Långritts träning?

ja just det...
är det ngn som har bra tips på hur man skall göra för att ens häst skall palla ridas 5 timmar om dagen i 5dagar?
Träningstips?
Vad ska man ha för några skydd?
ska man skaffa sig ett sådan rid/flugtäcke?
osv osv...
Hästen är en varmblodig travare på 7 år.

Sv: Långritts träning?

haha ok...kan det möjligtvis vara så att du också vill vara väl förberedd inför en viss långritt i sommar...
kom igen nu buke....vi vet att där finns ngn där ute som kan hjälpa oss:bow: :bump:

jo men det verkar vara hopplöst! =P vi får helt enkelt hitta på nå bra träningsmetoder själv tror jag! :D
Tycker det verkar väldigt kul med en långritt.... Undra hur man ska lägga upp träningen fram till dess?

ja precis...hmm ja man kanske ska köra intervall träning, men hur lätt är det när jag endast har asfalterade vägar runt om kring mig...hmmm

ja du...kanske att sakta men säkert rider hästen längre å längre för varje dag..under ett längre ridpas vara noga med att det inte går "för snabbt fram" låta den vila och andas ut lite,få normalpuls,att den inte får mjölksyra och sådant..

gör väl så som man tränar kondisen på en häst kanske...

el varför itne göra som en distans ryttare gjorde på täby galopp....? galoppera runt,runt runt med sin häst i 47 varv (dock inte den stora banan utan den lilla banan )...

sen kan man väl ha skydd så som boots,senskydd/strykkappor....?

ja du då blir det mkt svårare, inte så kul att köra intervall på asfalt endast! Har faktiskt ingen aning om hur man ska lösa det problemet, är lyckligt lottad med fina skogsvägar av sand jag!
Men man får väl bege sig ut på längre och längre turer helt enkelt!
Å köra lite konditionsträning!

Rid ut mycket. Använd alla gångarter. Räkna med att du kommer att promenera mycket själv under långritten. När jag var på långritt för ett par år sedan så var vi ute i 7 dagar. Jag tror inte jag gått så mycket förrut. Men det är mysigt att knalla runt med sin kompis. Under de här dagarna så tror jag att vi galopperade 2 gånger. Hoppas ni får det lika häsrligt som vi hade.
ps använd inga nya kläder ds

då återstår bara ett problem...mina knän pallar inte att hoppa upp från marken? Så jag har inte gjort det på typ 3 år så jag e helt hopplös om det skulle bli tvunget...:crazy:

Det finns stenar, staket och annat som du kan använda. Sen så får du väl be den som sk arida med om hjälp när du ska upp.:smirk:

Menar du verkligen att någon har galopperat 47 varv runt järnvägsvolten = lilla banan vid parkeringen?
Nog för att jag tränar mina hästar ordentligt, men jag skulle aldrig galoppera 47 varv! Fy fan vad tråkigt för hästen, runt runt runt...

På den här sidan har jag skrivit tips för distansträning. Om du tänker dig ett liknande schema fast kanske något längre tider på ryggen en gång till i veckan och då långt och långsamt. Snabbhetsträning behövs inte, mest bara uthållighet. Dressyr är även viktigt för att bygga en stark rygg som orkar hålla ryttare under så många timmar flera dagar i rad. När du väl rider ritten så tänk på att även leda hästen, den är ung.

www.nerikesdistansryttare.org under Distansridning - Träna och tävla tror jag det står.

Hälsning Maja

Kul med långritt!
Jag tror inte du behöver träna nåt särskilt, om bara hästen har normal kondis. Ta det bara lugnt, varva korta trav eller galopp-pass med långa skrittpass, och hoppa av och led hästen emellanåt.
Var bara noga att sadeln passar riktigt bra eftersom hästen ska ha den på sig mycket längre än vanligt.

Jag var själv ute på en långritt med min häst för några år sen, vi red då 12 mil på fyra dagar. Det blev 6-8 timmars ritt om dan. Vi tog långlunch minst 2 tim samt några småpauser så hästarna fick beta lite. Min häst var då riden ca 1 tim 4-5 dagar i veckan och hon hade inga problem att orka detta, var pigg och glad under hela långturen.

Lycka till!!

BJÖRKIS skrev:
Menar du verkligen att någon har galopperat 47 varv runt järnvägsvolten = lilla banan vid parkeringen?
Nog för att jag tränar mina hästar ordentligt, men jag skulle aldrig galoppera 47 varv! Fy fan vad tråkigt för hästen, runt runt runt...

ja jag menar att en tjej verklgien galopperade 47 varv med sin distans ponny..hon skulle "slå" sin egna tid....ja det är synd om ponnyn,skulle personligen inte göra det själv,utan helldre rider jag ut på 2-3 tim istället!
men alla gör väl olika tyvärr...inte för att det dirrekt är "bra" för hästen att springa i ett relativt snabbt tempo i 47 varv..men men,inte mkt att göra åt tyvärr...:cool:

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 674
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 301
Senast: Häst_
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 401
Senast: Roxy
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 042
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama