länge inget företag favoriseras eller promotas av någon som äger/är anställd på företaget om jag förstått det hela rätt? I alla fall om man räknar till hur det fungerar i praktiken.

De flesta frågor över huvud taget önskar ju svar från någon som kan bättre - dvs en önskan att någon ska göra en tjänst. Att hjälpa någon med att hitta var h*n glömt en slut-tagg eller liknande på dennes privata hemsida är väl inte en större/mer värdefull tjänst än att be någon översätta en text från finska, få bukt med ett elakt (dator)virus eller att hjälpa till med att manipulera en bild. Så vad är egentligen skillnaden? Just att man länkar ifrån bukefalos?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka