Lång intervall på denna skoning

feel

Trådstartare
Pga att min hovslagare har haft kraftig ryggont så har intervallet på denna skoning blivit alldeles för lång, 10 veckor... Hästen är parallellförskjuten och hovarna växer därefter, utsidan blir hög och insidan lite "konkav". Har varit tvungen att ställa av honom senaste veckan eftersom jag inte vill jobba honom på de hovarna, idag är han skodd men kan man köra igång som vanligt igen? Eller ska man ta det lugnt i några dagar till (tänker mest på omställning som blir när hovarna är mer korrekta igen)?

Sv: Lång intervall på denna skoning

Får inte tag på honom, men pållen får ta det lugnt någon dag till, det är lika bra.

Senast ändrad:

Det kan vara svårt att få ut en hovslagare på kort varsel! Min hovis fick för sig hastigt och lustigt att han skulle lägga av,och här står man och kliar sig i huvudet,för det finns knappt en enda hovslagare i den trakten jag bor i,några mil bort finns det massor (eller ja,några stycken iaf),men dom är varken sugna på att åka så långt,sen är dom fullbokade också och vill inte ta på sig nå mer hästar,fick höra av stallägaren (som också vart utan hovis eftersom jag hade samma som henne) att det är väntetid på 6-8 veckor på dom som hon ringde till,dock hade hon fått tag på en annan tillslut, så det löste sig,men hon har iaf 5 hästar,kanske folk är villiga att åka längre då och sko,istället för att bara sko en häst?

Är väl kanske bortskämd för runt där jag bor finns det en hel del hovslagare.

Men annars är det lätt att vara lojal mot sin hovslagare.
Men man kan ju ifall den man har är sjuk eller skadad byta en gång om det finns några andra i närheten.

Om hästen har speciella fötter så kanske det inte är så bra att plocka in en ny hovslagare?
Jag skulle hellre låta min häst gå över lite på tiden och ställa av henne och sedan sätta igång
försiktigt när hon är nyskodd igen, än att byta hovlsagare för en skoning, då hon har haft mycket
problem med sina fötter och måste skos på ett väldigt speciellt vis.

Det är inte lätt att hitta bra hovlsagare och mycket kan förstöras på endast en skoning. Min egen
blev blockhalt efter att ha blivit skodd på klinik.

men hon har iaf 5 hästar,kanske folk är villiga att åka längre då och sko,istället för att bara sko en häst?

Våran hovis åker ca 5mil för att sko våra hästar. Vi brukar ha ett gäng på runt 10-15st hästar när det är dags att sko.. men har man flera hästar så brukar dem kunna vara villiga på att åka en bit. Vet flera stycken som åker några mil när dem ska ut och sko (om det är flera hästar)

Det kanske finns fler hästar i stallet där du har din? varför inte ta dit samma hovslagare till alla hästar? lättare att få ut någon längre bort ifrån om man har flera hästar. Då tjänar dem ju på att åka! annars går ju nästan alla pengar till bensin, om man nu bara har en häst.. plus att tid är pengar!

Fick lov att ringa ut en hovis nu,5 mil bort,har inte hunnit fråga nån annan i stallet,fick en "akut tid" redan på fredag.. Men jag känner att jag vill ha någon på närmare håll i fortsättningen,så det är nog bara en gång jag kommer ringa ut den här hovisen,OM h*n nu inte är megaduktig! :D I så fall så kommer jag höra med dom andra i stallet så kan vi gå ihop och använda denna hovisen i fortsättningen. Jag kommer få betala 1200:- för skoningen och resan.

Nu har inte min häst några problem med fötterna,men om det har gått lång tid mellan skoningarna(9-10v),så kan hon få stå någon dag,hon kan bli ömfotad.

Nu kommer hovis på fredag och då har det gått 10v,och så länge brukar jag inte vänta,men jag har inte haft något val,då det inte passade nån tid vid v8,och vid vecka 9 så låg jag inlagd för operation. Och kunde sen inte vare sig gå eller använda handen!

Men då får hon stå ett par dagar efter skoningen!

*kl*

Min hovslagare kör 20 mil... de andra som kommer hit kör även de 20 mil, så det är inte bara "att ringa ut" någon här.

Sedan är det lite som IronWill säger, vill inte att "vem som helst" ska börja tjorva med hans fötter, då är det bättre att han får vila.

Det låter som om du tycker 1200 kr är riktigt dyrt? Där jag bor är det normalpris ungefär och trots att min hovis bara åker någon knapp mil och har flera andra hästar han skor i stallet samtidigt så är det vad han tar. Hoppas att du får tag på någon bra, det är ju det viktiga!

Det låter som om du tycker 1200 kr är riktigt dyrt? Där jag bor är det normalpris ungefär och trots att min hovis bara åker någon knapp mil och har flera andra hästar han skor i stallet samtidigt så är det vad han tar. Hoppas att du får tag på någon bra, det är ju det viktiga!

Min hovis har några km till mitt stall (Eller det beror ju på vart han var precis innan) och har nyligen höjt sitt pris till den hiskeliga summan av 700 kronor :D Bästa hovslagaren jag haft till min spatthäst som går snett :)

Dyrt och dyrt... Dyrare än vad en skoning brukar kosta här om kring, (helskoning brukar ligga runt 6-800,max en 1000-lapp,men då är det vinterskoning med sulor och brodd) men absolut inte dyr dyrt! Förstår inte vad du fick det ifrån? Anledningen att jag vill ha någon närmare är för att om min häst tappar en sko så är det katastrof! Kan inte vänta i upp till en vecka,och inte lätt för hovis att komma in på förbivägen och slå på den,när h*n aldrig är åt det här hållet,utan jag kommer få vänta några dagar,vilket inte går! Då är det lätteare med en i närheten som förhoppningsvis kan komma iaf dagen efter.

Nu visade det sig att den hovisen jag tog ut var helt underbart duktig,så jag kommer säkerligen att ringa ut h*n igen! :D

Liknande trådar

Hästvård Har en ponny som skoddes på fredagen, inte visade någonting på lördagen men på söndagen påväg in (från knölig och frusen hage) var han...
Svar
4
· Visningar
1 167
Hästvård 10 dagar efter skoning blev min häst ganska kraftigt halt och varm på höger fram. Ny hovslagare har förmodligen verkat för mycket. Jag...
Svar
8
· Visningar
2 477
Senast: Grazing
·
Hästvård Jag tog över ett 20-årigt arabsto i september med kraftigt misskötta hovar. Möjligen har hon även haft fång våren -17. Hennes fötter var...
2 3
Svar
44
· Visningar
12 856
Senast: ameo
·
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 407

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka