Långrandig magsjuka

Philosophia

Trådstartare
Hur länge är det normalt att magsjuka håller i sig? Jag börjar bli orolig eftersom min whippet inte är bra i magen. Hon fick rejäl diarré natten mellan måndag och tisdag för att sedan bli bättre med ett bakslag i natten mellan torsdag och fredag. Kuren med Canicur har gjort det bättre, men det är inte helt bra.

Troligen började jag ge lite för mycket mat lite för fort, därav bakslaget. Men hon blir så himla tunn. :(. Hon har nästan försvunnit på en knapp vecka. Visserligen är hon pigg, men hon börjar faktiskt bli mager. Hon får ju ingenting med energi i, bara matskedsstora portioner en gång i timmen.

Jag vet egentligen inte vad jag vill med tråden. Djursjukhuset vill av förståeliga skäl inte ha in henne eftersom det smittar och hon är ju pigg och inte undervätskad. Men samtidigt oroar jag mig nästan för att hon ska svälta ihjäl innan hon blir bra :crazy:.

Vad kan man ge för mat som innehåller lite mer energi men som fungerar när tarm och mage är känslig efter magsjuka? Det är dags att våga sig på lite Hills i/d nu, men är det tillräckligt energirikt när man bara kan ge lite grann?

Sv: Långrandig magsjuka

Inte för att jag vet hur din whippet ser ut, men svälter ihjäl gör hon nog inte på en vecka. Men det är aldrig kul att behöva fasta dem =( Hade inte veterinären några råd att komma med?

Min hund var magsjuk i 10 dagar förra sommaren. Dålig 1-2 dagar, lite bättre en, började äta och sen sjuk igen typ. Han gick ner ett kg (av knappt 8). Påbörjade en allergiutredning i slutet av den perioden (av främst andra anledningar), men i övrigt tyckte inte veterinären det var så mycket att "göra åt".

Det de erbjöd sig (men inte tyckte var nödvändigt) var att man kunde lägga in honom så han kunde få dropp och därmed fastas längre tid.

Egentligen tror jag väl inte att hon ska svälta ihjäl, men det är frustrerande att se hur hungrig hon är och hur mycket smalare hon har blivit. Revbenen syns nu. :crazy: Men det är ju som din veterinär sa nog inget att göra något åt.

Jag vet ju sedan förr vad man gör åt magsjuka men jag pratade med veterinär i torsdags efter att hon hade blivit sämre igen. Jag tyckte att det var lite obehagligt att behöva fasta henne 24 h två gånger inom loppet av en vecka. Men det skulle inte vara någon fara. Det som känns jobbigt nu är att ge henne så lite mat vid varje mål.

Vi var dock ute nyss och till min stora glädje så kom det riktigt fina "trivselkottar". Hoppas det håller i sig så att det inte bara är en kortvarig effekt av Canicur-kuren.

Jag var igenom det med Z nyligen och fick också börja om med ny fasta för att jag föll för den hungriga blicken. Suck, att man aldrig lär sig. Efter bakslaget höll jag mig och gav ingenting annat än canicur + kokt kyckling och överkokt ris i ökande portioner. Väntade fem dagar innan jag lade till någon hundmat och började då med 5-6 kulor i riset. Ökade sedan hundmaten sakta över fem dagar tills det bara var hundmat som vanligt.

Hoppas det går bra med din tjej.

Kokt kyckling pallade inte magen med i förra veckan trots att hon inte fick mer än en matsked. Nu har jag köpt Pro Kolin att ge före mat och Hills i/d.

Jag hoppas dock att det inte är ett bakslag på gång igen. Igår såg magen jättefin ut (men det var väl Canicuren antar jag). I morse var hon istället nästan lite hård. Nu strax före lunch var det lösare igen och inkapslat med väldigt mycket slem. Det är ju helt klart grovtarmen som är irriterad/sårig/inflammerad.

Min äldsta blev riktigt dålig i vintras och hade diarré i två veckor (eller om det t o m var mer?). Jag var såklart jätteorolig och hade kontakt med djursjukhuset, men de sa att så länge hon inte har blod i avföringen eller är uttorkad så var det faktiskt ingen direkt fara. Jag gav både canicur och pro kolin men upplevde att det bara var den senare som hade någon effekt. Dessutom fick hon äta i/d i små små portioner (efter att hon först fastat och ätit risavkok och fisk i vanlig ordning) tills magen var helt stabil. Då gick jag över till hennes vanliga mat och sedan slutade jag ge pro kolin när hon varit bra i magen några dagar.

Skönt att höra att Pro kolin gav bra effekt för din. :)

Vi var nyss ute igen och tyvärr är det diarré på G igen - ut och springa en gång i timmen med andra ord. Hoppas verkligen att Pro kolin hjälper nu.

Nu är vi nyss hemkomna från djursjukhuset. Diarré hela dagen och ut två gånger på natten. I morse kom det bara knallgul vätska när hon bajsade. Jag ringde veterinären igen och fick komma in på en akuttid.

Veterinären trodde inte att det var vanlig magsjuka. Vi tog blodprov och fick med oss ett rör hem för att ta ett träckprov till vår redan inbokade magutredning i nästa vecka. Fick även med en förpackning med mjölksyrebakterier och fibrer - som ett slags kombination mellan Canicurtabletterna och Pro kolin. Hon tyckte inte att det var någon idé att fasta mer eftersom tarmen ändå inte tycks "läka". Så nu blir det lite försiktig start med Hills i/d för att så smått trappa upp till full dos.

Både hunden och jag är helt utmattade nu. Hon har dessutom blivit förkyld till råga på allt, lilla kraken. :(

Hu! Nej det där låter inte trevligt alls. Håller tummarna för att det är något som går att bota relativt lätt.

Tack!

Nu verkar det ha lugnat sig lite trots att jag ökar på maten (i/d). Även om det fortfarande är löst och slemmigt så kommer det inte stup i kvarten. Det känns verkligen skönt att kunna ge henne mat. På bara en vecka har hon gått från perfekt hull till en mager liten krake.

Tänkte bara passa på att tipsa om det bästa som finns vid dåliga magar: kaninmage!

Googla lite och så ser du vart du kan köpa.

Jag har botat magsjukor med det och önskar jag visste att det fanns på den tiden Focus var som sjukast...

Liknande trådar

Hundhälsa Jag flyttade tillbaka från Storbritannien till Sverige i Oktober i år, och tog då med mig mina två hundar: 1 okastrerad hane, border...
Svar
5
· Visningar
1 120
Katthälsa Hej! Jag var hos min vetrinär häromdagen för en hälsokontroll på min katt Zorro för jag tyckte han visade tecken på att inte må bra. Han...
2
Svar
22
· Visningar
1 179
Senast: Shilton
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
386
Senast: cassiopeja
·
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 286
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka