Lagring av Rundbal Ensilage; Spelar det Roll vilket Håll??

Netika

Trådstartare
Hej! Ytterligare ensilage fundering från mig. :p
När ensilaget/hösilaget ligger på stora, typ 400 kg, rundbalar, är det då viktigt för hållbarheten på vilken sidan man lagrar dem; på "platta basen" eller om man lägger dem på "den runda sidan"? I så fall, varför?

Sv: Lagring av Rundbal Ensilage; Spelar det Roll vilket Håll??

Jag har haft balarna på bägge sätten o inte har jag märkt någon skillnad i hållbarheten. föredrar dock o ha dem "stående" på platta sidan för att det är lättare att ta av den då.

Menar du lagringen efter skörd så föredrar jag att lagra dom på den platta sidan av den enkla anledningen att det är betydligt fler lager plast där = mindre risk för att den går sönder om den ligger på tex en liten sten.

Det viktiga är att man flyttar dom så lite så möjligt, men som lundsbo skrev är det fler lager plast på den platta sidan.

Mvh
Camilla

Liknande trådar

S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 520
Senast: moonstruck
·
Foder & Strö Min häst går tillsammans med 5 andra hästar i en stor hage och de har fri tillgång på hösilage då de delar på en stor bal. Oftast står...
Svar
6
· Visningar
1 602
Senast: Alazan
·
M
Foder & Strö Hej! Jag skulle behöva er hjälp med några funderingar kring 2 förändringar i min hästs foderstat. Är i desperat behov av att bolla...
Svar
6
· Visningar
1 230
Senast: madeleine71
·
Foder & Strö Nu har jag buntat ihop alla mina småfrågor som jag jämt glömmer ställa ;) 1. Vad är det nu igen maxgivan kraftfoder är per...
Svar
8
· Visningar
1 051

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka