Laka ur socker ur grovfoder

P

Petunia

Min tinker har stora problem med skorv på benen. Efter många år med skabb innan (på annan häst) så är jag 99% säker att det inte är detta. Jag tror inte heller på regelrätt mugg/rasp då han har det året runt, och det blev så gott som bra under senvåren (när det var kladdigt och fuktigt ute - mums för både skabb och mugg) men blev illa igen precis vid betessläppet när det var varmt och torrt, för att sedan bli bättre igen när det regnat ett tag och varit dåligt väder. Dessutom utgår skorvet från knäveckan, och han har det enbart fram.

Min teori är att han är överkänslig mot socker. Detta efter att jag pratat med en bekant som haft samma problem men blivit av med det efter att ha uteslutit kraftfoder (särskilt pellets) och börjat lägga höet i blöt för att laka ur sockret ur höet. Det borde ju också stämma med väderväxlingarna under betet tycker jag.

Hon hade fått rekommenderat att lägga det i blöt i 12h. Jag har försökt läsa runt lite, och det jag kunnat läsa mig till är att ca 40% av sockret ska vara borta efter 1h i kallt vatten. Är det någon mening att ha det i blöt längre? Hur stor vinst kan det vara? Hur stor del av övriga mineraler/vitaminer går förlorade och hur ersätter man dessa på bästa sätt?

Bör man använda sig av hö, eller kan det fungera med hösilage (78% TS) ?

Sv: Laka ur socker ur grovfoder

Jag blötlägger till min fångponny. Hennes hö ligger i 20 min, sedan byter jag vatten och låter ligga i 20 min till. Tycker att det låter lite "äckligt" att blötlägga i 12 timmar?

Min teori är att han är överkänslig mot socker.

Det är inte omöjligt att en hög sockerhalt i fodret kan ha inverkan.

Hon hade fått rekommenderat att lägga det i blöt i 12h. Jag har försökt läsa runt lite, och det jag kunnat läsa mig till är att ca 40% av sockret ska vara borta efter 1h i kallt vatten. Är det någon mening att ha det i blöt längre?

Knappast. 1 timma i kallt vatten eller 30 min i varmt vatten verkar vara rätt optimalt. Normalt kan man räkna med att ca. 30 – 40% av sockret försvinner.

Hur stor del av övriga mineraler/vitaminer går förlorade och hur ersätter man dessa på bästa sätt?

Tyvärr försvinner lite protein och mineraler också. Främst är det natrium och kalium som försvinner men även en del fosfor.

Kalium finns i överskott i hö så det behöver inte ersättas. Natrium finns det för lite av men du ersätter detta med salt (salt är en förening av natrium och klorid). Om du inte blötlägger mer än 1 tim blir förlusten av fosfor vanligtvis inte så stor, men blötlägger du höet i 12 tim så kommer mycket fosfor också att läcka ut.

Det bästa är att blötlägga höet, torka det och skicka på analys.

Okej, så lägger man i blöt längre så är sockerförlusten marginell alltså? D åfinns det ju ingen anledning att krångla en massa extra med det...
Hur är det med vitaminerna? Dem har vi ingen analys på, hur vattenlösliga är de?

Okej, så lägger man i blöt längre så är sockerförlusten marginell alltså?

Exakt! Du kan bli av med lite mer socker men samtidigt förlorar du andra viktiga näringsämnen.

Hur är det med vitaminerna? Dem har vi ingen analys på, hur vattenlösliga är de?

Det finns ingen undersökning av detta men de vattenlösliga vitaminerna (dvs. C och alla B-vitaminer) lär påverkas.

Beträffande de vattenlösliga vitaminerna så behöver du inte bekymra dig över C-vitaminer. Det finns i princip inga C-vitaminer i grovfoder. Hästen tillverkar själv de C-vitaminer den behöver.

B-vitaminer tillverkas både av mikroorganismerna i hästens grovtarm och finns dessutom i olika fodermedel. Grovfoder innehåller dock ganska små mängder B-vitaminer. Om du är orolig för att din häst inte får tillräckligt med B-vitaminer skulle jag rekommendera att du ger bryggerijäst.

Jag har också bara blötlagt i en timme när jag har hållit på med det. Men det finns ingen konsensus om att det inte kan hjälpa och blötlägga längre tid, och jag vet inte om det har gjorts någon studie på det. Det finns de fångmänniskor som rekommenderar blötläggning i upp till tolv timmar (om vädret är sånt att det inte börjar bli skämt).

Åsa

En långsiktig lösning på problemet kan vara att se till att få tag i ett ordentligt ensilerat hösilage/ensilage. Då har bakterierna förbrukat sockret och gjort mjölksyra av det.

Läs mer här om du är intresserad.

Lycka till!

Problemet är bara att ju syrligare det är desto sämre blir han i magen... det måste vara ganska hölikt för att han ska tåla det. Så det är nog tyvärr inget alternativ... Men det är intressant hur som helst, ska läsa lite om det av ren nyfikenhet.

Senast ändrad av en moderator:

Ja. Mitt problem är ju att jag står i ett stort stall där ägarna fodrar, och jag kan inte ställa till för mycket trubbel för dem. Om det räcker med en timme så skulle det underlätta massor.

Jag tror att jag börjar med en timme. Det borde ju ge någon sorts resultat åtminstone om orsaken är socker. Blir han inte av med det helt får jag väl testa att lägga det i blöt under längre tid och se om det hjälper mer.

spaderÄss: Tack för svar om vitaminerna. B-vit får han så här års ändå, så det borde ju inte spela någon roll än så länge.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka