Låna ut... - men hur blir det sedan?

Milene

Trådstartare
Har en islandsvalack som plötsligt blivit fem år (:eek:) och som jag känner behöver "komma igång" ordentligt. Dock har jag inte den riktiga tiden till ytterligare en ridhäst här hemma, så jag funderar på att lämna ut honom på foder. Nu till "problemet": Jag är orolig för att han s a s blir "felriden" och undrar om nån har råkat ut för det och om det går att "få ordning" på det igen? Han är grundriden och har bra tölt, vill inte tappa den!

(Ja, jag vet att man inte ska ha så många hästar att man inte hinner med alla, men hade inte räknat med att mormor 25 år fortfarande skulle vara i toppform...:love:
Och ja, man ska vara noga med vem man lämnar ut hästen till, men några garantier för allt fullt ut finns ju aldrig, eller hur?)

"Tyvärr" är det så att de första åren (grundjobbet) är det viktigaste i hästens karriär som ridhäst; varesig den ska vara topptävlingshäst eller skogsmulle.
Jag hade nog inte lämnat till någon som jag inte kände; möjligtvis om personen hade mycket goda referenser från andra som jag känner till.
Är han fem år och grundriden hade jag också varit rädd för att det ska bli fel :p
Du kan inte lämna iväg på träning ett tag? Då "vet" man ju att det blir riktigt gjort :) och sen låta vila en period. Det kanske är mer värt än att han blir motionerad men "felriden". Så hade nog jag tänkt om jag inte hade någon duktig som jag känner att låna ut till :)

Svarar bägge...

Fick, tack vare er, idén att jag faktiskt kan fråga tränaren! Det är väl säkraste kortet!

Jag hade aldrig lånat ut min femåring, nu är han nog mer riden än din då han är extremt välutbildad för sin ålder, men hade aldrig vågat riskera att någon rider honom "fel".
Jag är väldigt säker på hur jag vill ha mina hästar, hur dom ska reagera på vilka hjälper samt lätthet mm så det är något som fokus alltid ligger på, att riskera att allt det försvinner är onödigt. Bättre att låta hästen vila.

Jag lämnade iväg min förra häst till en kompis då pengarna inte fanns för att ha honom hemma, samt att intresset behövde en paus. Hästen som lämnades iväg var extremt lättfödd och tillbaka fick jag ett benrangel.. Han var enbart där över betessäsongen.. Efter det kommer jag aldrig någonsin låna ut/lämna bort en häst igen.

Rent spontant hade jag själv aldrig lånat ut min.
Möjligtvis om det var en person med mycket goda referenser och som jag känner/är bekant med.

Har aldrig varit med om det själv men för några år sedan var jag i kontakt med en tjej angående hennes hingst som hon ville låna ut till mig. Valde i slutändan att inte ta honom pga att han var hingst och jag inte hade någon möjlighet att stalla upp honom.

Nyfiken som man var (och ångerfull) hade jag kontakt med henne i efterhand och får reda på att hästen hade kommit hem som både benrangel, nervvrak från den person hon lånat ut honom till och fick stå under behandling för någon skada han dragit på sig (som dom självfallet inte visste om). Denna personen hade mängder utav referenser och bästa förutsättningarna för "den typ utav häst" men ändå slutade det som det gjorde.

Har en islandsvalack som plötsligt blivit fem år (:eek:) och som jag känner behöver "komma igång" ordentligt. Dock har jag inte den riktiga tiden till ytterligare en ridhäst här hemma, så jag funderar på att lämna ut honom på foder. Nu till "problemet": Jag är orolig för att han s a s blir "felriden" och undrar om nån har råkat ut för det och om det går att "få ordning" på det igen? Han är grundriden och har bra tölt, vill inte tappa den!

(Ja, jag vet att man inte ska ha så många hästar att man inte hinner med alla, men hade inte räknat med att mormor 25 år fortfarande skulle vara i toppform...:love:
Och ja, man ska vara noga med vem man lämnar ut hästen till, men några garantier för allt fullt ut finns ju aldrig, eller hur?)

Klart det inte finns några garantier och visst ska man vara försiktig. Det är viktigt att kommunikationen mellan fodervärden och dig funkar! Jag har lånat ut min äldre islandsvalack på foder en längre sväng på ett år när jag jobbade utomlands och fick tillbaka precis samma häst som jag lämnade bort. :up: Min shettis har varit utlånad på foder i 7 år nu, inne på andra fodervärden och jag kunde inte ha hittat ett bättre hem. Gemensamt för alla mina fodervärdar är att jag har hittat dem via kontakter och INTE annonser, så det är mitt bästa tips. Särskilt om det handlar om en unghäst. Kanske den ultimata lösningen för dig är att låna ut men att han står kvar i samma stall?

Klart det inte finns några garantier och visst ska man vara försiktig. Det är viktigt att kommunikationen mellan fodervärden och dig funkar! Jag har lånat ut min äldre islandsvalack på foder en längre sväng på ett år när jag jobbade utomlands och fick tillbaka precis samma häst som jag lämnade bort. :up: Min shettis har varit utlånad på foder i 7 år nu, inne på andra fodervärden och jag kunde inte ha hittat ett bättre hem. Gemensamt för alla mina fodervärdar är att jag har hittat dem via kontakter och INTE annonser, så det är mitt bästa tips. Särskilt om det handlar om en unghäst. Kanske den ultimata lösningen för dig är att låna ut men att han står kvar i samma stall?
Om hästen vore lite äldre så vore jag inte så orolig, men han är ju bara riden riktigt i ett år.

Jag har mina hästar hemma på egen gård, har försökt hitta medryttare men det är trögt...

Detta misstag gjorde jag med Jorunn.. lånade ut henne till en tjej som inte riktigt klarade av henne tyvärr.
Hon gjorde ett misstag och de räckte.. hon hoppade av Jorunn och ledde hem henne till boxen när hon dummade sig ute.
Så när jag fick tillbaks hästen så tog de mig 3 timmar att rida 500 meter för hästen lärt sig att om hon dummar sig så får hon komma in till boxen.
Det tog närmare 2 år att helt få bort detta beteende och det var riktigt drygt och jobbigt.
Idag är detta helt borta och det är svårt att tro att samma häst då som nu.
Tjejen var superduktig på att rida det var inte de, men hade inte så mkt erfarenhet då på hästar som hade mkt humör och egen vilja och vart osäker och rädd.
Någon Jorunn drog nytta av till fullo.

Så mitt råd är att OM man ska lämna iväg unghästar skall det vara till någon man känner och vet hur personen rider och att man vet att man rider snarliknande och tänker lika kring hästar både ridning och hantering.
Detta gäller även om man skickar iväg på inridning=)

Om hästen vore lite äldre så vore jag inte så orolig, men han är ju bara riden riktigt i ett år.

Jag har mina hästar hemma på egen gård, har försökt hitta medryttare men det är trögt...

Jag har valt att låna ut min ena islandsvalack, väl medveten om att jag kommer att få börja om när jag får hem honom igen. Vad gäller omvårdnaden är jag inte det minsta orolig, och ridmässigt har jag själv kunskaper att "reparera" det som tappas.

Men jag håller med: det är en risk.

Liknande trådar

Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 945
Senast: shia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kära dagbok, Idag tänkte jag att vi ska prata om mitt kära kontrollbehov. Det blir nog lite rörigt, men jag ska försöka hålla mig...
Svar
18
· Visningar
1 489
Senast: Shaggy
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 148
Senast: As_Vegas
·
Hundhälsa Får varna för ett långt inlägg.. Behöver skriva av mig och samtidigt få råd från andra hundägare.. Har en jack russel tik som är 12,7 år...
2
Svar
26
· Visningar
6 283
Senast: Maddix24
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Passar inte med min hund :(
  • Skällande hundar