Längd på sadel.

Digbil

Trådstartare
Jag undrar om denna sadeln är för lång till den här hästen? Passformen i övrigt får utvärderas när betesfettet försvunnit, hon lägger allt på rygg och bogar och skulle behöva en sadel med bladen riktade uppåt och utåt just nu :crazy: Sadeln är min och hästen till låns så därför har jag ingen brådska med att använda den på henne. Vi har en del markarbete att göra först sen har hon en engelsk sadel.

2684f04f.jpg

När den ligger där har jag fritt för bogbladet men tycker själv den ser ut att ligga lite långt fram på bilden. Men det är just nu mest längden jag är orolig för.

Sv: Längd på sadel.

Tycker absolut den ska bak en bra bit. Svårt att "se" då hur lång den blir!

Den ser lite lång ut ja. Den ska dock inte bak nå mer, snarare fram en liten bit till

för att annars hamnar den för långt bak helt enkelt. Den ligger okej där den ligger, men den ska inte längre bak

Sadlen skal ikke længere frem, hvis du er glad for hesten. Sadlen skal altid ligge sådan at starten af bommen er lige bagved skulderbladen. Denne punkt kan findes ved at "tegne" en streg lige op fra albuen.

Ligger du den for langt fremme, vil den have tendens til at låse hestens skulder og forhindre den i at bevæge sig rigtig.

Hvis sadlen genere eller forhindre bevægelse ved hoftebenene, er den for langt. Der skal helst være lidt plads imellem spidsene af hoftebenene og slutning af sadlen. Være også opmærksom på at sadelunderlag/pad kan nogle gang genere på hoftebenene, specialt hvis den er stiv.

Men en kort rygget hest er det tit en fordel at vælge en afrundet sadel, fordi det er mindre sandsynlig sadlen kommer i vejen for hoftene. Så kan man også bruge en afrundet underlag, for at underlaget heller ikke kommer til at genere.

Jo jag vet. Där den ligger nu så går bogbladet helt fritt. Men det är svårt att veta var sadeln hamnar när hon tappat sina fettkuddar på ryggen. Jag ville mest ha andra ögon som tittar på längden. Att köpa en roundskirt är inte aktuellt då jag bara rider hästen när min egen vilar och hon har en passande engelsk sadel. Det är en lite förhoppning hos mig att jag skall kunna rida i min egen sadel då hon och min kuse inte är helt olika i ryggen. Men jag får banta ner henne först. Annars får jag åka "tvålkopp" om den inte passar.:D

Jo jag vet. Där den ligger nu så går bogbladet helt fritt. Men det är svårt att veta var sadeln hamnar när hon tappat sina fettkuddar på ryggen. Jag ville mest ha andra ögon som tittar på längden. Att köpa en roundskirt är inte aktuellt då jag bara rider hästen när min egen vilar och hon har en passande engelsk sadel. Det är en lite förhoppning hos mig att jag skall kunna rida i min egen sadel då hon och min kuse inte är helt olika i ryggen. Men jag får banta ner henne först. Annars får jag åka "tvålkopp" om den inte passar.:D

HVad skal du ride? Bare hyggetur med en masse ligeud strækninger eller skal du til at bøje skarp eller lave turnbacks el. spins?

Hvis det er bare hyggetur og ikke intensiv banearbejde eller kvægtræning, kan det godt gå lidt tættere på, uden der er sandsynlighed for problemer. Det er svært at bedomme afstanden ud fra billeder og det er helt umuligt at bedomme tilpasning ellers fra billeder.

Det eneste måde at finde ud af det er nok at prøve. Være opmærksom på alle mulige tegn på sadel problemer og ændringer i hestens adfærd. Lytter til hvad hesten forsøger at fortælle dig.

Jag får se framöver vad det blir, hur långt jag kommer med henne. hon har en del olater att ta tag i först.

Jag vet att det inte går att säga från bilder, just nu går det inte att säga något om hur sadeln kommer att passa på ryggen heller. hon är som sagt väldigt fet efter betet och bär allt sitt hull på ryggen. Hon måste ner i vikt innan det överhuvudtaget går att tillpassa en sadel på henne.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
876
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
1 879
Senast: caballus
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 778
Senast: Juli0a
·
Utrustning Trodde aldrig jag skulle posta en sån här tråd med bild med en sadel på hästens rygg, vet hur svårt det är att sia ngt.... Nu gör jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 936
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025