Lång stam

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare RonyahRider
  • Startdatum Startdatum
R

RonyahRider

Jag var inne på http://www.allbreedpedigree.com för att kolla lite på hur långt min ponnys stam går att spåra. Det visade sej att den tydligen gick att spåra fram till början av 1600-talet. Kan det verkligen stämma? Eller är det vanligt?
Jag visste att hon hade väldigt lång stam, men det känns väldigt långt....

Tacksam för svar =)

Sv: Lång stam

Det kan nog stämma, iaf om det är mkt fullblod i henne. Fast allbreed är ju en sån sida där vem som helst kan skriva in vilken stam som helst så jag skulle nog kolla upp stammen på annat sätt också.
Vilken ras är hon?

Sökte på mitt halvblod och kom ända fram till en av de fyra giganterna, tror att den var Godolphin Arabian.
Om allt sedan stämmer är ju en annan femma.....

Alla hästar som det finns engelskt fullblod i kan man spåra stammen så lågt bak på. Den stamboken stängdes 1793 och då hade man hållit på och avlat ett tag.

Alla hästar med engelskt fullblod i ska kunna spåras tillbaka till en av de tre stamfäderna, Godolphin Barb, Darley Arabian och Burley Turk. Godolphin Barb är den vanligaste.

jag gjorde samma sak med min gammla fjordvalack för flera år sedan, det var tydligen lite fullblod i honom oxå ;)

trodde förut att hon bara hade welsh, arab och haflinger i sej, men de hästar som går att spåra tillbaka till 1600-talet är fullblod =)

hittade byerley turk i stammen. Vet ngn hur jag kan kolla upp om det stämmer på annat sätt? =)

Liknande trådar

Avel Hej! Kollat i äldre trådar, men hittar inte riktigt svar som kan passa in på just denna situation. Ber om ursäkt ifall det upplevs som...
Svar
9
· Visningar
1 348
Senast: Anon89
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 180
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
997
Senast: Sirap
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 223

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Barmarksdrag/canicross

Hästrelaterat

Tillbaka