Lägga gödslet inomhus??

limona

Trådstartare
Kan man göra det? Vi flyttar snart in i vårt nya stall med tre hästar och har ännu inget system för gödselhanteringen. Ingen gjuten platta. Jag har hört mig för om container men det är dyrt, och inte säkert att en lastbil kan komma till pga att det är trångt.
I anslutning till stallet har vi ett gammalt grisstall med gjutet betong golv som står helt oanvänt. Tror ni jag kan lägga gödslet på hög där, och skotta ut det i en vagn med jämna mellanrum och köra bort det? Jag kan lägga högen intill en gaveldörr som är över marknivå utifrån, så det blir praktiskt att skotta ut det.
Synpunkter mottages tacksamt!!!

Sv: Lägga gödslet inomhus??

Varför kan du inte bara göra en hög ute.. du kan ju bygga staket runt eller nått om du inte vill se de! de bryts ju ner till slut! ... ni behöver inte ens köra iväg de.. vi har så och det räcker med att platta till det lite i bland! jättepraktiskt..
De e inte så smart å lägga de inne.. lär inte lukta så gott och alla äckliga kryp lär trivas där!

Vet inte vart du bor men i min kommun behöver man inte gjuten platta till bara tre hästar. Kolla med kommunen.

Skulle inte lägga det inomhus, det blir ingen bra luft åt hästarna.

Varför kan du inte bara göra en hög ute.. du kan ju bygga staket runt eller nått om du inte vill se de! de bryts ju ner till slut! ... ni behöver inte ens köra iväg de.. vi har så och det räcker med att platta till det lite i bland! jättepraktiskt..
De e inte så smart å lägga de inne.. lär inte lukta så gott och alla äckliga kryp lär trivas där!

Det är ju olagligt att lägga det direkt på marken. Med tre hästar måste man ha gödselplatta eller container samt spridningsavtal.

Vet inte vart du bor men i min kommun behöver man inte gjuten platta till bara tre hästar. Kolla med kommunen.

Skulle inte lägga det inomhus, det blir ingen bra luft åt hästarna.

Jag ska dubbelkolla men på kommunens (sjöbo) hemsida står det tre hästar eller mer.
Jag har funderat på det där med luften. Grisstallet ligger i anslutning till stallet men det är en annan byggnad.

Finns det ingen gödselbrunn för det gamla grisstallet då? Kanske räcker med att besikta den så det inte är sprickor bara?

Där min häst står inköptes en gammal vagn med väggar. Där tippar vi allt sen kör de bara iväg med traktorn och tippar det på åkern (vi har torvströ)

Finns det ingen gödselbrunn för det gamla grisstallet då? Kanske räcker med att besikta den så det inte är sprickor bara?

Där min häst står inköptes en gammal vagn med väggar. Där tippar vi allt sen kör de bara iväg med traktorn och tippar det på åkern (vi har torvströ)

Inte vad jag vet, men jag ska dubbelkolla. Garden har varit obebodd sedan 1950...innan dess kanske man inte hade gödselbrunn?

Vagn var en utmärkt ide, tack för tipset. Jag ska sätta ut en köpes annons pa en gang! :)

Inte vad jag vet, men jag ska dubbelkolla. Garden har varit obebodd sedan 1950...innan dess kanske man inte hade gödselbrunn?

Vagn var en utmärkt ide, tack för tipset. Jag ska sätta ut en köpes annons pa en gang! :)

Jag undrar om det verkligen är okej att lägga det på vagn om du inte får lägga det på backen? Urlakningen från nederbörd borde väl bli den samma som om det ligger på backen, eller?
/Camilla

Stallet min häst står är besiktat och godkänt för 4 hästar och de får ha en dyngvagn, funkar ju på samma sätt som en kontainer. men det kanske är olika vart man bor?

Senast ändrad:

jaså.. de e de inte för oss! men de e på egen mark så då gör vi väl som vi vill!

jaså.. de e de inte för oss! men de e på egen mark så då gör vi väl som vi vill!

Det var faktiskt bland det dummaste jag har läst!
Det spelar ingen roll vem som äger marken, det är grundvattnet som förorenas och det påverkar även andra än de som bor på just din fastighet.
I Miljöbalken (1998:808) finns de allmänna hänsynsreglerna som gäller alla. B la så står det att man måste skaffa sig den kunskap som krävs för att veta hur din verksamhet påverkar människors hälsa och miljö och hur du kan motverka sådan påverkan. Så snart det finns risk för negativ påverkan ska du vidta lämpliga skyddsåtgärder och andra försiktighetmått. Det gäller även om tillsynsmyndigheten inte har ställt några krav.

Stallet min häst står är besiktat och godkänt för 4 hästar och de får ha en dyngvagn, funkar ju på samma sätt som en kontainer. men det kanske är olika vart man bor?

Jag tog nog för givet att en container är tät så att ingen vätska kan rinna ur och en vagn trodde jag inte var tät?
/Camilla

Jag hade nyligen en diskussion med kommunen här (vara).
Det spelar ingen roll om det är en gjuten platta, en stor plåt, eller tom ett gammalt brädgolv. Huvudsaken är att det inte ligger direkt på marken. En vagn eller container är helt ok, det är till och med tillåtet att lägga ut en pressenning och lägga gödslet på den.
Givetvis ifrågasatte jag syftet med detta, det hamnar ju i grundvattnet förr eller senare ändå. Fick inget vettigt svar, men det förenklar ju för oss att det kan vara vad katten som helst.:bow:

innan vi gjöt en platta så la vi gödseln på några i hopspikade träpallar då vi hade en hel hög med såna liggandes.. Vi spikade även upp några pallar som vägg runt. Dettta var helt ok enligt komunen även om det bara var en tillfällig lösning för oss.

Vi har ett dyngrum. Fungerar jättebra och är praktiskt. Det är väl inte världens härligaste doft, och jag skulle inte vilja stå och skotta upp det på en kärra i den här värmen (=grym stank). Bonden tömmer det en gång i veckan med traktor och gödslar sina åkrar med.

Jag hade inte satsat på lösningen med grisstallet. Jag tror att det kommer bli ett fruktansvärt merarbete för dig som kommer ta lång tid att reda upp.

I din situation hade jag först och främst ställt dem på spån. Sedan hade jag skaffat en kärra. Bäst är ett traktorsläp men de är rätt så dyra. Ett vanligt lite större släp fungerar också om det rör sig om en begränsad period.
Det tror jag är den bästa lösningen.

okej.. va dumt för dej då.. synd att vi har egen brunn också!
värst vad känslig man kan vara

Det här med gjuten gödselplatta tycker jag är bra OM man har tak över annars är ju en gjuten platta helt värdelös. Hur många stall har man inte varit i där dom har platta men med allt detta regn så flyter vattnet från gödselplattan över kanten. Blir ju samma sak som att låta det ligga på marken, nästan i alla fall. Jag har gjuten platta och 3 höga väggar med tak över och det blir aldrig så blött att det någonsin läcker något.

Kan man göra det? Vi flyttar snart in i vårt nya stall med tre hästar och har ännu inget system för gödselhanteringen. Ingen gjuten platta. Jag har hört mig för om container men det är dyrt, och inte säkert att en lastbil kan komma till pga att det är trångt.
I anslutning till stallet har vi ett gammalt grisstall med gjutet betong golv som står helt oanvänt. Tror ni jag kan lägga gödslet på hög där, och skotta ut det i en vagn med jämna mellanrum och köra bort det? Jag kan lägga högen intill en gaveldörr som är över marknivå utifrån, så det blir praktiskt att skotta ut det.
Synpunkter mottages tacksamt!!!

jag hoppas ni kommer åt högen med traktor i såna fall för det skulle bli otroligt mkt extrajobb att skotta ut för hand.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka