Laka socker ur hö?

Tussemaja

Trådstartare
Finns säkert trådar om detta, men jag undrar hur ni gör rent praktiskt? Det går ju tex. åt mängder med vatten varje dag.... Hur länge behöver höet ligga i blöt...? Å i hur mycket vatten? Andra tips? (För det här kändes minst sagt jobbigt - kallt å vått och höstrån i hela duschspiltan....)

Sv: Laka socker ur hö?

Hittade en annan tråd med en länk om blötläggning av hö. Ena studien visade att sockermängden minskade. I den andra gjorde den inte det. I båda minskade förståss vitaminer och mineraler men också lösligt protein. Så frågan är om det är mödan värt och om det kanske ger fler nackdelar än fördelar....

Finns det nåt idealvärde/normalväräde på sockerinnehåll? Vad är mycket respektive lite socker om man gör en analys?

Vi har blötlagt hö åt shettisen i snart 1,5 år nu, så vi börjar få rutin...;)

Jag packar hö i hönät, ett till varje mål. Blötlägger en gång vid 9-tiden och en gång vid 16.30-tiden (två hönät vid varje blötläggning). Vi lägger hönäten i en balja. Maken har börjat fylla en dunk till hälften som han sätter ovanpå höet i baljan. Fungerar riktigt bra som tyngd, och det går åt mindre vatten för att täcka höet som annars lätt flyter i tunnan. Höet får sedan ligga en timme. Tas sedan upp och hängs på spikar över en halvdörr i stallet. Denna metoden fungerar hyfsat. Helst hade jag självklart sluppit blötlägga för visst är det bökigt, speciellt på vintern när inte utomhuskranen alltid fungerar, men jag vågar inte sluta heller och riskera ett fånganfall... Man blir lätt skrockfull...;)

Tack för dina tips! Jag är verkligen i valet och kvalet om jag ska sätta igång det här projektet. Men jag förstår att man måste hitta bra rutiner. Jag har ju en stor kallblodsvalack på 650 kilo så det är ju en del hö att blötlägga.... Kanske går jag en gyllene medelväg: blötlägger kvällshöet för det är ändå den största givan. Tipset med hönät bra - tack!

Så himla jobbigt är det då inte, vill du hellre att din häst ska få fång??
För jag antar att den är sockerkänslig eftersom du vill laka ur sockret...... Betydligt jobbigare att ha en sjuk häst tycker jag.

Mest effektivt är att lägga det i varmvatten, då behöver det inte ligga lika länge. Men du får skölja igenom det med kallvatten efteråt så det inte jäser pga värmen.
Köp en stor balja eller tunna, höet måste vara helt under vatten.

Liknande trådar

Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 712
Senast: Karamello30
·
Foder & Strö Jag fick rådet att blötlägga höet till vår ponny som är fångbenägen. Ni som redan är igång med detta, hur ser era rutiner ut? Hur länge...
Svar
7
· Visningar
1 465
Senast: Emma-pemma
·
Foder & Strö Behöver ventilera lite.. För att göra en lång historia så kort som möjligt. Jag köpte min femåring för snart två år sedan. September när...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 475
Foder & Strö Hej! Står inför ett dilemma med vinterns foder som jag kanske kan få lite feedback på. Jag har beställt och redan betalat för hälften...
Svar
8
· Visningar
2 749

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka