Lågprissadel Royal Island

Spraka

Trådstartare
Ska snart köpa häst och har tyvärr ingen stor budget att köpa en sadel för. Hästen är en unghäst på 5år och är ju inte färdigutvecklad ännu så känns onödigt att lägga pengar på en dyr sadel om man endå måste byta efter ett tag.
Har funderat på att köpa en lågprissadel, Royal ISland (denna: http://www.agerstaridshop.nu/product_info.php?cPath=26_27&products_id=64)

Någon som har denna sadel till sin häst och vad tycker ni om den?

Varför är en billig sadel en dålig sadel? (det intrycket man får efter att ha läst trådar om sadlar här).

Sv: Lågprissadel Royal Island

Den stora frågan är om den passar. Annars är begagnatmarknaden enorm.

Bara materialet i en vettig lädersadel kostar mer än den där sadelns nypris. Det kan visa sig i t.ex. trasiga/skeva bommar, läder som spricker, sömmar som går upp, stoppning som är ojämn eller består av skit och sånt, om sadeln är "för billigt gjord".
Titta hellre på lite bättre lädersadlar begagnat, eller syntetsadlar (som ju också finns begagnade för nästan inga pengar alls). Har du en unghäst kommer den antagligen ändå växa ur sadeln, och en välskött begagnad sadel får du nästan samma pengar för när du säljer jämfört med om du köper en ny lågprissadel.

Jag skulle rekommendera att istället för att köpa en superbillig ny sadel köpa en begagnad kvalitetsadel som använts i många år. Jag köpte själv en Passier (nypris:30 000) för 5000 kronor och fick tillbaka hela summan ett par år senare. Dyra sadlar kan man få billigt när de är älde och man "tappar" inte mycket pengarna när man säljer vidare sadeln sedan.

Liknande trådar

Islandshäst Är det någon här som antingen har eller känner till en dressyrsadel som hade legat bra på en Islandshäst och som kan vara värd att ta ut...
Svar
14
· Visningar
3 521
Senast: Idahoe
·
Utrustning Jag sitter och funderar på vad för slags sadel jag ska köpa till min unghäst(4år) Glampi(islandshäst). Han har ju lite längre rygg än...
Svar
2
· Visningar
1 576
Senast: videnlis
·
M
Utrustning Jag har verkligen nollkoll på sadlar har aldrig köpt någon och har aldrig ens tänkt att det ska vara en hel vetenskap runt det hela...
Svar
2
· Visningar
1 021
M
Utrustning Hej! Ska köpa ny sadel och vill höra er åsikt. Hawk allround http://grand-prix.se/product_info.php/products_id/2941 Allround...
2
Svar
22
· Visningar
2 020
Senast: Mahogny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar