Lägger sig vid kratsning - vad göra?

C

cafu

Vad ska jag göra med min unghäst som tappar balansen och lägger sig ner när jag ska kratsa hennes hovar :confused:

Jag vågar inte binda upp henne med risk för att hon blir hängande i grimskaftet, och inte heller låta henne stå lös ifall hon ramlar över mig (har hänt, med ryggont som följd efter att jag försökte hålla emot). Tips efterlyses.

Jag har tyvärr ingen som kan hjälpa mig i vardagen eftersom min sambo har hästfobi :crazy:

Sv: Lägger sig vid kratsning - vad göra?

HUR ung är hästen i fråga?

Prova att ställa henne längs med en vägg så hon kan få stöd om det kanske beror på att hon tippar över när du lyfter ett ben!

Kan hon söka stöd någonstans när du lyfter hovarna?
Hur gör hovis när h*n verkar henne?
Har du testat att binda upp henne vid en vägg och lyfta hovarna när hon kan luta mot väggen om hon är vinglig?
Hur högt lyfter du, kan det räcka med att bara lyfta så pass att du kan vinkla hoven tillräckligt för att kratsa nu till en början innan hon får bättre balans?
Tappar hon verkligen balansen och inte "bara" har kommit på att det lönar sig att lägga sig?

Liknande trådar

Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 531
Senast: Ramona
·
Hästhantering Hej. Jag har en supertrevlig 2,5 åring hemma som jag haft i ca 2 veckor. Han kom direkt från bete när jag fick honom och har varit...
Svar
17
· Visningar
5 480
Senast: tara
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Länge sen jag var här nu. :) Saknar dock skrivandet, och tänkte bara samla mina tankar kring var jag står just nu... Jag...
Svar
2
· Visningar
1 502
Senast: Magiana
·
Hundhälsa Senast igår fick jag "tipset" att jag borde sätta en Haltigrimma på min hund. Jag förklarade att jag ansåg det vara farligt och att jag...
2
Svar
25
· Visningar
3 427

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka