Långresa med häst

Eros

Trådstartare
Hoppas jag har lagt tråden på rätt ställe,

Jag ska som det ser ut flytta ca 120 mil och ska ta med min häst till nya boendet. Hur gör man med resan då? Antar att det är 8 timmarsregeln som gäller, så då får man ta in på hästhotell??
Hur "sköter" man om hästen på bästa sätt under en så lång resa?
Tänker mest på muskulatur och ben när de ska åka så långt. Resan kommer att ske runt maj/juni nästa år.

Tacksam för svar
 
Sv: Långresa med häst

Jag skulle skicka den med en lastbil istället. Så kan du ju ta flyttlasset i hästtrailern ist:)
 
Sv: Långresa med häst

Som tidigare sagt så är lastbil ett väldigt bra alternativ. Ofta, när de åker så långt så brukar chafförerna vilja stanna någonstanns och sova. :) jag har själv beställt en lastbil en gång när jag skulle hämta en häst och det var jätte bra.

Ska du åka själv med hästen så finns det något som heter "svett-ersättare" från Krafft. De får ju inte i sig så mycket salt när man åker sådär. Sen kan jag rekommendera ett hösegel att ge hästen hö i när det är dags för mat! Gärna att du har lite vatten på höt så att det inte dammar så mycket. Sen får man komma ihåg att ta små pauser ibland och erbjuda hästen vatten under pauserna.
 
Sv: Långresa med häst

Lastbil, absolut. Hästen reser otroligt mycket bättre i lastbil där det inte skakar som i en transport (står och spänner musklerna för att parera). Då ingår också avlastningen och övernattningen.
 
Sv: Långresa med häst

När man kör lastbil får man köra 4.5h sen rast på minst 45min och sen 4.5h till (det går att göra på lite olika sätt). Är de två kan de köra längre.

Men det finns alltså lagliga begränsningar även för förarna.

Hur som, jag skulle också skicka med lastbil!
 
Sv: Långresa med häst

Tack för alla svar, ja lastbil verkar vara det bästa alternativet. Helt klart! Har varit i kontakt med några olika transportörer och de verkar vara seriösa allihopa.
Men funderar ändå lite på hur hästarna mår i ben och muskler efter en sån långresa, de övernattar i sthlm för att sedan åka ca 90 mil till.
Någon som har några bra ideer hur man sköter om hästen dagen och natten efter de kommit fram??!!

Tacksam för svar:)
 
Sv: Långresa med häst

det finns ju vibrationsmattor som används för rehabilitering. ;)

jag importerade häst från Irland (lite längre;)) han hade gått ner ganska mycket i vikt efter den långa resan men var ändå i ganska gott skick. Dock lät jag honom vila och acklimatisera sig under en period efter ankomsten. Du känner din häst bäst och du kommer nog att märka ifall han/hon är allmänpåverkad. Jag rekommenderar att du inte har för stora skydd på då det ofta blir väldigt varmt under transporten, boots brukar fungera fin fint.... Lycka till!
 
Sv: Långresa med häst

Promenad när hästen kommer av bilen, vätska (gärna någon vätskeersättning), lugn & ro, mycket grovfoder. Jag brukar köra några dagars MagTarmkur för att vara säker på att magen fungerar som den ska.

Just för att de åker bekvämare i lastbil brukar det inte vara någon större fara när de kommer fram, tänk på alla dyra och högpresterande tävlingshästar som far land & rike runt i sina lastbilar.
 
Sv: Långresa med häst

Jag har skickat häst med lastbil några gånger och de har mått fint när de kommit fram! En av hästarna har övernattat, de andra har åkt raka vägen. Jag har promenerat dem en stund vid ankomst och sedan har de fått gå in i boxen över natten (båda har kommit fram mitt i natten). Ut i hage på morgonen sen bara.

På en lastbil åker hästarna bra, det är stor skillnad på rörelse, balansering och stötdämpning mot en vanlig transport.

De flesta transportörer vill inte att hästarna har täcke eller tansportskydd på, kan vara bra att kolla med den du anlitar. Vid övernattning tar de inte på och av grejjerna, utan de får stå med det på hela tiden i såna fall.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 590
Senast: Shaggy
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 023
Senast: MiniLi
·
Skola & Jobb Min arbetsgivare har anordnat någon form av kickoff fre-lör. Det är med lite föreläsningar och gemensam middag fre kväll. Och avslut vid...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 116
Senast: Cattis_E
·
Övr. Katt Jag ska flytta i september, och det tar ungefär 14 timmar med bil och båt från där jag bor nu till mitt nya hem. Min ena katt är...
2
Svar
24
· Visningar
3 343
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp