Längningar

Elin_B

Trådstartare
Tänkte bara höra om någon har bra tips om hur man tränar den lite orutinerade hästen och lär den länga...

Ponnyn jag rider tar ut stegen jättebra och gör riktigt fin ökad skritt, men jag får honom inte att länga i traven riktigt...
När vi började träna förut så sa tränaren att det inte gjorde så mycket att det blev lite springigt i början utan om han blev springig men ändå tog ut stegen mer så var han iaf på rätt väg. Jag börjar med att samla ihop honom lite extra så jag har något att ta av men sedan känns det som om han bara rinner iväg liksom.. Han blir lite för låg och sedan slår han upp huvudet och så har man tappat honom..

Jag försöker nu mest ute i skogen eftersom det är lättare med bjudningen där..

Problemet är det att det känns lite hopplöst.. Han tar ju ut stegen en aning mest p g a att han ska ta sig fortare framåt.. Hur ska jag gå vidare med att få honom att verkligen sträcka ut utan att öka tempot så mycket?

Sv: Längningar

Jag har samma problem med min häst! Fast en sak jag märkt är att om han är lite spänd (typ på tävling) så blir det bara spring, så en avslappnad häst kanske är en förutsättning? ;)
Men jag vill också gärna ha tips och övningar!

Sv: Längningar

Det beror troligen på att din ponny inte är nog stark i bakbenen. För att kunna länga steget måste "han" ha lite power i bakkärran för att orka länga det. Ponnyn jag red förut orkade inte riktigt länga steget och det berodde på att han inte var nog stark i bakbenen, men med träning så blev det bättre.

Varje gång du rider kan du ju rida lite öppnor och slutor (men sitt inte och nöt öppna sluta hela dagarna), eftersom att det är som styrketräning för bakbenen, när de utförs korrekt (vilket du känner). Många hästar som är otränade orkar oftast inte mer än en sluta i kankse 2 steg, men bara det blir ett steg med en riktig sluta ska man vara nöjd beroende på hsätens förutsättningar.

Galoppfattning från halt är också bra att träna, då hästen ska börja galoppen med höger respektive vänster bakben. Många hästar börjar galoppen med ena frambenet för att det är enklare att "kasta" (det behöver inte kännas som att den kastar sig in i galoppen beroende på hur duktig ryttaren är dock ;) ) sig in i galoppen än att ta i lite extra med bakbenen så att det blir en snygg fattning, men det tänker ju inte hästen på att det ska se snyggt ut utan vi måste hjälpa den. Fördelen för att detta ska lyckas är väl främst träning men också att hästen har en grund, en form, att utvecklas från där den redan från början har bakbenen aktiva. Finns inte ännu formen så försök hitta den genom att prova alla möjliga grejer och träna. Dock är allt ganska logiskt, eller det ÄR logiskt.

Lycka till!

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 130
Senast: Anna-Bella
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 207
Senast: Juli0a
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 366
Senast: Lutten
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 458
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila