Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hur svårt är det att lägga laminatgolv från Ikea själv? Har korn på en bostadsrätt jag vill köpa men golven är så vansinnigt fula att jag bara måste lägga nytt golv om jag ska köpa den.
Det är lätt, man får bara ha lite tålamod. Men det är som att lägga ett förvuxet pussel.
Jag har lagt några och håller på med ett just nu. Handlar det bara om ett enkelt fyrkantigt rum så är det helt okomplicerat. Det bökiga är när vinklar inte är räta, när bitar blir väldigt smala, när kluriga tillpassningar behövs etc. Sen kan underlaget ha sina utmaningar, limmad plastmatta kan t ex vara ett elände att dra loss - men då finns specialverktyg att hyra som gör jobbet oerhört mycket lättare.
Jag lånar tråden lite fräckt och undrar om det är någon som har erfarenhet av att lägga laminatgolv på trägolv själv? Köket i vår lägenhet har för nuvarande samma massiva ekgolv som resten av lägenheten. Det är jättefint och sådär, men trägolv är inte idealiskt i köket och vi förväntar oss att behöva åtgärda det någon gång inom de närmsta åren. Laminat hade varit skönt för "peace of mind", så slipper vi oroa oss för att det ska bli bestående fläckar om/när något spills.
Jag har varit på väg att göra det men avstod; i mitt fall var det ett gammalt plankgolv där jag hade anledning att tro att jag skulle behöva slipa golvet först för att underlaget skulle bli tillräckligt plant. Underlagsskummet under laminatgolvet sväljer små ojämnheter men golvplankornas välvning skulle kunna orsaka problem. Hade trägolvet varit helt slätt så hade jag inte tvekat.Jag lånar tråden lite fräckt och undrar om det är någon som har erfarenhet av att lägga laminatgolv på trägolv själv?
Om limmet sitter så bra att det inte funkar smidigt att skära 1-2 dm breda remsor av mattan och dra loss, så heter det magiska verktyget mattstripper och hyrs för några hundra per dag.Jaa plastmattan måste dras loss - finns inget rum att lägga nytt golv om jag ska kunna öppna och stänga dörren.
Ja, jag kände mig lite fundersam just med tanke på eventuella ojämnheter. Hyresrätten vi hade innan hade just laminat ovanpå trägolv i köket, och det var ganska knarrigt och ojämnt på sina ställen. Tack för bra input!Jag har varit på väg att göra det men avstod; i mitt fall var det ett gammalt plankgolv där jag hade anledning att tro att jag skulle behöva slipa golvet först för att underlaget skulle bli tillräckligt plant. Underlagsskummet under laminatgolvet sväljer små ojämnheter men golvplankornas välvning skulle kunna orsaka problem. Hade trägolvet varit helt slätt så hade jag inte tvekat.
Sen kan det förstås bli litet för högt vid dörrar, det får man förstås kolla innan.
Jag som just satt och undrade varför jag fick "Wow" och "Sad" som reaktioner på mitt inlägg, men nu hajar jag! Jag kan då lugna både @pepp och @Pilot med att det i vårt fall då rakt inte kommer att täckas över några golv förrän det är absolut nödvändigt (med andra ord när det blivit så fläckat och fult att vi inte står ut med det längre), och då endast i köket. Vi vet fortfarande inte om den dagen kommer att komma, men om den gör det är det bra att veta ungefär hur komplicerat det skulle vara att åtgärda saken själva
Jättebra fråga då det gäller lägenheten jag funderar på också! Finns ett fint parkettgolv jag egentligen hade velat ha kvar men då resten av lägenheten har plastmatta (alltså kommer få nytt golv) tror jag det blir snyggast att köra samma i hela lägenheten. Plus att jag tänker mig att klickergolv går bättre ihop med kattklor än parkett.
Ja, jag kände mig lite fundersam just med tanke på eventuella ojämnheter. Hyresrätten vi hade innan hade just laminat ovanpå trägolv i köket, och det var ganska knarrigt och ojämnt på sina ställen. Tack för bra input!
Jag som just satt och undrade varför jag fick "Wow" och "Sad" som reaktioner på mitt inlägg, men nu hajar jag! Jag kan då lugna både @pepp och @Pilot med att det i vårt fall då rakt inte kommer att täckas över några golv förrän det är absolut nödvändigt (med andra ord när det blivit så fläckat och fult att vi inte står ut med det längre), och då endast i köket. Vi vet fortfarande inte om den dagen kommer att komma, men om den gör det är det bra att veta ungefär hur komplicerat det skulle vara att åtgärda saken själva
Bra att mitt lilla inpass kunde hjälpa dig också förresten @Wysiwyg! Generellt sett tycker jag personligen inte alls att det stör med olika golv i olika rum förresten, men det beror ju naturligtvis mycket på planlösningen och sådant som du vet mest och bäst om själv
Jag hade tagit fram originalgolvet!
Får rysningar av ord som laminatgolv/klickgolv
Det är inte alltid det finns originalgolv att ta fram. I mitt fall tror jag det är originalgolvet som är det fula eftersom det skulle passa bra ihop med när huset byggdes.
Jag gillar laminatgolv, tycker ibland det är snyggare än parkett.
Fast vad är det som säger att plastmatta inte är orginalgolvet? Skulle säga att det är vanligare än att det gömmer sig en fiskbensparkett därunder. Din lägenhet ser fantastiskt ut, men majoriteten av lägenheter i Sverige är ju inte sekelskiftesJag hade tagit fram originalgolvet!
Får rysningar av ord som laminatgolv/klickgolv
Fast vad är det som säger att plastmatta inte är orginalgolvet? Skulle säga att det är vanligare än att det gömmer sig en fiskbensparkett därunder. Din lägenhet ser fantastiskt ut, men majoriteten av lägenheter i Sverige är ju inte sekelskiftes