Lejonelle

Trådstartare
Jag har i frysen en slaksida av lamm, alltså styckdetaljen man gör revbensspjäll av, revbenen är c;:a 15 cm långa och det finns kött och hinnor etc kvar. Visst kan jag skära loss revben och ge dem till hundarna ett och ett? Jag vet att detär OK att ge lammben men jag tycker hundarna äter upp dem så otroligt fort, jag är orolig för att det blir vassa flisor i magen.

Sv: Lammben

Jag ger hela bröstsidan i ett stycke till hunden. Men de får lösa lammrevben också ibland, aldrig några problem. Revben är så mjuka så de löser upp sig i magen.

Jag lånar tråden, är det samma med renben som sägs vara hårdare ben?

Och jag lånar också och frågar om älgben. Köpte i djuraffär en påse med älgben, de är vassa och ser "otäcka" ut i den frågan om att skära i magen om det sväljs för stora delar. Har bara vågat ge ett av dem från påsen som såg lite snällare ut i formen, men är det någon fara? ( Borde ju vara ok om de säljs i djuraffär eller?). De är råa och frysta förstås.

Bärande ben från tunga djur (tex älg) är väldigt hårda och kan orsaka tandskador, särskilt för hundar som är vana vid att äta ben.

Däremot kan man ge mjukare ben från stora djur, eller riktigt stooooora ben så dom får gnaga och inte försöker äta dom.

Jag ger hela bröstsidan i ett stycke till hunden. Men de får lösa lammrevben också ibland, aldrig några problem. Revben är så mjuka så de löser upp sig i magen.

I senaste musch-påsen med frysta rendelar finns det massvis med vad som ser ut att vara revben. Jag har slängt några, då jag sett vasssa flisor efter att min hund tuggat på några sådana. Men är de där revbenen okej att ge i alla fall? Även jag är rädd för att de ska skada något invärtes på hunden.

Och vad exakt är bärande ben?:o

Benen som djuren går på :) Eftersom de benen (framförallt till större djur) får bära på enormt mycket vikt så måste de benen vara väldigt hårda. De är så hårda att hunden kan skada tänderna och får de ändå i sig bitar så är det större risk att hunden tar skada av dem jämfört med när de ätit snällare ben.

Jaha tack, jag misstänkte att det måste betyda det, problemet är nog då att man inte vet vad man köper i påsen, om det är bärande eller andra ben. Fast revben känner man förstås igen.

Liknande trådar

Hundhälsa Så. En granne i porten bredvid mig har skaffat hund. En ung och redan gigantisk bullyhane som jag och min hund mötte för första gången...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
23 396
Senast: Sel
·
Hundhälsa Strider är en pigg och glad korthårig BC-kille på ungefär 1,5 år. Han är ca 55cm hög, väger 18.6kg och inget i hela världen kan få honom...
Svar
7
· Visningar
3 033
Senast: Docka
·
Hundhälsa Min whippetvalp är ofta lite lös i magen och fiser rätt illa. Hon äter för närvarande Nutra nuggets puppy. Det verkar vara ett bra...
Svar
8
· Visningar
2 122
Senast: Philosophia
·
C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
11 104
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben