Lägger tungan över bettet.

R

Rosie82

Har en B-ponny på 13 år (welsh/dartmoor-sto). Hon har alltid lagt tungan över bettet när hon har bett i munnen. Det spelar ingen roll om hon körs eller rids. Nu har hon ett tungfelsbett, men jag vill hellre använda ett vanligt bett på henne. Hur gör jag? Går det ens att få ordning på problemet?

Sv: Lägger tungan över bettet.

Har du kanske någon gång funderat på orsaken?! Hård hand, känslig mun eller att hästens mun inte passar att ha bett i är vell de tänkbara orsakerna. Eller tandproblem. Mitt råd är: Se till att det inte är handen som är problemet, kolla hur bettet ligger i hästens mun -ibland så kan bettet ligga imot de bakre tänderna först när man tar i bettet, utrymmet mellan främre och bakre tänderna är helt enkelt för kort.. Eller så är hästen "för" känslig i munnen och triv inte med bett. Ifall det är något av de senare problemen så är mitt råd att helt enkelt inte rida på bett, byt till hack eller ngt.. Du skriver att du vill rida på vanligt bett på henne, varför? Varför strävar så många efter att rida på bett, när det inte alltid är det bästa för hästen????
Det du har gjort nu är att behandla symtomen istället för att ta reda på orsaken och behandla den...

Klart jag har funderat över orsaken, annars hade jag väl inte skrivit inlägg här!!
Munnen/tänderna kollas av veterinär 2 ggr/år. Hård hand är inte problemet, de som är mycket duktigare än mej säger att hon är mjuk i munnen så det är inte någon som sliter i henne. Vi har provat många olika bett och enligt tidigare ägare så började ponnyn att lägga tungan över bettet redan när hon började köras in som 2-åring. Detta var långt innan jag köpte ponnyn. Så orsaken kan ju kanske vara att det passar med bett i hennes mun.
Jag har provat olika saker för att lösa detta. Har däremot aldrig provat med hackamore, så det kan jag ju göra. Men jag vet inte om det är rekomenderat att köra med hackamore... Jag kör ju endast ponnyn eftersom jag är för stor för henne, så det är bara yngre som rider.

Låter bra, jag tömkör med hack, det funkar jättebra så det tror jag inte är ngt problem. Många anser att hack är skarpt men det är ju bara att spänna det lösare...

Jo, jag ska prova hackamore. Har ridit med det förr och det gick bra, fast då hade jag en annan häst.

Hackamore löser ju egentligen inte problemet, bara tillfälligt alternativ. Jag har ridit flera hästar men framförallt ponnyer förut som lägger tungan över bettet, tycker att en remont-nosgrimma fungerar bra, men tar inte alltid bort problemet heller.. det är ju en ovana som är väldigt svår att bli av med, tyvärr. Tredelat bett ligger bra i munnen, svårare än vanligt tvådelat att få över tungan. Jag tycker, att om du inte hittar något fysiskt fel, så prova dig fram, olika bett och nosgrimmor, och försök att bli av med ovanan så mkt som går för varje gång, för att sedan bli av med det helt..
Man får försöka få hästen att tänka på annat så att den inte blir uttråkad och börjar hitta på "hyss" som det här... Lycka till!

Tycker det här är ett svårt problem, har aldrig haft någon ponny/häst förr som har gjort så här. Jag har provat så mycket men det tycks inte hjälpa. Sen har jag ju tagit reda på att ponnyn har gjort så här ändå från första början, dvs i 11 år... Men jag får väl testa vidare och höra mer med folk jag känner om de också har något tips.

sarali skrev:
Hackamore löser ju egentligen inte problemet, bara tillfälligt alternativ.

Jag tycker, att om du inte hittar något fysiskt fel, så prova dig fram, olika bett och nosgrimmor

:confused: Är inte en nosgrimma samma sak, en tillfälligt alternativ?

Mintpastillen hade rätt men man vill säger att det beöver inte vara du som var felet. Det kunde har hänt första gången de satt betet i munen. Men igen annan har vissat hästen att den "behöver" inte spänna tungen över. Det är en "deffence reaction", om hästen är kännslig i munen och de sätter tungen över bettet, det är som du skulle dra en vang med ett skärp runt midjan, du inte bara dra, du tätatill mag musklarna så det inte skära dig i magen, eller hur? Det är samma sak för vissa hästar. Och efter en väldigt kort stund så blir det en vana. Ja, det går får ordning på det men då måste du ändra dina rutiner.
Först jag skulle rekomendera att du får kännsla med att du kan rida/köra i en rep grimma (det går och är inte alls lika läskig som många tror:D ) så du vet att du behöver inte bettet att "styra" med eller att dra henne i munen, att du använder kroppen istället för händer (Det kommer blir svårt med det om du kör, Jag ska tänka till lite på din körning). När allt är i ordning så kan man tränsa för att "putsa" på din ridning/körning. Det finns många stegar i den där delen med, mer än man kan skriva här. Men på grund av att du rider inte henne längre så kommer andra inte vara lika mjuk med händernaj Så att hon läras att rida med en grimma eller en hackamor är inte helt fel. Tänk på också att vissa människar är enormt hår öm. Hästar kan vara kännslig med. Men som du sa, prova och ser hur det går. Det finns låstbar hackamore, vass och mjuk prcis som en bett. Så välje rätt där med.

Lycka till.

Sarali,
varför skulle hack vara en tillfällig lösning? Varför strävar man efter att rida på bett, är det ett ideal???
Att dra ihop en irreterad mun är alltså bra? Problemet döljs bara för ögat, men orsakar ännu mera obehag för hästen, så det är okej?

Vad är ett låsbart hack? Har aldrig träffat på ett sånt, kan du förklara lite? "nyfiken" :)

Jo där finns så kalle låsbar hack för att det finns en "sprint" bakom gångjärnen (?stavning) så att klämm effekt slutar efter en viss punkt. Man kan dra fortfarande och irretera hästen men man kan inte klämma hårdare. Jag hoppas att ni förstår vad jag menar.

Jag har några stycken hacks hemma jag ser om jag kan hitta dem och ta en bild så får ni ser. Men då blir det efter onsdag isf.

Ponnyn är mycket snäll att köra 99 av 100 gånger. Nu är hon utlånad på foder fram till sommaren eftersom hon ska bli riden lite mer. Men körning är det bästa hon vet. Hon älskar att dra vagn m.m. Anledningen till att jag använer tungfelsbett när jag kör är att jag inte vet hur jag ska göra för att få henne att inte lägga tungan över bettet. Hon kan ju svälja den om den inte ligger på rätt plats, har ju hört sånna hemska exempel ibland. Men det är ju ingen lösning att ha ett sånt bett utan jag vill ju kunna lösa detta på ett annat vis. Repgrimma går säkert att ha vid ridning eftersom vikt och andra hjälper används då. Men som sagt, det blir nog svårare vid körning. Fast det kanske bara är en vanesak. Du kan ju höra av dej med förslag ang. körningen eftersom det är det som jag använder ponnyn till.

Har en travare som gör likadant. Han är extrem, jag har försökt att korrigera med alla möjliga olika bett. Har ridit på sidepull, men tyvärr blir han inte lika känslig där och på tävling räcker inte sidepull.
Så fort det blir något lite extra som han bli lite "upphetsad" över så åker tungan på fel sida. Han kan givetvis lika lätt lägga tungan rätt igen... Han lägger tungan lite som han vill i dagsläget och han är inte svårmanövrerad även om tungan är på fel sida, så jag är aldrig rädd att han ska "sticka" el. dylikt.
ex. på bett som jag provat är delat, 2 delat, side-pull, distansträns utan bett, tungfelsbett.
Har också gått igenom tänder och mun med veterinär och tandläkare - Finns inga fel.
Han har också blivit genomgången av equiterapept och han var den enda hästen i stallet som de inte hittade något på...

Någon som har något knep??

Har också en häst som lägger tungan över, framför allt när man sätter lite press och hon helt enkelt inte "vill" längre. En bekant har rekommenderat sk tungsticka, hennes häst hade den en tag och sedan slutade han lägga över tungan. Någon som provat detta?

Vad är tungsticka? Låter obehagligt..

Åk med henne till en hästtandläkare, få det tillrättat och snart kommer du kunna rida på vanligt bett igen

Fröken_Skåne skrev:
Åk med henne till en hästtandläkare, få det tillrättat och snart kommer du kunna rida på vanligt bett igen

Har för mig att trådskaparen redan har tänderna under kontroll enl. tidigare inlägg och att hästen i fråga alltid lagt tungan på fel sida...:rofl: :rofl:

Hej!
Jo, jag har även provat tungsticka och hon lyssnar bättre med den i munnen än med ett tungfelsbett, men hon lägger ändå tungan över bettet när hon bara har ett vanligt bett i munnen.

Ponnyn blir otroligt glad när hon ska få ut och köra så hon lägger tungan över bettet direkt, även innan jag har satt mej i vagnen. Men enligt NH-tränare så är ingenting omöjligt att få ordning på.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 630
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 299
Utrustning Behöver hjälp och nya idéer angående min ponny som är orolig i munnen och gärna lägger tungan över bettet. Han är en irländsk import och...
Svar
8
· Visningar
1 099
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama