Lång man, gör ni något med den?

T

Tuva-Li

Jag har en kallblodstravare med lång svart man, och vill gärna att manen ska bli både ännu längre och tjockare.

Ni som har hästar med lååång man, brukar ni göra något med den?
Toppa/ansa den på något vis?

Hur bibehåller man den bäst?
Hur undviker man att den blir tunn?

Just nu låter jag den bara vara, men funderade just på om man kanske ska toppa den ibland för att få den finare.
Borstar igenom den någon gång i veckan, med "vanlig hårborste", annars så gör jag ingenting.

Hur gör ni?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Lång man, gör ni något med den?

Jajamensan ! har en arab och de ska (tycker jag) ha låååång man:smirk: Jag använder man och svans-glans som heter Foxfire (orange sprayflaska) innan jag borstar igenom man och svans. Använder det ca 1 gg / vecka sen håller det sig så man kan borsta igenom varje dag om man vill. Man sparar man och svans, för det trillar inte av speciellt mkt hår när man borstar :banana:

Lång man är det vackraste som finns! :D Alla mina pållar har det, borstar med rotborste varje dag nästan (annars blir det så trassligt), men är väldigt försiktig med vanlig hårborste. Använder pälsglans emellanåt för att det inte ska trilla av så mycket hår. Klipper aldrig, för då förlorar det sin naturliga charm tycker jag, det håller sig fint ändå :)

Våra basjkirer har lååång och väldigt tjock man/svans.(otroligt fina)
Vi reder ut försiktigt med fingrar,kam och mjuk borste.
Det går åt en hel del pälsglans(foxfire)
Vi tunnar inte ut manarna speciellt mkt eftersom den funkar som skydd för hästarna.
Tyvärr är stoet en riktig skitgris och gör både det ena och det andra i svansen.
Har hotat henne med att klippa av hela rasket men hon skrattar bara åt mig!:rofl:
/ nanne:banana:

Min nordsvensk(bruks) har inte så värst tjock man. För ett tag sedan fick jag nog av att se den tunn å stripig så jag klippte av ca 1,5 dm (blev ca 3 dm kvar). Nu växer den och verkar bli mycket finare. Försöker att alltid använda pälsglans innan jag reder ut den, max 1g/vecka och då först med fingrarna o sen ev borste.

Illa skrev:
Min nordsvensk(bruks) har inte så värst tjock man. För ett tag sedan fick jag nog av att se den tunn å stripig så jag klippte av ca 1,5 dm (blev ca 3 dm kvar). Nu växer den och verkar bli mycket finare.
Ja det var nåt sånt jag var ute efter - behöver man toppa den eller inte. Jag inbillar mig att hans man kanske blivit lite stripig/tunnare, och funderar på om jag ska toppa den lite.
Hmm... ska kika på det när jag är nere i stallet idag.

Har en arab med jätte tunn man som jag vill ska bli lång o tjock. Jag undviker att borsta den eftersom det rasar av hår då. Märkte att den hade blivit jätte fin över sommaren, då den aldrig borstades nästan. Så, mycket glansmedel o ALDRIG borsta om den är tovig. Om den är tovig så tvättar jag den med såpa, balsam + glansmedel.

Newforesten har så tjock o buskig man så den blir finast om man borstar den med piggborste varje dag, så det är ju olika beroende på kvalitet!

Min arab har lång man ca 60cm.
Jag håller den i princip alltid flätad så slits den inte så mkt när hon kliar och så slipper den bli trasslig. Den får "dreds" på nolltid.
Flätorna är ganska löst flätade så att det inte rycks tagel ur när halsen rörs. Jag flätar om vid behov(när för mkt tagel är på rymmen ca varje månad eller oftare om jag hinner)
När jag fätar om så använder jag mycket glanspray Foxfire(som jag tycker är bäst).

/T

Jag har en nordis (bruks) med mkt lång och fin man som jag borstar (i princip) varje dag med en vanlig borste med styv borst. Knutar och sådant reder jag ut med fingrarna innan jag borstar vidare. Använder ingen pälsglans, toppar inte och gör i övrigt ingenting speciellt heller. Däremot skulle jag aldrig få för mig att använda piggborste el. dylikt i vare sig den eller i svansen!

Personligen tror jag att man bevarar manen bäst genom att antingen borsta varje dag eller "aldrig". I det första fallet drar man inte ut så mycket hår för att manen alltid hålls utredd och lättborstad och i det andra för att man helt enkelt inte är där och drar i den alls...

Jag gör inget med min ponnys man. Låter den mest växa men jag har toppat den för första gången i hennes liv. Iofs så ser den inte tovig ut men det kan finnas små tovor i den som man får reda ut...men det är inte ofta den kammas o den är rätt så tjock men väldigt mjuk :)

jag har en arab med för kort man (enligt mig, den är ca 30cm) jag borstar varje dag med en mjuk rotborste och har halva manen i fläta.
(den manen närmast täcket, annars trasslar den innanför täcket och skavs sönder)

Toppa manen så växer den och bli tjockare, annars blir ju stråna så spröda och slitna-jag tror inte att nån gör hårinpackning på häst manen;)
Fläta lite löst och i stora flätor.
Massor med glansspray som sprayas in regelbundet i man/svans.
Borsta väck tovor o dylikt, men inte med piggborste ( ajabaja)

1-2 ggr/vecka så sprayar jag den ordentligt med Foxfire, toppar litegranna med saxen ca 2 ggr/år för att hålla det någorlunda jämnt längst ut i topparna. Borstar igenom med mjuk borste ca 1 gång/vecka.
Har märkt att täcken med ”vanlig” halsskärning sliter mer på manen längst ner vid manken än täcken med halvhals, så dom med halvhals är att föredra i alla fall på min häst.

Jag är fodervärd åt en islänning som har underbar tjock, yvig och lång man, jag borstar manen ungefär en gång i veckan, och då tar jag ganska så mycket med "man and tail" - spray, så att det inte fastnar så mkt hår i borsten.
Jag borstar med vanlig piggborste, toppar/ansar inte alls. :rofl:

Lycka till med manen :D

Har en tinker med tjock man och svans.
Borstar varje dag för att han inte ska få "dreadlocks" med en vanlig borste (INTE PIGGBORSTE).

Nu har jag inhandlat pälglans och :bump: vad det blev lättskött!!
Behöver ju nästan bara skaka ur sågspånet:bow:

Men vad man kan göra för att det ska bil tjockare vet jag inte.
Har dom aldrig haft det så vette tusan om det går att få...
Det är väl som människor, alla kan ha olika tjockt, tunt, fint eller grovt.

*lånar knapp*

Ha, ha - hittade just en "hårresande" bild som jag kände att jag måste dela med mig av! Är det någon som kan tala om hur man lyckas kopiera in/bifoga ett foto här?

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 734
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 163
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 297

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka