Lågt energiinnehåll grovfoder

the_connemara

Trådstartare
Hur lågt är lågt? Om ni förstår frågan :o
Dvs hur många MJ/kg foder, och vid vilken TS?

Jag tittar på kvoten (vill ha typ 7 för att kunna ge lite kraftfoder) och energiinnehållet (lättfödd) men vet inte riktigt vad som är "lågt" och inte?

Förra året (första gången jag köpte o räknade själv) verkade vi hitta väldigt lågt energiinnehåll (under 6 MJ/kg foder på relativt torrt hösilage) om man ser till vad som annonserats ut hittills. Man kanske inte ska vänta för länge med att bestämma sig för något, kanske svårt att hitta så lågt igen (med bra proteininnehåll)? Min häst är inte extremt lättfödd så jag måste inte jaga MJ men hittar gärna något i det lägre skiktet.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 150
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Behöver lite akut ha svar på följande: Grundförutsättningar: H.H står idag på 9 kg hösilage (TS-H ca. 75%) + 500 gr (torrvikt)...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 133
Senast: mackan
·
Foder & Strö Finns nåt samband mellan högt innehåll av smrp, i förhållande till MJ, och sockerinnehållet? Ska beställa foder men där är ingen...
Svar
12
· Visningar
980
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 462
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp