Lämnar mat - får hon för mycket?

G

Gisburne

Undrar lite över nya shettisen. Jag har räknat ut en balanserad foderstat, men hon lämnar ganska mycket hösilage både morgon och kväll, och i hagen äter hon inte så värst många tuggor innan hon låter fullblodet ta resten. Är det normalt för en 2-åring? Hon är pigg och glad i övrigt, jag tycker inte att hon verkar vara deppig över att hon har bytt adress och "flyttat hemifrån", men det är klart att hon ändå kan vara lite moloken inombords.

Foderstaten ser ut som följer;
5 kg HorseHage (fördelat på 1+1+1+2)
100 g havre
200 g betfor
70 g Miner Grön

Kraftfodret äter hon ganska bra, men hon verkar inte vilja ha sin betfor så värst vattnig, men som sagt, grovfodret lämnar hon ganska mycket av. På morgonen kan jag förstå att det blir lite kvar, eftersom hästarna går ut ca 1 timme efter frukostfodringen (så hon kanske inte hinner äta upp) men på natten? Då har hon ju flera timmar på sig...

Får hon för mycket grovfoder, alltså, så mycket att det är orimligt att hon ska kunna äta upp det? Hon är ju bara 2 år, så det kanske är svårt för hennes små tänder att tugga? Jag har ingen aning, så jag frågar er, expertpanelen! :D :D :D

Sv: Lämnar mat - får hon för mycket?

har hon haft fri tillgång till hö innan? En häst soms tod i stalltet i sommras hade haft fri tillgång innan och åt inte alltid upp sitt hö.
Vad har hon haft för foder innan? Jag ahr ingen erfarenhet av HorseHage men är inte det liknande hösilage? Isåfall kanske hon helt enkelt inte gillar det och tycker att dte är för blött?

Svårt att tugga kanske?
Då så pillar de bara ut bladen och lämnar strået.

Byt ut hennes silage och ge mycket så att hon kan pilla i sig tillräckligt.

Eh... hmm... "Byt ut"? Nej, jag kan dessvärre inte ha torrt hö, loftet är för litet och det finns ingen tork, så det går bort. Och eftersom sommaren var som den var så finns det inte så mycket annat att välja på, såhär sent på året, än det hösilage jag har. Trist om hon inte tycker om det, men jag kan liksom inte göra något åt just det. Har aldrig stött på en häst som inte äter hösilage förut, men jag kanske har haft "tur"? Jaja... :confused: *åh, suck!*

Jag tror att hon hade ganska så fri tillgång på torrt hö förut, men jag är inte helt säker. Tror inte att hon fick något kraftfoder, bara mineraler.

Jag får väl vänta och se om hon äter bättre med tiden...

Inte så.
Utan ta bort det gamla från igår och lägg dit nytt.
Och mycket så att det finns många blad att sortera ut.
Det gamla kan väl någon annan häst med bättre tänder äta?

Min erfarenhet är att det är svårt att få i shettisar så mkt som 5 kg grovfoder... Mina lämnar också en hel del om jag lägger in för mkt...

Aha! :idea: Jag tar alltid ut det gamla, brukar lägga det i hagen till stona, och den som äter upp det är givetvis fullblodet. Men vad menar du med blad? Jag studerade mitt hösilage igår och det var bara strån, inga synliga blad. (Har sett blad i andras hösilage, men inte i det som jag har i år.)

Jag vet inte jag... Lillkillen äter nog gärna dubbelt så mycket om han får, han lämnar aldrig ett enda strå. Det gjorde inte 3-åringen jag lånade heller, men nya damen är inte alls lika glupsk. På kvällarna till exempel, så tar hon några tuggor betfor och ställer sig sedan och väntar på gos och kel! Hon är jättesocial och älskar att luta sig över boxväggen och bli kliad i pannan - äta är inte alls lika viktigt! :smirk:

Om man tar ett grässtrå så består det av strået, som är som ett rör och så bladen omkring röret.
Röret kan vara svårtuggat och bladen är lättuggade.
Tidigt skördat - mera blad.
Sent skördat - mera rör.
Andraskörd kan också ha mycket blad.

Okej, mitt "ska" vara förstaskörd. Hon lämnade bara något hekto av nattmaten idag, har inte kollat än hur mycket av frukosten som är kvar.

Liknande trådar

Foder & Strö Nu vet jag inte vad jag ska göra...behöver ideer! :confused: Har en 3 årig arab valack ca 150 i mankhöjd växer ännu. Han får nu 6 kg...
2
Svar
30
· Visningar
3 860
Senast: Buck
·
Foder & Strö Hade hästen till tandläkare härom veckan och hon kunde konstatera att hästen i fråga saknar två tänder på ena sidan samt att hans övriga...
Svar
9
· Visningar
3 978
Senast: Mustang
·
Foder & Strö Jag och Pållens ska flytta från Umeå till Skåne, lastbilen är bokad och jag har lite smått panik över bristen på kontroll när jag inte...
Svar
10
· Visningar
2 041
Senast: MaRomer
·
Hästvård Såg att det fanns någon tråd med liknande ämne men jag vill inte sno någons tråd så... Jag är extremt nojig över kolik nu. Det är 20...
Svar
17
· Visningar
1 673
Senast: nyponros
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama