Längre menscykel, anledning?

Mammas

Trådstartare
Jag har, bortsett från enstaka gånger, haft en rätt jämn menscykel. Det ligger på en 29-35 dagar, år efter år.

Förrförra mensen var 45 dagar. Den förra låg normalt på 29. Den som kom nu i dagarna låg på 47 dagar.

Jag har märkt att jag varit otroligt trött, ungefär sedan i våras. Äter vegetariskt så ligger i riskgrupp för järnbrist. (Tänkte ringa vårdcentralen imorgon och kolla.)

Det jag funderar på är om menscykeln kan bli längre om jag har järnbrist? Kroppen är ju smart, så det är väl inte helt otroligt, google säger dock inget om det. Den säger däremot att ätstörning kan ge längre eller utebliven mens, och i de fallen är det väl näringsbrist som är orsaken, så viss näringsbrist borde kunna ge det?

Så, bukeoraklet, har ni några förslag? :D

Jag har, bortsett från enstaka gånger, haft en rätt jämn menscykel. Det ligger på en 29-35 dagar, år efter år.

Förrförra mensen var 45 dagar. Den förra låg normalt på 29. Den som kom nu i dagarna låg på 47 dagar.

Jag har märkt att jag varit otroligt trött, ungefär sedan i våras. Äter vegetariskt så ligger i riskgrupp för järnbrist. (Tänkte ringa vårdcentralen imorgon och kolla.)

Det jag funderar på är om menscykeln kan bli längre om jag har järnbrist? Kroppen är ju smart, så det är väl inte helt otroligt, google säger dock inget om det. Den säger däremot att ätstörning kan ge längre eller utebliven mens, och i de fallen är det väl näringsbrist som är orsaken, så viss näringsbrist borde kunna ge det?

Hur gammal är du? Ingången till klimakteriet är lång, vissa kan märka förändringar över en tioårsperiod.

@Mammas Vid anorexi och dylikt är det inte näringsbristen som ger utebliven mens utan stresspåslaget svält medför stänger av ägglossningen = ingen mens.

Hur gammal är du? Ingången till klimakteriet är lång, vissa kan märka förändringar över en tioårsperiod.

Jag är trettio, så det känns lite tidigt? Vet inte hur ärftligt det är, mamma var över femtio iaf när hon kom in i det.

@Mammas Vid anorexi och dylikt är det inte näringsbristen som ger utebliven mens utan stresspåslaget svält medför stänger av ägglossningen = ingen mens.

Aha, tack för info! :)

Det känns som om du hoppat över ägglossningen från ena äggstocken två gånger irad. det betyder kanske ingenting, men om det fortsätter går det ju att kolla upp hos gyn.

Jag har ite koll på exakt antal dagar om året, men per mensvecka har hag gått från fyra dagar till sex dagar. Vet inte varför det blivit så, har inte ändrat något.

Vet inte, jag får snarare rikligare mens vid järnbrist paradoxalt nog.

Från ena äggstocken? Är det varannan gång menar du?
Nej, så funkar det inte. Jag vill också veta vad som menas med det där inlägget....
Jo. Oftast ägglossar man från ägstockarna turvis, d.v.s. varannan månad höger, varannan vänster. Har man av nån anledning problem med den ena kan kroppen börja lossa från samma äggstock varje månad. Det beror på lite, men vanligast eller åtminstone vanligt är nog att lossa just turvis.

Så har man först en strulig cykel, sen en vanlig cykel, och sen en strulig igen kan man gissa att det är ena äggstocken som har nåt knas.

Jo. Oftast ägglossar man från ägstockarna turvis, d.v.s. varannan månad höger, varannan vänster. Har man av nån anledning problem med den ena kan kroppen börja lossa från samma äggstock varje månad. Det beror på lite, men vanligast eller åtminstone vanligt är nog att lossa just turvis.

Så har man först en strulig cykel, sen en vanlig cykel, och sen en strulig igen kan man gissa att det är ena äggstocken som har nåt knas.
Ok detta var helt nytt för mig. Jag är av naturen källkritisk, lite nyfiken på om du är typ gynekolog eller motsvarande?

Ja, precis så har min gynekolog förklarat för mig också. I mitt fall - som har fått operera bort ena äggstocken - har det inneburit att kroppen anpassat sig så att jag ändå har ägglossning varje månad.

Förlåt att jag inte svarat, glömde bort buke. :o

Pcos? Kan ju vara värt att kolla övriga symtom iaf.

Akne och lätt att gå upp i vikt stämmer. Men hade inte så svårt att bli gravid, så det borde inte vara det? Får ta upp det när jag ska till gyn, borde gå dit ändå. (har återkommande svamp och min senaste gyn föreslog receptfria svampkrämer. Till någon som tidigare haft vestibulit. :meh: )

Tack för tips! :)

Det känns som om du hoppat över ägglossningen från ena äggstocken två gånger irad. det betyder kanske ingenting, men om det fortsätter går det ju att kolla upp hos gyn.

Fortsätter fylla i mensappen, så ska ha det i åtanke om det fortsätter vara varannan som strular. :)

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har verkligen snöat in på att lära mig mer om hormoner och hälsa nu, och jag älskar verkligen känslan av att vara driven av ett...
Svar
0
· Visningar
1 645
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama