Längden på tyglarna?

Domino_s

Trådstartare
Jag har försökt att googla lite, men kommer inte fram till något bra svar så jag försöker här istället.

Hur långa måste tyglarna vara om man ska tävla med dem, finns det någon regel för det?

De som följde mitt träns är nämligen alldeles för långa för min lilla häst, har redan kortat dem en bit för de var farligt långa. Men jag tycker fortfarande att de är alldeles för långa. De gånger jag kortar upp henne (ibland i skogen te x) så går tygeländarna nästan ända ner till backen, vilket resultetar i att läderflärparna slår emot hennes ben och tyglarna har även vid några tillfället slingrat sej runt frambenen på henne (tack och lov att pålla är världens lugnaste och tåligaste häst)...

Så kan jag med gott samvete korta av mina tyglar en bit till?

Mvh Domino_s

Sv: Längden på tyglarna?

korta ner mer om de ar for langa... mig veterligen finns ingen minimigrans for langden pa tyglarna, men korta ner till de ar bekvama i langd for dig o pallen. Tavlingsfolket kan reglerna battre, men valj vardagsbekvamligheten forst och ev tavlingsregler senare... hade iaf jag gjort ;) vi har allt ifran hela tyglar (ropingtyglar) till 8 fot langa sk driving lines som vi rider med har, beroende pa jobb och hast.

Sv: Längden på tyglarna?

Det finns olika tygellängder beroende på storlek på häst precis som inom engelsk ridning. Jag hade full längd på tyglarna till mitt gotlandsruss....... Inte... Optimalt... :rofl:

Liknande trådar

Relationer Anonymt nick, om någon vet vem jag är så säg ingenting. Nu tror jag inte att någon känner mig då jag varit rätt anonym här tidigare...
2
Svar
25
· Visningar
7 310
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 504
Senast: Liten
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 764
Senast: Disen
·
Trav Tänkte roa er med en följetong om en ganska originell häst.. 4-årigt sto, inköpt för slaktpriset, osedd långt uppifrån. Enligt...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
10 365
Senast: ghost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar