lakrits till hästen - erfarenheter?

Blueberry

Trådstartare
Min häst har kronisk bronkit. Och nu under hösten samt på våren är det som värst.
När jag var inne på hälsokosten i början av oktober så köpte jag lakrits till hästen, mald och hackad lakritsrot.
Hon har fått det nu i två veckors tid, ungefär... fyra rågade kryddmått 2gg/dagen. (två med mald och två med hack)
Och.
Hostan har faktiskt nästan försvunnit. :bow:
Någon mer som har provat?
 
Sv: lakrits till hästen - erfarenheter?

Det ha rjag inte provat, men min foderhäst har också kronisk bronkit och han får alger, det funkar bra det med :) tur att det finns såna bra grejer till oss med häster med luftvägsproblem :)
 
Sv: lakrits till hästen - erfarenheter?

Ja, jag har också provat med lyckat resultat. Testade div innan bla vitlök som inte funkade alls.
// Linda
 
Sv: lakrits till hästen - erfarenheter?

Lakrits ger ökad mängd östrogen och cortisol i blodet. Att det hjälper vid andningsproblem beror sannolikt på cortisoneffekten. Det är troligen inte farligt att ge denna dos en period. Hos människa har man sett att 50 gr lakrits per dag i några veckor ger förhögt blodtryck och rubbningar i mineral och saltbalansen med ödem som följd. Vet inte om samma effekt fås hos häst. Skulle inte ge det till dräktiga eller digivande ston eller växande hästar. Pga av möjlig östrogeneffekten inte heller till avelshingstar.
 
Sv: lakrits till hästen - erfarenheter?

*lånar knapp*

Vet någon om det finns någon sida på nätet där man kan läsa om de olika effekterna örter har på hästar?
 
Sv: lakrits till hästen - erfarenheter?

HelenaHandberg skrev:
Lakrits ger ökad mängd östrogen och cortisol i blodet. Att det hjälper vid andningsproblem beror sannolikt på cortisoneffekten. Det är troligen inte farligt att ge denna dos en period. Hos människa har man sett att 50 gr lakrits per dag i några veckor ger förhögt blodtryck och rubbningar i mineral och saltbalansen med ödem som följd. Vet inte om samma effekt fås hos häst. Skulle inte ge det till dräktiga eller digivande ston eller växande hästar. Pga av möjlig östrogeneffekten inte heller till avelshingstar.

men hästar är inte lika känsliga för salt som människor... eller? är osäker, men salt i stora mängder ger ju ökat blodtryck, men är det verkligen samma för hästar, de har ju oftast tillgång till saltsten
och får äta hur mycket salt de vill. men de kanske inte äter så mycket att det är farligt, det kanske än när man själv reglerar det som det kan bli för mycket? :confused:
 
Sv: lakrits till hästen - erfarenheter?

Fast det är nog inte via salt som lakrits höjer blodtrycket på folk utan via effekten på hormonerna som tillverkas i binjurebarken. Hit hör oxå cortisolet. Att jag är tveksam till lakrits för dräktiga o digivande ston är pga att det kan vara risker för tillväxt och skelettutveckling om man har en långvarig förhöjd cortisolnivå i blodet. Sen har jag ingen pejl på om hästar får högt blodtryck.
 
Sv: lakrits till hästen - erfarenheter?

Jo salt ger högt blodtryck, det fick jag lära mig när jag läste biologi b. men det är möjligt att det är något mer i lakrits som ger högt blodtryck också :)
 
Sv: lakrits till hästen - erfarenheter?

Glycyrrhiza glabra

ÄRTVÄXTER
Fabaceae

Den lakrits som vi alla har träffat på - i form av båtar, remmar, snören etc. eller som ingrediens i konfekt och halstabletter - består huvudsakligen av lakritsrotens urkokta och indunstade saft. Lakritsrot ingår dessutom i många "bröstteer" och tillsätts som smakförbättrande medel i många mediciner.

Släktet Glycyrrhiza omfattar ett dussintal arter fördelade på alla de fem världsdelarna. Lakritsroten är en växt som hör hemma i östra Medelhavsområdet. De första vittnesbörden om örtens medicinska användning har vi från Egypten. I Grekland kallade man den sötrot, glycyrrhiza, och prisade dess lugnande egenskaper och söta smak. Under medeltiden blev den föremål för en omfattande odling, och än i dag odlar man lakrits i många länder, framför allt i Italien och Spanien.

År 1950 upptäckte man att lakritsen hade en gynnsam verkan vid magsår. Det visade sig emellertid att många av de patienter som hade intagit stora mängder av drogen under en längre tid fick en kraftig blodtryckshöjning förorsakad av glycyrrhetinsyra. I dag finns det läkemedel som innehåller ett lakritsextrakt utan detta ämne.

Förekomst: Växer vild i Sydeuropa och västra Asien. En mycket gammal kulturväxt som kan odlas i sydligaste Sverige.

Kännetecken: En flerårig ört, som blir 30-100 cm hög. Jordstam vedartad med utlöpare, rot kraftigt förgrenad. Stjälk upprätt, styv och ihålig. Blad skaftade, parbladiga med 9-17 äggformade, undertill klibbiga småblad. Blommor blekblå eller lila (juni-juli), i skaftade, mångblommiga samlingar från bladvecken. Foder körtelhårigt, femtandat. Typisk ärtblomma. Ståndare 10, stift 1. Balja slät. Smak sockersöt. Doft milt sötaktig.

Använda växtdelar: Rot och stoloner (utlöpare), skalade eller oskalade och torkade.

Innehållsämnen: Saponinen glycyrrhezin, uppbyggd av aglykonen glycyrrhitin och 2 molekyler glukuronsyra. Flavonoiderna liquiritosid och isoliquiritosid. Östrogent ämne.

Medicinsk verkan: Slemlösande, upphostningsbefrämjande, lätt laxerande, urindrivande inflammationshämmande, kramplösande. Läkande effekt på magsår betingas främst av flavonoiderna.

Användning: Vid hosta, bronkit, magsår
 
Sv: lakrits till hästen - erfarenheter?

Att salt skulle ge högt blodtryck hos friska människaor råder det såvitt jag vet fortvarande stor oenighet om. Däremot är man mer överens om att salt är negativt för blodtryckspatienter.
PL
 
Sv: lakrits till hästen - erfarenheter?

Nu, efter ytterligare två veckor, känns verkligen en skillnad från till exempel förra hösten.
Hon hostar fortfarande ibland, men inte alls på samma sätt.
Ska köpa mer lakrits nu i veckan, och kan verkligen rekommendera det!
Nu kan jag rida och longera henne utan att ha dåligt samvete. ;)

Det är koolt :D
 

Liknande trådar

Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 512
Senast: Liten
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 008
Senast: Karminnie
·
Hästvård När man söker på internet efter fång och hovbensrotation så finner man oftast tråkiga historier som många gånger slutar med att hästen...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 939
Senast: Korven
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 497
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp