timme

Trådstartare
har nog insett att min häst kanske är lite rundare än tidigare:o
är nog så att han äter upp stoets frukost ute i hagen oxå han är riktigt elak och äter upp fort så när han är klar tar han hennes:o
hon är jätteskruttig och gammal nu men jag vet inte alls hur jag ska lösa detta.dom står inne på nätterna.
han äter ju en hel del hö då:eek:
dom får inte nåt krafftfoder direkt några nävar kornkross och morötter om dagen.vet sa att jag skulle ta bort krafftfodret då stoet är extremt dålig i magen så jag bara skulle ge morötter.
så nu äter dom fjolårshö men stoet tycker inte om det(kräsen)
hon äter inte mkt alls utav det och som sagt på morgonen tror jag inte hon får nåt:o

Sv: lagom

Sära på hästarna? Vi hade en häst i stallet förut som åt upp sin hög så fort han bara orkade för att sen köra bort de andra från sina.
Alternativt ge honom större givor i hagen, så stoet hinner äta upp sitt innan han har gjort det. Alltså om hon får 2kg till lunch så kanske han ska ha 3-4 som exempel. Och sen minska hans giva på kvällen när de står inne.
Vi fodrar enbart lunch ute, för att undvika att det blir såhär, alla andra fodringar sker i box.

Många många högar så han inte kan jaga bort henne från alla.
+ det som tidigare föreslagits.

det är ju så att det är bara mina hästar som finns i stallet och dom kan ju ninte gå ensamma:o

Det kan ju vara så att fjolårshöet är lite sämre hygieniskt o därför ratar hon höet. Tänderna kan vara sämre på henne o då har hon svårare att tugga.
Varför hon är dålig kan bero på olika saker. Får hon i sig tillräckligt med grovfoder så att mage o tarm får jobba?
Har hon ätit lusern någon gång? Pellets är lätta att få i sig, räknas som grovfoder o mer protein behöver oftast äldre hästar.
// Linda

hon har alltid varit väldigt kräsen.
och lusernpelletsar har hon fått fram tills nu då veterinären sa att jag skulle ta bort det då hon är jättelös i magen så jag skulle bara ge henne morötter

Dela hagen på mitten? Om hon, trots flera högar och större giva till valacken, inte får äta ifred skulle jag sära på hästarna.

hon har alltid varit väldigt kräsen.
och lusernpelletsar har hon fått fram tills nu då veterinären sa att jag skulle ta bort det då hon är jättelös i magen så jag skulle bara ge henne morötter

Varför skulle det varabättre med morötter än med lusernpellets?:confused:

vet inte:confused: krafftfodret sätter ju igång magen så jag skulle ta bort det,så hon får torka upp i magen :crazy:

Glömde
Om hon inte får tillräckligt med grovfoder så kan det vara orsaken till hennes dåliga mage.

Jag skulle prova att ge mer hö i hagen och minska valackens giva på kvällen om det behövs. Om stoet ratar höt så kanske du får se dig om efter ett annat? Att hon är lös i magen kan mycket väl bero på att hon inte får i sig ordentligt med grovfoder. Jag vet inte vad det var för vet. du pratade med, men du kanske kan fråga varför morötter skulle vara bättre än lusern? Lusern är ju som flera andra redan skrivit grovfoder vilket ju borde vara att föredra enligt vad jag lärt mig.

Min ponny var alltid lös i magen hos förra ägarna också, mest beroende på den varierande kvaliteten på hösilaget. När han flyttade till mig gick han direkt över på hö (vilket ju inte är optimalt, men jag ville helst inte fodra med hösilaget) och magen ordnade upp sig på en gång. Dessutom gick han från ca 5 kg hösilage (han åt kraft också på gamla stället) till 5 kg hö och en näve havre. Fyra dagar tog det för magen att rätta sig.

okej ja lusern räknas ju som grovfoder så jag ska fråga henne:o
men tänkte att man kanske kan ge henne lusernhack?
sen ska jag fråga bonden om han har nåt annat hö.
det sprutar riktigt ur henne alltså så hon är inte lite lös och vet sa att jag skulle ta bort hösilaget då och ta hö istället.men ska prova ett annat hö:)

Fri tillgång på bra hö och sen något magtarm medel just nu när hon är dålig så kanske det blir bättre. (finns att köpa på tex granng*rden)
Luzernhack fungerar bra att ge också. Blanda ut ditt hö med hack tex.

I din förra tråd så skrev du att stoet hade blivit lite bättre i magen av hö och morotsdieten, har hon blivit sämre igen?

Jag tror som många andra att det beror på att hon inte får tillräckligt med grovfoder. Min kompis har en häst som "alltid" varit lite småkass i magen, men när hon började få fri tillgång till hö på nätterna och flyttade till ett stall med stora gräshagar (med mycket gräs) så blev hon helt bra i magen.

Jag hade delat på hästarna eller lagt ut mycket mer hö i flera högar så stoet för chans att äta det hon behöver.

Tycker det låter lite märkligt att morötter ska hjälpa till att "torka upp" magen. Min häst klarar inte mer än högst ett par morötter efter ridning utan att bli helkass i magen...

okej jo hon har blivit sämre i magen igen:confused:
hon får fri tillgång på hö i boxen men hon äter inte upp :confused
men köper hem några balar med lusernhack och ser om det blir bättre och kollar om annat hö:)

Liknande trådar

Kropp & Själ Först och främst vill jag bara börja med att säga TACK! Tack för allt som Buke och ni har givit mig. Allt stöd och alla fina och...
Svar
15
· Visningar
2 079
Senast: Anna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix