T

Tican

Hej! :cool:
Tänkte kolla lite om nån har några synpunkter på när och hur jag är i stallet m.m...

06.00 Uppe med tuppen, gäsp.
06.20 i stallet, i ridkläder..
06.25 hästarna får kraften, ny betfor läggs i blöt!
06.35 mätta pållar... Borstar av och kraftsar hovar.
06.45 hästarna i hagen och får höet.
07.00 hem, byter om, duscha, äta frukost, i skolan kl
08.25 - (mamma ger hästarna lunchhö vid tolv)
15.50 hemma, hungrig och trött. Mellis!!
16.30 i stallet, mockar och lägger in eftermiddagshöet.
16.45 hästen inne, äter mat... :smirk:
17.00 ut i gången och borsta, sadla och tränsa!
17.40 på hästen
19.00 c:a, hemma igen, av med sadel, träns, skydd och reflexer - borsta.
20.00 är stallet sopat och fixat, hem och ÄTA igen!!
21-21.30 c:a Hästarna får kvällshö, och sedan kvällskraft. Släcker stallet.
22.45 c:a, Zzzz, efter dusch, kvällste och macka, läxor, kvällskiss med voffsarna osv..

Jag vet, att rida direkt efter em-höet är inte bra, men för det första får hon bara 1 kg då, men det blir ju så mörkt annars! Nöden har ingen lag, eller? :( Och på morronen, då får hon ju kraften före höt, samma där, då har man ju brottom... :angel: Synpunkter!! :crazy: :smirk: :D

Kram Anna!
:) :) :love:

hästen bör för dennes bästa äta höet före kraftfodret,ändra på det vid morgonfodringen

Antar att hästägaren åker till skolan/jobbet på morgonen.
Vem har tid att vänta på att hästen ska äta upp 1 kg (eller mer) hö?

Byt ordning på morgonmålen, hö först, kraftfoder sedan. eftersom du har ganska god tid på dig mellan 6,25 och tills du släpper ut hästarna så kan du åtminstone slänga in nån tuss INNAN kraftfodret...resten av höet kan du ju ge i hagen som planerat. ..Klart du kan rida efter ett mål hö, det är efter ett kraftfodermål det inte är så lämpligt med motion. Hästar är ju gjorda för att kunna hantera stora mängder grovfoder och samtidigt vara brdda på flykt....så självklart kan dom springa med magen full av hö, för om dom inte kunde detta så vore dom ju ett relativt enkelt byte :D

Får inte hästarna lite lite tid på sig att äta upp och smälta krafften innan de släpps ut i hagen? Sen skulle jag nog ha låtit min häst vila lite när den kom in från hagen innan jag red den.

Vet hur det är med stressiga mornar... Nu har vi det så bra i vårt stall att en fodrar innan jobbet och sen åker en och släpper ut så hästarna hinner både äta hö och vila innan utsläpp. :D

Det där angående hö innan kraftfodret... min häst äter INTE höt utan står bara och väntar på det gottaste tills det kommer. Så det är inte så lätt att få honom att äta i "rätt ordning"...

M.

Liknande trådar

Hästvård Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på. Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar...
Svar
15
· Visningar
2 607
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka