P
Petunia
Min tinker har stora problem med skorv på benen. Efter många år med skabb innan (på annan häst) så är jag 99% säker att det inte är detta. Jag tror inte heller på regelrätt mugg/rasp då han har det året runt, och det blev så gott som bra under senvåren (när det var kladdigt och fuktigt ute - mums för både skabb och mugg) men blev illa igen precis vid betessläppet när det var varmt och torrt, för att sedan bli bättre igen när det regnat ett tag och varit dåligt väder. Dessutom utgår skorvet från knäveckan, och han har det enbart fram.
Min teori är att han är överkänslig mot socker. Detta efter att jag pratat med en bekant som haft samma problem men blivit av med det efter att ha uteslutit kraftfoder (särskilt pellets) och börjat lägga höet i blöt för att laka ur sockret ur höet. Det borde ju också stämma med väderväxlingarna under betet tycker jag.
Hon hade fått rekommenderat att lägga det i blöt i 12h. Jag har försökt läsa runt lite, och det jag kunnat läsa mig till är att ca 40% av sockret ska vara borta efter 1h i kallt vatten. Är det någon mening att ha det i blöt längre? Hur stor vinst kan det vara? Hur stor del av övriga mineraler/vitaminer går förlorade och hur ersätter man dessa på bästa sätt?
Bör man använda sig av hö, eller kan det fungera med hösilage (78% TS) ?
Min teori är att han är överkänslig mot socker. Detta efter att jag pratat med en bekant som haft samma problem men blivit av med det efter att ha uteslutit kraftfoder (särskilt pellets) och börjat lägga höet i blöt för att laka ur sockret ur höet. Det borde ju också stämma med väderväxlingarna under betet tycker jag.
Hon hade fått rekommenderat att lägga det i blöt i 12h. Jag har försökt läsa runt lite, och det jag kunnat läsa mig till är att ca 40% av sockret ska vara borta efter 1h i kallt vatten. Är det någon mening att ha det i blöt längre? Hur stor vinst kan det vara? Hur stor del av övriga mineraler/vitaminer går förlorade och hur ersätter man dessa på bästa sätt?
Bör man använda sig av hö, eller kan det fungera med hösilage (78% TS) ?