Lång på islandshäst II och "kalle-anka fötter"

S

sleepy

Gissa höjd på häst och ryttare!! :bump: og ja, han har nosen bakom loddplan i detta ögonblick, han har bakbenet i en underlig vinkel (varför steller dom sig med benen i alla retningar disse islandshästene?? Har et bild hvor bakbena peker mot øst og frambenen mot nord :rofl: ) OCH hans höver är långa... sukk... :( Kalle-Anka-fötter... Dom flytar ut och är platta :mad: Det står i en svensk islandshästbok att det i många tilfällen är genetisk... :cry: Nån som vet, eller har häst med såna?
Men gissa höjd på häst och lengd på ryttare nu då! :bump:
Bjartkrokskog210805-2.jpg

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Lång på islandshäst II och "kalle-anka fötter"

Min killes fötter växer på det sättet...

längden skulle jag tror att hästen är 139 och ryttare 176... har säkert jättefel ;) snygg färg på han :p

Såg jag SÅ lång ut i forhold til hästen :o ;)

Vad gör du med din hästs höver? Eller vad gör hovslageren/smeden eller hva det heter på svensk :crazy:

Jag tror att du är ca 166 cm lång, och hästen är 137 cm.

Ang hovar, vissa tider på året kan gammelmans hovar börja flyta och ha sig. Nu har jag kortat intervallerna på skoningen för att undvika så det sker, så det är enda möjligehten att nå problemet. Korta skointervall och se till att din hovslagare är duktig, kan de inte sin sak så blir hovarna bara etter värre.

Vilken söt häst. Jättesvårt att bedöma längd på både hästen och dig, men ni ser fina ut.

Att hovarna flyter ut beror på att lamellerna innaför töjer sig så att hovväggen inte ligger dikt an. Det kan t ex bero på att hästen har för långa tår eller för höga trakter. Eller att den verkas för sällan.

Har du en tillräckligt bra hovslagare?

OA

jag gissar på att du är 168 och hästen 140. nära?

sleepy skrev:
Gissa höjd på häst och ryttare!! og ja, han har nosen bakom loddplan i detta ögonblick, han har bakbenet i en underlig vinkel (varför steller dom sig med benen i alla retningar disse islandshästene?? Har et bild hvor bakbena peker mot øst og frambenen mot nord :rofl: ) OCH hans höver är långa... sukk... :( Kalle-Anka-fötter... Dom flytar ut och är platta :mad: Det står i en svensk islandshästbok att det i många tilfällen är genetisk... :cry: Nån som vet, eller har häst med såna?
Men gissa höjd på häst och lengd på ryttare nu då!

Jag har hästar med trånga och höga hovar, hästar med "normal" form och de med platta hovar. De som klarar sig bäst är de med platta hovar! Benställning och gång påverkas minst under perioden, de växer iofs rätt mycket, hoven verkar mer elastisk och de har minst problem med bärrandsröta och hålväggar. Sämst är de trånga hovarna. En del blir lätt snubbliga under perioden, de är mindre elastiska och har mest problem med bärrandsröta och hålväggar och en sämre fungerande stråle vilket ger minst tillväxt och cirkulation. Sedan finns det andra faktorer också givetvis.

Åtgärd för att bredda hovarna och få mer cirkulation: Se till att strålfårorna verkligen är öppna bakåt så de inte växer ihop i trakten! Trakten behöver verkas mer på hästar med höga och trånga hovar för de både växer mer i trakten är "normalt" och sliter mindre! Ta bort hörnstöden och gröp ur ordentligt så hoven kan vidga sig ordentligt i trakten! På platta hovar är trakten öppen och fin och den vidgar sig bra. Så var du bara tacksam över din hästs ankfötter! De hovarna är lättskötta om man bara verkar dem tillräckligt ofta!

Du ser definitivt inte lång ut på din häst! Jag ger mig inte på att gissa någons längd eller höjd i cm däremot men tror att du inte är så lång, troligen under medellängd och att hästen är kring medel eller något över. Ganska långa ben ser du ut att ha i förhållande till din längd i alla fall.

Jag tycker du ser ut att ha kort överkropp och att det är benen som luras lite(därför någon skrev 170nåt kanske) men jag tror du är nåt på 160...hm...du är runt 165 och hästen är runt 137.....rätt?

det om långa tår....verka oftare som sagt och MKT mer se till så att hovslagaren tar tillräckligt mycket varje gång och på rätt sätt....har den ex långa trakter så måste ju hovslagaren ta mer i tån och inte så mkt i trakten...jag tippar mest på att det är hovlagaren som inte gör sitt jobb rätt....vet många hovlagare som slarvar, själv har jag en tjej som är jättebra och NOGRANN!

jag tror nog på att hovkvaliteen går i arv och är genetisk för min hästs pappa har tex jättebra hovar och mkt bra poäng på kvaliten och detsamma gäller min häst hans hovar är hur fina som helst flikar sig ingenting och har en lagom hård kvalite...*lycklig*

skulle gärna vilja veta vad meddellängd på häst/människa är för dig? *nyfiken*

Gullan86 skrev:
!

jag tror nog på att hovkvaliteen går i arv och är genetisk för min hästs pappa har tex jättebra hovar och mkt bra poäng på kvaliten och detsamma gäller min häst hans hovar är hur fina som helst flikar sig ingenting och har en lagom hård kvalite...*lycklig*

Visst går den i arv! Stona med platta hovar ger dito föl och de med trånga hovar sådana föl, för att generalisera lite. Hingsten spelar ju också roll i sammanhanget! Men hos mig har faktiskt stonas hovar väldigt ofta slagit igenom hos avkomman!

Tack för goda svar och bra gissningar! (var det ordet rett böjd? :o hi hi :D )

Min häst är faktisk bare en liten knott på 133cm!!! Och jag är 166. Så det är hela 33 cm som skiller oss! Men min korta overkropp och långa ben gör att jag kan ha båda jättestora och små hästar! Praktisk! :) Undrar om jag får litt "gratis balans" av kroppsbygningen min?

Här var mycket interessant om platta kalle-Anka-høver. Jag bruker en hovslagare som räknas för att vara duktig, och jag skor kvar 6' vecka. ALLDRIG mer enn 7 veckar :eek: De hovslagarene jag har hatt, sier at om jag skor med kortare intervall, så är det inte nåt att ta av på denna hästen? Jag provade att sko med 5 veckar imellom en gång, då blev hövene sämre; veldigt långa ved andra gången...

Nu glömde jag noe viktig: hovslagaren mener det är best at han blir skodd med rundsko? pga ett eller annet med draktene... :confused:

Hmmmm! Men han är pigg och har inte ondt... ;)

jaha jag tänkte gissa först på 135 hehe men fick uppfattningen att han var större än jag trodde hehe..

gissa gärna på min pålle oxå?=)

793582.jpg

kollage

ni som redan vet kan ju....hålla tyst hehe :angel:

ja att du har kort överkropp och långa ben är ju inte direkt negativt för balansen snarae om man har lång överkropp och korta ben för då har man ju svårare att hålla om hästen och nästan svajar när den går=)

okej låter som att hästen din har ganska dålig hovkvalite och det vore kanske en ide då att sätta på rundskor eller ev skor med stödkappor på sidorna....vore kanske nåt?!
och som det låter så blir det kanske bara värre av att sko ofta för då måste man slita bort skon och då följer ju kanske delar av hoven med det är ju inte bra.

men oroa dig inte för mycket sålänge han inte har ont men var uppmärksam på rörelsemönstert eller om han ändrar sig på nåt sätt.

Jösses så vacker häst......

Det första jag tänkte var minst 145 cm hästen ser väldigt stor ut och du väldigt lagom tycker jag.

Snygg sadel btw :love:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka