Lämplig arabhingst för distanshäst m travarsto?!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Francess
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 1 711
Status
Stängd för vidare inlägg.
F

Francess

Rent hypotetiskt, men i alla fall.

Har ett travarsto med bra, gedigen prestationsstam. Hon är välbyggd, lagom stor (ca 157-158cm mkh enl uppg), välproportionerlig (inte låg och långsträckt alltså), bra ben och hovar. Litet nätt huvud. Mycket motor.

Vilken arabhingst skulle passa bäst för att få fram en bra distanshäst?

De hingstar som tidigare lämnat bra distanshästar är bla Jalaam och Elcatero.
Tycker att du ska välja en hingst som visat framfötterna själv, och ingen av de:
"som kunnat bli hur bra som helst i vilken gren som helst, men tyvärr har jag inte tid eller råd att meritera min hingst, bla bla".
Såna arabhingstar finns det massor av, men är man seriös avlare så gynnar man dom som använt sin hingst ordentligt, och inte bara släpat sig iväg på en värdering...

Hej :)!
Ta en koll in på Distanslistan och leta information om hingstar du får som rekommendation att betäcka med, där kan du se vad hingsten presterat, och inte minst 'viktigt' vad avkommorna presterat inom distansen!
Det tar en stund att lära sig listorna samt att utläsa hästarnas ritter mm, men **suveränt** är det :D!

Tomas

Jag skulle också vilja tipsa om Jalaam. Han har gått många år och bevisat sin hållbarhet. Har ett trevligt temprament. Spansk stam. Finns i skåne.
// Linda

Oh! Tack för bra tips och länk!! Elcatero känner jag till sen innan, han är ju godkänd även för hblavel.

Nej, de där hingstarna som CK nämner är jag inte alls intresserad av. Tror inte på sånt. Det kanske är sant, vem vet, men eftersom det inte finns rediga bevis så är i alla fall inte jag beredd att chansa!

Om det blir av och det finns intresse från köpare så tänker jag satsa seriöst och vill då ha en så bra hingst jag bara kan få tag på!!!

Heja, kul med en som tänker lite seriöst: :)
Det märkliga är att många nöjer sig med de meritlösa hingstarna, för "jag ska ändå behålla själv".
Precis som man inte ska unna sig nåt bra själv...

Haha! Ja, ganska dumt argument :smirk:

Har funderat mer och mer och planerna är inte bara hypotetiska längre. Kommer troligtvis att betäcka stoet nästa år, om jag bara hittar "den där" hingsten!

Var inne på distanssidan och måste säga att det var allt för mycket info på en gång för mig! Kan inte ni som är mer insatta skriva vilka hingstar som gjort bäst ifrån sig och som är "önskade" som pappa till distansföl?

Jalaam själv har ju gått 16 mil och har avkommor som gått upp till 10 mil.

Du är 'inte så lite bekväm av dig du' :cool:!
Att leta fram alla uppgifter på 'Distanslistan' är ett enormt jobb, men du har hela långa vintern på dig :D, ta först fram hästlistan (näst längst ner på vänster sida?), sedan är det bara att välja bokstav på hästen du vill kolla, härstamning-ritter-avkommor-mm!

Sen finns en jättebra sida om Arabhingstar i Sverige HÄR!.

Lycka till!! //Tomas

Ok, har kollat honom på distanslistan, men sen finns det ingan fler uppgifter! Varken höjd, färg, foto, var han finns, vem som äger honom, härstamning, om han är avelsvärderad, hemsida etc

Har varit inne på sidan, men för att leta lämplig hingst tycker jag det är lite för lite info. Det står varken vem som äger, om hingsten är avelsvärderad, oftast ingen bild, ingen info på höjd eller färg, inte på ev avkommor heller... Så det fattas en del för min del!!!

Därför tänkte jag att ni som kan och känner till hästarna kunde tipsa om bra hingstar, som kan vara lämpliga enligt ovan i tråden. Gärna med länk till bild och ev hemsida för mer info. Men jag ska så klart fortsätta researcha själv också :D

Sv: Lämplig arabhingst för distanshäst m travarsto?!

Hej
Det är klart svårt att veta om man inte kan så mycket om avel eller hingstarna.
Är ditt sto friskt vad har hon för svagheter?
Du ska ta en hingst som stärker där hon är svagare.Kolla vad hingsten du tänker på har lämnat för avkommor.Samt hans mödernelinje hur ser det ut där?
En mycket mycket stark hingst inom löp och distans väl beprövad var Espartero genom sina söner Eldorado Partero El Waldo (barnbarn)El Wodkin EL Catero mfl.
En ädlare hingst med till hälften egyptpiskt blod som lämnat mycket bra distanshästar är Zareef se om det finns någon son i så fall med bra möderne.(Zareef dog i vintras närmare 34årgammal)
Detta skulle vara mitt val om jag inte använde min egen hingst.
mvh Chris
www.chrisstall.com

forts. även hel spanska hingsten Jaalam var bra ,men är tyvärr borta även han i vinter.

Som du ser är tråden 3,5 år gammal och Francess finns inte längre här.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka