Länga galoppen utan att den blir framtung?

Mabuse

Trådstartare
Min medryttarhäst är en framåt tjej med ganska bra galopp. Hon kan gå riktigt fint, men har en tendens att ramla på bogarna och "rusa på", farmförallt i galoppen. Samlar man henne ordentligt så går hon mer balanserat, men frågan är hur jag ska länga galoppen utan att hon blir framtung? Släpper jag "ut" henne, s a s, så känns det inte som hon länger på steget som man kunde önska, utan då blir det snarare mer fart och mindre balans.

Vad gör man åt det? Kommer hon bli bättre vartefter hon blir starkare, är det rätt att rida henne samlat än så länge, eller leder det fel? Samlar man henne känns det i o f s som hon jobbar på bra, hon tar i ordentligt, men jag vill ju kunna spela med galoppen lite mer.

Sv: Länga galoppen utan att den blir framtung?

rid korta och många växlingar i galoppen, tex öka 3 språng och korta 3 osv
även övergångar, galoppfattnningar, massor med förhållningar mm för att stärka henne i allmänhet

Nja, men problemet är ju alltså att hon inte länger sig? Om jag släpper henne från den korta galoppen blir hon genast framtung och springig, inte längre i språnget, redan i det första språnget.

Allmänt stärkande övningar är ju alltid bra oavsett vad man har problem med, men jag tänkte lite mer specifikt. Eller tror du att problemet kommer att försvinna av sig självt när hon blir starkare? För i så fall är det ju bara att köra på som vanligt, för i nuläget håller hon på att byggas upp ändå.

Om jag förstått rätt så kan hon gå i lugn samlad galopp, men bara i ett tempo.
Kan du minska från det tempot, bara några steg, och sedan öka tillbaka med bibehållen samling, så att hon förstår att öka inte betyder rusa.
Kan du travöka med bibehållen samling.

Du kan ju även tänka att hon kanske inte behöver gå i perfekt form när du ökar, utan bara vara nöjd med en ökning som inte innebär rusning till en början.
Om det går, ha en utbildad häst framför och öka när den ökar och minska när den minskar. Måste vara en häst som tål att din häst kommer nära om den ökar för mycket.

Sedan håller jag med om att allmänt stärkande övningar alltid är bra. T ex göra halt i en backe och klättring.

Att jag går från maximal samling till lite mindre samling, menar du? Ja, det kanske kunde vara ngt! Vad jag vill kunna göra är bibehålla tempot, men öka steglängden.

I traven är det ett liknande problem, men det finns lite mer att spela med där. Tendensen är dock samma, att hon blir stark och rusar, så ridningen är mycket att samla, samla, samla. Och få henne att lätta lite fram.

Vet inte riktigt hur du menar med att jag ska vara nöjd med en ökning som inte är en rusning, och lämna formen därhän? För hon går stadigt i form, det är bara det att hon hamnar för mycket i framvikt när man släpper fram henne nu. Jag skulle vilja att hon ökade, fast med bibehållet aktiva och undersatta bakben, och utan att det blev mer i handen.

Jag kanske ska säga också att det är en utbildad häst, det är ett trettonårigt halvblod som nog blivit rätt bra utbildad i sin ungdom (hon kan nämligen väldigt mycket, byten och bakdelsvändningar exempelvis har hon definitivt gjort förut), men sen har hon varit skogsmulle och avelssto länge.

Jag skulle nog arbeta med de tempon som hästen klarar av att bära sig för att låta den få tillräckligt med styrka och balans innan jag begär några ökningar av den. För det faktum att hästen blir framtung och "rusar" när du ber henne länga stegen är ett tecken på att du begär för mycket av henne (för tillfället).

Att samla "maximalt" och be om en ökning ur den till "normal samling" tror jag är en bra ide! På så sätt kan det bli lättare för hästen att förstå att längning av stegen inte betyder att den bara ska släppa formen.

Om du i övrigt rider andra muskelstärkande och gymnastiserande övningar tror jag nog att längningarna av steget kommer så småningom, hon är ju i uppbyggningsfas just nu som du skrev och då kan man ju inte begära allt på en gång :smirk: .

/Sara

Mabuse skrev:
Vet inte riktigt hur du menar med att jag ska vara nöjd med en ökning som inte är en rusning, och lämna formen därhän? För hon går stadigt i form, det är bara det att hon hamnar för mycket i framvikt när man släpper fram henne nu. Jag skulle vilja att hon ökade, fast med bibehållet aktiva och undersatta bakben, och utan att det blev mer i handen.

.

Jag har nog helt enkelt missuppfattat ditt inlägg. Trodde att hon blev lång och framtung.
Det jag kan tänka mig är att hon kanske inte riktigt orkar öka med bakbenen under sig.
Svårt att säga utan att ha sett hästen, så ta mina kommentarer med en nypa salt. ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 392
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 196
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har verkligen snöat in på att lära mig mer om hormoner och hälsa nu, och jag älskar verkligen känslan av att vara driven av ett...
Svar
0
· Visningar
1 645
Senast: cassiopeja
·
Träning Hej! Min tidigare ganska spralliga häst har under hösten/vintern börjat bete sig lite underligt. Han har blivit sjukt seg på ridbanan...
2
Svar
24
· Visningar
4 621

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat