Fazeem
Trådstartare
Jag lämnade in bilen på verkstaden i måndags för byte av stötdämpare samt hjullager fram. De hade varit kassa ett bra tag men i övrigt rullade bilen som en klocka utöver klonkandet när jag körde över gupp. Igår fick jag hämta bilen och de hade provkört den och sa att allt var OK. Det var precis vid stängning så direkt när jag körde därifrån gick alla anställda hem för dagen. Jag satte mig i bilen för att köra till stallet och märkte relativt snabbt att något var knasigt med växellådan. Den ville inte ta växeln först, utan jag fick koppla om och prova några gånger. Trodde först att det bara var något tillfälligt, men det eskalerade på vägen till och från stallet. Det slutade med att det kändes som att hela växellådan var lös, det var omöjligt att få i växeln jag fick krypköra till verkstaden i den enda växeln jag fick i (tack och lov kunde jag starta!) igen sent på kvällen och lämna bilen.
Men grejen är ju att de ska ju inte ens ha varit och pillat på växellådan. Eller kopplingen. Jag fattar ingenting. Och det gör ju inte verkstaden heller, hävdar dom iaf. Men faktum kvarstår ju att jag lämnade bilen hos dem fullt körbar, och fick tillbaka den trasig. Vad ska jag göra? Har jag några rättigheter? Bilen är gammal men har knappt gått några mil alls, fullt fungerande och regelbundet servad. Den är halvförsäkrad men då den är över 8 år gäller inte försäkringen för maskinskador. Går det att begära att försäkringsbolaget kontaktar sitt försäkringsbolag?
Men grejen är ju att de ska ju inte ens ha varit och pillat på växellådan. Eller kopplingen. Jag fattar ingenting. Och det gör ju inte verkstaden heller, hävdar dom iaf. Men faktum kvarstår ju att jag lämnade bilen hos dem fullt körbar, och fick tillbaka den trasig. Vad ska jag göra? Har jag några rättigheter? Bilen är gammal men har knappt gått några mil alls, fullt fungerande och regelbundet servad. Den är halvförsäkrad men då den är över 8 år gäller inte försäkringen för maskinskador. Går det att begära att försäkringsbolaget kontaktar sitt försäkringsbolag?