Lagring av höbalar

puppan2

Trådstartare
Jag har fått tipset att täcka höbalar på skullen med halm för att höet skall skyddas från att bli dammigt/mögligt. Förra året fick jag kassera ett stort antal balar pga att de var alldelens för dammiga.

Min fråga är nu om jag kan använda dessa kasserade höbalar till att täcka årets skörd av hö istället för halm. Det skulle underlätta....balarna ligger ju redan på skullen och jag slipper ut och jaga halm. Eller är det nödvändigt att ha just halm att täcka med?
 
Sv: Lagring av höbalar

Om du kasserat balar pga att de var för dammiga=mögliga så ska du INTE använda dem för att täcka det nya höt med för då sprider sig med all säkerhet möglet till det nya höt, mögel sprids via sporer (som ser ut som damm).
 
Sv: Lagring av höbalar

Använd inte det dåliga höet till att täcka med då får du ner mögelsporer i det höet också!!! Halm tåler att få lite fukt på sig tex kondens som gärna bildas på höloft när det blir temperaturväxlingar därför är det bra att använda för att skydda höet! Jag tycker att du ska göra dig av med dom dåliga balarna, varför har du kvar dom? Varje gång man rör en bal med mögel är risken stor att det virvlar upp sporer som sen hamnar på det hö man fodrar med!
 
Sv: Lagring av höbalar

De är kvar på loftet för att bonden ännu inte har fått tummen ur att hämta dem. :) Jag har inget annat hö kvar på loftet. Bara det dåliga som skall kasseras.

Ok, då vet jag att jag skall fixa halm. Tack för svaret.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 744
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Ska till våren påbörja byggandet av vår lösdrift där vi ska ha två hästar. Har tänkt ha fri tillgång på foder (med...
2
Svar
22
· Visningar
7 819
Senast: Nielaa
·
Foder & Strö Hej! Står inför ett dilemma med vinterns foder som jag kanske kan få lite feedback på. Jag har beställt och redan betalat för hälften...
Svar
8
· Visningar
2 722
Foder & Strö har tidigare haft grund till hästen och kompletterat dåliga värden på höet med lusern, men nu när hon inte går så många dagar i veckan...
Svar
3
· Visningar
1 070
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp