Långt inlägg,11-åring har skador som kommer och går!

L

Lester

Min 11-åriga valack har haft skador till o från i tre månader.
Det började i somras då han kom till oss den 17/8-09.

Först hade han en gamal skada på höger bakben sen i vintras som har varit lite gallig och svullet men aldrig varmt eller tecken på hälta.

En vecka efter ankomst vart hans vänstra ben riktigt svullet och lite varmt.:(
Vi trodde att det kanske var överansträngning för hela sommaren har han
stått i hagen och bara betat.

Så kom han till mej och jag började rida som vanligt ingan riktigt hårda pass eller så bara lite skritt, trav och kanske ett varv galopp!
Men det kan ju vara mkt för att ha stått i hagen hela sommaren.
Med lite vila i kanske tre veckor med bara promenader och skritturer...
Hade på liniment och mätte benet varje dag!
Efter tre-fyra veckor vart han bättre och jag börja skritta igång honom och sen lite trav och till slut galopp och sen vart det ju hoppning för att jag hade hoppats att jag kunde ha med han på lektion nu förra veckan.

Jag hade med honom till min faster på höstlovet för lite hårdträning och inget tecken på häta på nått av benen och hon tittade på gamla skadade benet och sa inte mkt om det!
Det var kanske en vecka efter lovet då han fick en annan skada på samma ben som i sommras men lite nedanför.
Inget tecken på hälta men lite svullen runt omkring:crazy:
Nu håller sårskorpan på att lossna och allt verkar bra!

men förra lördagen skulle jag hoppa som jag alltid gör på helgerna, men han kändes konstig och hans huvud nickade lite otacktigt och stuttigt.
Dock är inte mina föräldrar hästvana och vet inte hur man ser om hästen är halt eller inte, jag är inte heller så duktig på det tyvärr:crazy: och på söndagen bad jag en bättre människa i mitt stall och ta och titta lite på det och nått stämde inte fast vi visste inte riktigt om han var halt eller inte så då fick han vila lite tills i lördags men såklart har jag prommenerat lite med honom under tiden.

Han kändes lite annorlunda i början men igår kändes det jättebra förutom att han nickade till några steg två ggr eller så men det var kanske bara två-tre travsteg, men i slutet kändes han helt normalt!
Idag sa tjejen i stallet att han verkade lite stel i hagen i morse och stallägaren säger jämt till mej att han "inte ser fräsch ut", hon vill få mej att bryta ihop:cry::'(

Jag har ingen aning om hur eller vad jag ska göra, välldigt tacksam för svar(L)!

Sv: Långt inlägg,11-åring har skador som kommer och går!

Att det ska vara så svårt att ta hästen till veterinär.

Svaret på din sista fråga är alltså - ta hästen till en veterinär/klinik.

Och försök förstå att man inte ska rida på en häst som har ett svullet ben.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 475
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 537
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 345
Hästmänniskan jag la av det här med hästar för ca. 3 år, när jag tog beslutet att ta bort honom. De första 2 åren jag hade hästen, letade jag efter...
Svar
9
· Visningar
1 498
Senast: vildeld
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama