lång resa med 6mån föl

A

anni0001

45 mil bort står det föl jag har köpt.

Hur transporterar vi henne på bästa sätt?

Alternativen är att åka helt ensam i en helt urplockad transport eller åka med ett vuxet sto som fölet gått tillsammans med hela sommaren men då stå uppbunden.

Magkänslan o hjärtat säger att det "borde" vara bekvämare att åka ensam för då kan hon vända sig o stå som hon vill alt lägga sig ned.

Men å andra sidan så känns det som att hon står "säkrare" ifall olyckan är framme och hon står mellan bommar plus att hon då får sällskap av en välkänd och trygg häst. Men orkar en fölunge verkligen stå på transport så länge utan att lägga sig?

Sv: lång resa med 6mån föl

45 mil bort står det föl jag har köpt.

Hur transporterar vi henne på bästa sätt?

Alternativen är att åka helt ensam i en helt urplockad transport eller åka med ett vuxet sto som fölet gått tillsammans med hela sommaren men då stå uppbunden.

Magkänslan o hjärtat säger att det "borde" vara bekvämare att åka ensam för då kan hon vända sig o stå som hon vill alt lägga sig ned.

Men å andra sidan så känns det som att hon står "säkrare" ifall olyckan är framme och hon står mellan bommar plus att hon då får sällskap av en välkänd och trygg häst. Men orkar en fölunge verkligen stå på transport så länge utan att lägga sig?

Ja det klart. fölisen fixar detta. Det bör ju inte ta mer än 5 timmar. Se till och stanna några ggr och kolla till och ge vatten och mkt hö så den kan stå och mumsa. Ev om du vill ge lite foder i hink. Men hö och vatten är det som är viktigast.

Lycka till med din fölis.:laugh:

det tog fem till sex timmar UTAN transport på bilen... Har kört sträckan förr utan släp. Så räknar med runt 8 timmar MED transport. Självklart får hon hö i transporten o vatten under resan :)

Ingen som har erfarenhet?
Kanske borde lägga tråden nån annanstans??

Det kan ta ett tag innan man får svar. vet dock inte Hur man gör när man kör fölisar ska köra en snart själv dock inte lika långt som dej handlar kanske om två-tre timmar för min men det är ju endock långt..

Tror dock inte att en häst lägger sig ner i transport när man köra. har väldigt svårt att tänka mig det.

8 timmar i transport är tufft för en vuxen häst, med en fölunge skulle jag nog hyra en liten hästlastbil som går stadigare och lättare för liten att stå. Eller oxå kört genom hästtransportör som oxå har lastbil och bett att få stor plats.

det tog fem till sex timmar UTAN transport på bilen... Har kört sträckan förr utan släp. Så räknar med runt 8 timmar MED transport. Självklart får hon hö i transporten o vatten under resan :)

Men snälla någon jag kör MKT med transport och tävlar hejvilt med mina. OCH jag kör fölisar och unghästar. Men ar inte att jag kör som en galning men jag kryper inte fram. Denna veckan kommer jag att köra 200 mil med transport!!!! Kör ungefär mellan 5000-7000 mil om året. Mer än hälften är med transporten och de andra milen är få med bara bil, annars blir det bilkärra på 6 m som jag hämtar foder, storbal 3 st, 1 ggn i veckan.

Så 45 mil med fölis är ingenting, kör man bestämt och inte ryckigt så är det inte någon fara.

När jag hämtade hem min fölis tog jag ut inredningen och hon stod lös hela vägen ca30 mil det klarade hon utan problem,Lycka till med den nya.

Ingen aning om vad lagen säger, men har alltid åkt sto o föl, med stoet bundet o fölet löst.
Har aldrig varit några problem, o inte allt för sällan hittar man föl-ungen liggande i halmen, sovande i godan ro.

(I och för sig så har vi alltid åkt lastbil, med gott om plats o lätt för stoet att ta stöd åt båda håll även utan mellanvägg).

Men efter avvänjning o transport till "nya hemmet" så antar jag att det är ganska individ-beroende vad som fungerar bäst, alla varianter har ju sina risker.

//m

Jag hämtade min då fölis, nu 2.5 åring, i Skåne när han va 6 månader. VI har 65 mil dit.. Han fick stå lös i transporten men med mellanväggen i. Bättre att hålla balansen då anser jag iaf. Gick alldeles strålande:) Vi övernattade efter halva vägen hos min farmor som har stall men tror säkert inte det hade behövts. Han va så lugn å fin så:)
Jag kan rek mellanvägg i och INTE uppbunden. ETt föl är ju oftast inte helt vana med att bindas heller.
La massa hö på golvet framför som han mumsade på hela vägen.
Lycka till!

Jag skulle ta ut allt ur transporten och köra fölis lös. Då kan fölis ställa sig som den tycker är bäst. Sen gäller det att köra försiktigt. Det bästa vore om ni hade möjlighet att stanna halvägs och lasta ur och låta fölis vila en timme eller två.

Hoppas det går bra. Lycka till

MVH Russin8

Varför det tonläget?? Du skrev att det skulle ta fem timmar, men det gör det inte, det vet jag ju redan eftersom jag kört sträckan utan släp och resan ned tog 7 timmar pga trafiken, resan hem tog 5,5 timme så räknar med ca sju timmar m släp. Man måste ju stanna och vattna, kolla läget osv. Skulle man hålla en jämn hastighet på 80 km/h, dvs köra emot trafikreglerna på många ställen, inte stanna en endaste gång så skulle resan ta 5,6 timmar....

Självklart är 45 mil långt för en fölunge som är van att röra sig och vila som den vill. Något annat ska ingen inbilla mig. Det är ju tom långt för en vanlig häst som inte är van att transporteras dessa sträckor. Dina hästar som åker 200 mil i veckan har ju en helt annan vana att stå stilla uppbundna på transporten jmf med nån som åker max 10 mil i veckan, o denna fölis har åkt max 10 mil under 6 månader...

KL

Fram till 6 mån får fölungen inte köras uppbunden, men efter 6 mån räknas de som unghäst så visst FÅR denna fölunge bindas, hon är 6 mån, men vi har bestämt att ta ur all inredning ur släpet, spåna rejält, fylla med hö och surra fast skötardörren extra o helt enkelt köra lilla damen ensam.

Jag skulle aldrig i livet köra fölungen helt lös i transporten utan bom.

VAD HÄNDER OM DU MÅSTE TVÄRBROMSA?
I dagens läge är de flesta medvetna om att man inte ska ha lösa stora saker i tex baksätet eftersom de kommer svischande med en ENORM kraft i nacken om man måste tvärbromsa.
Hur mycket tror du att en fölunge- som faktiskt har samma storlek som en C/D ponny- väger när den kommer flygande i full fart mot frampartiet i transporten utan bom som tar upp kraften (och framförallt hindrar att den hinner få upp fart och flyga omkring)?

För det första så kommer inte transporten att hålla för belastningen, den är inte tillverkad för att ta upp mycket vikt i det partiet. Fölungen kommer garanterat att bli ganska mosig när den smäller i och trasar sig ut genom hålet som blir :crazy:

Jag kör alltid mina fölungar med bom. Sålänge den räknas som föl (under 6 mån) och åker med mamman så står hon uppbunden och fölungen lös, utan mellanvägg. Därefter är det mellanvägg i och uppbunden fölunge som gäller.

Hämtade för några år sedan en fölis 40 mil bort och hade då med mig en vuxen häst hemifrån så att den lilla hade sällskap men självklart all inredning i transporten och fölis uppbunden på sin sida av väggen.

Har även köpt ett föl från skåne och bodde då i norrland och valde att skicka honom med speditör på lastbil. Han fick då stå som alla de andra hästarna i lastbilen, i sin egen spilta, uppbunden. Inga problem.

Lycka till med din nya fölis! :bump:

Senast ändrad:

Innan vi hämtade vår "fölis" ringde vi runt & kollade med olika transportörer vad de rekommenderade.

De avrådde bestämt från att köra "fölis" lös i en vanlig transport utan mellanvägg! Om "fölis" får ett trots/rodeo-anfall sparkar den sönder transporten tämligen omgående.

Vi blev rekommenderade att bygga för "främre delen" av trsp ända upp till taket (så att "fölis" inte kunde stegra över framåt), samt låta mellanväggen vara kvar och stänga dörren (sparkgaveln) bakom "fölis".
"Fölis" fick stå lös i sin transport-spilta, h*n hade stöd för både rumpan & sidorna under resan.

Självklart stannade vi och tittade till "fölis" under resan (vi hade gjort en lucka i främre väggen), fast vi hade en övervakningskamera i transporten (finns billiga att köpa på typ Jula eller Clas Ohlssons = kanon bra att ha när man transporterar ovana hästar)

Bäst är såklart om "fölis" får ha sällskap under resan - vi tog med en shettis som resesällskap. Även fast de inte kan se varandra ger de varandra trygghet (inbillar jag mig iaf)

men om den vill sparka så sparkar den ju även om den står instängd.

Jag har funderat på detta med bommen o dess verkan, men isf måste jag stapla höbalar framför bommen så att fölis inte kan resa sig över eller krypa under bom. Men hur säkra balarna på bra sätt så de inte välter?!

Föl under 6 mån, denna är 5,5 månad FÅR INTE stå uppbundna.

Personligen hade jag plockat ur all inredning och kört lös på väl spånat golv. De vänder sig i 99,9 % av fallen så de åker baklänges, eller på diagonalen.

Glöm inte att regla skötardörren mycket väl och att stänga ovandelen på baklämmen.

Ja jag har till 99.9 procent redan bestämt att så får det bli :) samma procentdel som jag pratat med har sagt samma; strippa släpet o låt henne stå lös !

Liknande trådar

Kropp & Själ Hur ska jag bli bättre på att stå på mig, kunna argumentera, sluta vara rädd för att han ska bli arg? Han är mitt x och min dotters...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 789
Senast: Stollan
·
Hästhantering Hej! Har en funering här eller m¨ånga rättare sagt. Har i sista sekunden fått veta att transportören ej kör ända hem till nya...
Svar
3
· Visningar
1 018
Senast: jemeni
·
Hästhantering På lördag så ska jag hämta hem min häst (7 månader) har kollat i gamla trådar men lyckas inte riktigt hitta något svar och ingen som har...
2
Svar
20
· Visningar
3 781
Senast: Eme_liie
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 635
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama