Långhåriga kattungar?

fettso

Trådstartare
Hur stor är chansen att få långhåriga kattungar med en renrasig Perser pappa och en halv skogis mamma som är långhårig??

Sv: Långhåriga kattungar?

Om båda föräldrarna är långhåriga blir alla ungarna det eftersom långhår är en recessiv gen, är katten långhårig kan den alltså inte bära på en korthårsgen.

Det sägs att om du har två långhåriga föräldrar så ska avkomman bli långhårig eftersom den genen är dominant, men jag har lyckats att få en långhårig bebis och en korthårig bebis med två långhåriga katter (pappa: skogis/perser/bondkatt, mamma: birma) så där stämde det inte...

Genetiska fel och mutationer kan alltid hända, ingen regel utan undantag ;)

Men det är väldigt ovanligt några enstaka fall då och då bara.

Fast sen tror jag det är något med birman också, för även en renrasig kull kan bestå av ungar som är riktigt långhåriga och några som är på gränsen till korthår, men alla går ju som "semilånghår".

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
196
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
425
Senast: KeeNine
·
Övr. Katt Hallå på er! Av en slump så hittade jag till Bukefalos och kände vilken jackpott! Ni kanske kan hjälpa mig. Är i grunden egentligen en...
Svar
6
· Visningar
493
Senast: Blyger
·
Övr. Katt Jag är på gång att för första gången köpa en raskatt, efter att i många år haft bondkatter eller blandraser ❤️ Har jag förstått rätt...
Svar
4
· Visningar
415

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka