Lämna tillbaka hästen!

Z

Zeroo

Någon som behövt lämna tillbaka sin foderhäst efter mer än ett år? Var det jobbigt, eller kändes det som en lättnad? Berätta allt!

Sv: Lämna tillbaka hästen!

Hade en foderhäst i tonåren samtidigt som jag hade min egna häst.Foderhästen lämnades tillbaka efter ett år.

När jag fick hästen var den 4 år och riden rakt fram i trav ,skritt och galopp.Allmänt ovårdad med lång man på båda sidor om halsen och lång svans. Oskodd men med ok hovar.Ovaccinerad.

När jag lämnade tillbaka den var den hoppad 1.10 ,startad LB dressyr samt terrängtränad.En rolig liten häst utan speciell kapacitet och stam men mysig.Nyskodd runt om.Manen på en sida, ny ryckt.Svansen klippt.Ny schamponerad och trimmad.Vaccinerad.

Det som var jobbigt var att möta ägaren som tyckte att jag hade utbildat den för lite. Inte ett tack ens.........Sen undrade hon var terylenegrimman var som följde med (hrmm tappad i stora beteshagen.....gick ej att hitta) men inte en kommentar om den nya lädergrimman från Walsh som hon fått istället.

Jag fick inte en kommentar om att hästen var fin.Det tyckte jag var jobbigt som 16 åring att ta.(det kan ju hända att hon tyckte att den var fin men inte visste hur hon skulle uttrycka det?Sen tror jag att jag tog åt mig väldigt........sådär lite tonårsaktigt.)

Jag hade min lilla ponny i två och ett halvt år och blev såklart extremt fäst vid henne, men jag lämnade tillbaka henne eftersom jag skulle gå över till stor häst och inte hade tid för två..

Jag lånade ju henne privat. Dottern i familjen var för gammal och de inte ville sälja henne eftersom de hade haft henne sedan hon var föl. Hon var nio år när jag fick hem henne och hade varit ute endel på tävlingsbanorna så det var en perfekt ponny för mej att börja med.

Nu är ju detta ett tag sen men det var jättesvårt att lämna henne, men jag är otroligt glad för min nya häst som jag fortfarande har kvar och som på ett sätt passar mig bättre. Jag hade båda parallellt ett tag så jag hade ju en liten avvänjningsperiod;) Men kan säga att det var en av de jobbigaste sakerna jag gjort ändå:(

Köpte min foderhäst efter 5år. Var inte alls meningen att jag skulle ha henne längre än ett år, men efter 1½ år hade jag äntligen lyckats bli kompis med henne, sen flöt det bara på, tiden bara gick.

Fick henne som 4-åring, ej inriden, vild o trotsig, ouppfostrad med ett sjujäklarns humör. Det tog tid att förstå sej på henne o jag la ner enormt mkt arbete på henne.

Jag hade inga planer på att köpa henne när jag hämtade hem henne på foder och vi skrev ej heller i kontraktet vad hon skulle kosta vid ev. köp.
Detta resulterade i ett överpris när ägaren plötsligt behövde pengar. Jag klarade inte av att lämna hästen, tyckte det var för mkt pengar, jag hade ju gjort allt jobb, och enligt ägaren var hästen nu mer värd oberoende på om det var jag som gjort jobbet eller inte. Ville inte jag betala priset skulle hon hämta hem hästen. Vad göra? Jo, pappa lånade mej pengarna så hästen blev min. Många tårar innan det var klart..

Ångrar inte hästköpet en sekund, vi har kamperat ihop i 13år nu, men skulle aldrig göra om samma sak igen o riskera antingen häst eller betala överpris.. Man lär sej nåt av allt..

Jag ska lämna tillbaka min foderhäst snart, om ca 2 veckor då jag ska iväg på praktik. Känns så hemskt, för hennes ägare verkar inte så intresserad. Visst vill hon ha tillbaka henne, men hon hon verkar inte så engagerad, om ni förstår vad jag menar.. Har haft min foderhäst i 1½ år nu, så har fäst mig vid henne, och vi har kommit varandra nära. Men det känns ändå som det rätta att göra, jag ska ju iväg på praktik och hinner inte med henne, och så vill jag ha en större häst (än vad hon är). Så.. men men. Det är känns både hemskt och bra att lämna tillbaka henne!!

Jag hade en häst "Ploppan" när jag var yngre, snart 10år sedan (huuuu... tiden går fort). Det var min första "egna" häst och jag hade henne på foder lite över ett år. Efter ett år erbjöd ägarna mig att köpa hästen (villket jag övevägde välldigt länge... älskade den här hästen). Men eftersom de flästa runt mig tyckte att det var en alldeles för outbildad häst att köpa (hade i stort sätt utbildat den själv, hade visserligen tagit lektioner... men hennes utbildning var ju ändå inte mycket att hurra för). Så med mycket sorg i hjärtat bestämde jag mig för att köpa en större (Ploppan var precis på gränsen till för liten och jag växte fortfarande) och mer välutbildad häst.

Ongrade mig otroligt i början. Var helt otröstlig när ploppan vägrade gå på transporten och slutligen fick drogas (tänkte "Hon vill inte gå på eftersom hon inte vill lämna mig som hon ÄLSKAR..." osv.). Snacka om trauma, var typ 13 eller 14 år tror jag.

Men sedan hittade jag en ny häst som var både större och mer välutbildad och med mer potensial än min älskade Ploppan. Denna häst fick jag oerhört mycket roligt tillsammans med!!! Så såhär i efterhand finns det inget tvivel på att jag gjorde rätt. men det sved ändå i mitt hjärta då!!!

jag fick låna en helt underbar ponny, då min egen ponny skadade sig ihagen och behövde vila. Hade ponnyn i drygt ett år och det var verkligen skitjobbigt när han åkte hem till sin ägare igen. Fast det var nog bäst, för jag hade inte tid att rida honom när min egen ponny blev frisk. Fast jag har fortfarande kontakt med foderponnyns ägare och vi snackar regelbundet med varandra och jag får hälsa på när jag vill....

Jag ska lämna tillbaks min underbara foderhäst i månadsskiftet aug/sep. Det är med blandade känslor minst sagt.

Jag älskar hästen, hon är helt underbar och jag skulle helst vilja ta hand om henne för resten av hennes liv. Men jag vet att hennes ägare älskar henne också och att hon har det bra "hemma" så jag är inte orolig eller något sådant. Dessutom finns hon ju sex mil från där jag bor så jag får ju hälsa på henne!

Vackra Blossom! Jag kommer att sakna dig!!!

Picture004.jpg

Men å andra sidan har jag nu för första gången i mitt liv blivit hästägare och denna goa filur har ju fått en stor plats i mitt hjärta!

Tom059.jpg

Och eftersom jag inte kan ta hand om två hästar (vare sig tid eller pengar till det) så måste ju Blossom åka hem till sin längtande ägare - dessutom hade vi ju sagt att hon skulle vara hos mig i ett år och en sommar... så nu är det dags att skiljas åt. Men visst blöder hjärtat en smula vid tanken.

Jag hade en haflinger på foder ett år när jag fick henne kunde hon ingenting under året hos mig vart hon utb nästan till LA dressyr, ägarn sa att hon aldrig skulle sälja sin häst men när hon såg hur fin hon blivit ångrade hon sig och sålde henne direkt när hon fått tbx den lite snoppet

Jag hade en shettis på foder under några månader.. Jag fäste mej otroligt mycket vid honom..
Men ägaren krävde 8000 kr utan pass.. Han va 15 år och valack.. Inga papper med stam. Och han va inte tränad på något som körning/ridning.
Mitt hjärta sa först okej.. Han är ju så söt.. Men jag insåg att det va bara korkat.. Finns så mycket finare/bättre shettisar för mindre peng.

Så jag bad ägaren hämta hästen.. Och personligen så va jag skit ledsen.. Jag saknar honom än..
Men idag är jag bara glad att jag tackade nej.

Hade förra foderhästen i exakt ett år. Fattar inte i efterhand varför vi egentligen tog hem henne. Hästen var sadlad och färdig när vi kom. Provred på en äng, lyckades knappt galoppera. Stel och allmänt oriden. När hon kom vårt stall och vi såg henne i fullt dagsljus såg vi hur tanig och smal hon var. Senare upptäckte vi alla ovanor hon hade.

Men efter ett år blev hon rätt så trevlig ändå. Ägaren ville ha tillbaka henne för att hon "jämt var halt hos oss". I själva verket var det hennes dåliga hovar med sprickor och skit som spökade med två rejäla hovbölder under den sista tiden. Hovarna hade vuxit ut jättefint hos oss, men de gamla sprickorna var ju kvar..

Vi trodde att vi skulle ha hästen på obestämbar framtid. Hade skrivit ett kontrakt på ett år, som vi skulle skriva om. Men när hästen var i fint hull och bra kondis så var det givetvist ett bra tillfälle att ta tillbaka henne innan ett nytt kontakt skulle skrivas.

Saknar hästen, hon var väldigt speciell, både negativt, men även på ett positivt sätt. Hoppas verkligen att det fungerar bra hemma igen. Att den tid vi hade henne gjorde nytta och kanske gjorde att ägaren skulle trivas bättre med sin "nya" häst.

Någon som behövt lämna tillbaka sin foderhäst efter mer än ett år? Var det jobbigt, eller kändes det som en lättnad? Berätta allt!

Jag lämnade tillbaka en storhäst för ca 1 vecka sedan nu.
Hade haft henne i lite mer än 1år, o gissa om hon har utvecklats!? jo minsann, hon var inte ens grundriden när jag fick hem henne. O nu när jag lämnade tillbaka henne var hon tävlad, topp kondition, ja allt. Tänk vilken tid o massor av pengar jag lagt ut på henne. Visst var hon underbar men dock speciell o behövde MKT rutinerad ryttare, alla kunde inte rida henne, vilket märktes. Men hon låg bra till, o när d började närma sig slutet på att jag bestämt mig för att lämna tillbaka henne så säger ägaren tt hon ska säljas. all den tiden o nu ska hon bara säljas vidare, o jag vet! om hon kommer i fel händer så kommer hon fortsättas att säljas vidare. o hur bra mår hon då?..o vad skriver ägaren i annonsen tror ni? jo e trevlig häst med kap för dressyr + hopp, hon skrev inget om att den var mkt maffig, ingen barnhäst o behövde fast hand o rutinerad ryttare. visst jag ägde inte hästen, men hon har bara riit henne 1 gång i sitt liv o jag haft henne 1år, vemvet mest då!?. O då ringer ju helt fel personer på hästen, o tillslut kommer den i fel händer.. det kom en 14årig tjej som ville provrida henne, o jag bara det är ingen barnhäst, hon skulle gå från c-ponny till Maffig, kraftig häst på 170cm som behövde rutinerad ryttare. .. ingen kommenatar..

2003 lämnade jag tillbaka foderhästen som jag haft i 2 år. Visst kändes det sorgligt. Men samtidigt vet jag att hon haft det bra under sin tid hos mig och att ägaren tog bra hand om henne sen också. Jag skaffade mig dessutom en ny foderhäst direkt så jag fick annat att tänka på.

Oj, oj. Storgrät i en vecka innan och när ägaren kom för att hämta hem sin häst var jag ett vrak:cry: ÄNDÅ var det JAG som hade brutit foderkontraktet då hästen började bli gammal och vi hade tidigare sagt att hon skulle få avsluta sina dagar hos sin riktiga "matte". Jag ville behålla henne men å andra sidan hade hon bara kunnat gå som promenadhäst och jag hade vid den tiden ingen egen gård och alltså blev det för dyrt med två uppstallningar, det hade inte känts rätt mot hästen att hon skulle komma i andra hand:( Saknar henne fortfarande och tänker ofta på henne:cry:

Det som var jobbigt var att möta ägaren som tyckte att jag hade utbildat den för lite. Inte ett tack ens.........Sen undrade hon var terylenegrimman var som följde med (hrmm tappad i stora beteshagen.....gick ej att hitta) men inte en kommentar om den nya lädergrimman från Walsh som hon fått istället.

Jag fick inte en kommentar om att hästen var fin.Det tyckte jag var jobbigt som 16 åring att ta.

Usch, vilken tråkig ägare :S! Tycker du verkar ha gjort ett jättefint jobb med hästen :D! fattar inte att hon inte kunde tacka dig eller iaf vara trevlig.

ursurs ja vill inte ens tänka på dagen då min foderhäst ska lämna mig... haft henne tre år nu & mer lär de bli men dagen då hon åker kommer ju förr eller senare komma.... :(

Usch, det var hemskt!
Jag hade min foderhäst i 3 ½ år. Ett litet halvblod, maxad d-ponny. Världens snällaste och tryggaste häst. Och det känns som jag aldrig kommer få en så härlig individ och vän igen som jag kan lite på så mycket. Men jag hoppas jag ha fel.

Nu var det så att denna ängel var fruktansvärd att rida dressyr med. Inte alla dagar, men iaf 19 av 20 gånger :mad:. Vi bråkade nästan varje gång vi skulle jobba, så det blir ju att man tröttnar på att träna. Då kände jag att det hade varit skönt att bli av med henne! Men jag måste säga att hon var RIKTIGT SUPER FIN när hon väl lossnade och gick som jag ville, då ville jag inte byta bort henne en sekund.
Men såhär efteråt så är det ju ändå bara de fina stunderna man kommer ihåg :love:! Framför allt så saknar jag de härliga skogsturerna och hoppträningarna - där hon fick mig att längta till nästa träning istället för att fasa inför dem.

Men jag skulle börja plugga på annan ort och kände att jag varken skulle ha tid eller råd att behålla henne.

Sålde henne åt ägaren för ett år sen (åkte 1 aug 2006). Nu är hon dessutom vidaresåld :crazy:, men nu ska hon tydligen ha kommit till sitt sista hem där hon ska få bli gammal (hon är 14 år nu) :love:!
(det bästa är att ägarna varnade köparna att de fick mig på köpte då de ville ha den här hästen :D)

Här är hon hos mig, precis innan lastning.
Palemaochjag.jpg

Här 20 mil från mig, precis utlastad, och jag (fodervärd), gamla ägare och nya ägare samlade.
Palemautlastad.jpg

Och en bild till :D
Palemairidhuset.jpg

Ååå, vad jag saknar henne! :love: Men jag vet att hon har det jättebra där hon är nu, det gör det så himla mycket lättare att lämna henne.

Jag får väl ta och berätta om foderhästen vi hade innan då. Det var egentligen ett väldigt dumt beslut när man tänker efter. Det har inte varit så stora problem egentligen men man kunde ju ha valt en bättre förstahäst om man säger så :P

Iaf så var jag 14 år och mina föräldrar hade precis bestämt sig för att göra sin dotter glad och köpa häst åt henne. Sagt och gjort. Vi kollade på någon häst men sen fick vi reda på att en gammal travtränare har gamla travhästar som han tar hand om. De inte går lopp längre och han tar hellre hand om dem än slaktar dem. Man kunde då ha en av hans hästar på foder vilket vi bestämde oss för att göra. Ett riktigt fodervärdskontrakt eller sånt blev aldrig skrivet och vi såg det mer som vår häst tills vi tröttnar eftersom han sa att det bara var att lämna tillbaka hästen om vi inte ville ha honom längre:P. Så vi hämtade hästen, som vi trodde var 15 år, och han fick komma hem till oss. Det visade sig i själva verket att han var 2 år äldre, dock tror jag bara att gubben var lite glömsk och inte att han ville lura på oss en "gammal" häst.

Men jag hade aldrig provridit hästen utan bara sett den i hagen. Redan nu ringer ju flertal varningsklockor, men jag var ung och dum och mina föräldrar inte särskilt kunniga.
Vi visste hur vi skulle sköta hästen, så vi vanskötte honom absolut inte. Vi var vana vid djur och de fick tillräckligt med mat, utevistelse, vatten och andra förnödenheter som hästkompisar osv. Problemen kom när vi pratar hantering och ridning. Han var aldrig elak eller bråkig, snarare tärtom, Han var ganska feg, nervös och spänd vilket jag inte riktigt kunde hantera.

när jag ridit några gånger blev han genast svårfångad i hagen eftersom han visste att det vankades jobb. Jag visste inte hur jag skulle hantera det och hästen lärde sig då att det gick bra att springa runt i hagen tills ägaren tröttnade.

Jag trivdes aldrig riktigt med honom. Efetrsom han var gammal travare visste jag inte riktigt hur jag skulle göra för att skola honom. Vi hade ingen padock eller så heller vilket jag tror hade underlättat en hel del. Så det blev mest skogslullande på en piggelinis vilket inte alltid vad jättekul.

Något år efter skaffade vi min nuvarande häst och där har allt klaffat. Vi har kommit en bit på omskolningen och man ser tydliga framsteg på honom nu från när jag fick honom.
Så, vad vi gjorde var att vi lämnade tillbaka foderhästen efter 2 år och stallade in min häst i ett stall i närheten, och jag måste säga att det var ganska befriande just eftersom jag inte trivdes med hästen och han förtjänade någon som kunde hantera honom bättre än mig. Han blev riden och ompysslad under denna tiden så tro inte vi glömde bort honom ;)

Iaf, nu måste jag gå men det var min historia iaf ^^

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 333
Hästmänniskan Ja, som rubriken lyder ovan. Vad tycker ni är ok/ inte ok skäl att lämna tillbaka foderhäst? Hög ålder på hästen? Krämpor? Personkemi...
Svar
8
· Visningar
1 234
Senast: mars
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 597
Senast: Mia_R
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Henrik von Eckermann lånade superhästen King Edward till OS i Tokyo av sin gravida fru. Men efter succén lämnades tyglarna aldrig...
Svar
0
· Visningar
148
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix