Lägenhetsångest!

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare Raderad medlem 6459
  • Startdatum Startdatum
R

Raderad medlem 6459

Hyr ut min lägenhet i andra hand pga utlandsvistelse och allt flyter på jättesmidigt. Har fått tillåtelse att hyra ut till augusti men vill nu förlänga ytterligare sex månader eftersom jag vill stanna här. So far so good. MEN. Jag har sedan jag åkte haft autogiro till brf:en eftersom de skickar pappersfakturor. I vanliga fall dubbelkollar jag alltid den sista varje månad för att se att allt dragits men den här månaden har jag missat det av nån anledning :banghead:. Självklart då så ringer pappa idag och säger att jag fått krav på betalningen och måste betala ASAP (vilket jag såklart gjorde på en gång). Trots att jag haft mycket pengar på kontot och har autogirot aktiverat har det alltså inte fungerat. Och jag min arma idiot har inte märkt det :( :banghead:

Jag har aldrig betalat sent i hela mitt liv tidigare och är nu jätteorolig. Vad händer nu? Får jag någon form av prick i registret och varnas för som opålitlig? Kan det påverka mina chanser att få fortsätta hyra ut? (ska skicka in ansökan för detta om några veckor) Jag har ägt lägenheten i två och ett halvt år och har skött mig prickfritt såklart men är rädd att detta kommer sabba allt liksom.

:(

Sv: Lägenhetsångest!

Slappna du av lite!

Sånt händer alla någon gång. Min man glömde en gång föra över pengar till det kontot banken drar för huslånet och kom på sig senare på dagen och var halvt hysterisk. Han satte över pengarna och så drog banken dagen efter istället. Inte hört ett ord om det :)
Å gissa hur noga han är med att föra över pengarna i tid numera ;)

Är nog ingen som blir prickad för att man glömt av och betalat sen en gång.

Det jag menar är att om man inte ignorerar inkasso så har det sällan gått så långt.
Det är i princip bara elbolag som drar det vidare till ett betalningsföreläggande utan sedvanliga påminnelser.

Precis!!!

Är ju först om man får betalningsanmärkning, dvs om det gått till KF och man inte betalat/bestridit i tid som det ger en anmärkning.

Slappna av, inget kommer att hända:)

Exakt!!

Vet att inkasso etc är helt lugnt men jag vill inte ha några som helst problem med bostadsrättsföreningen.

Du kan nog vara lugn.

Jag trodde våran bankman skulle ringa och skälla eller skicka ett brev till oss när mannen glömde bort betalningen en gång men jag tänker att det dom hör väl först av sig vid upprepade gånger.

Alla kan ju missa en gång och dom i föreningen måste varit med om det förut. Du har dessutom skött dig innan :)

Om du alltid betalar i tid annars så ska det inte vara några problem. Att det missas en gång kan hända och det är en vettig BRF medveten om. Det är när betalningarna kommer in sent upprepade gånger som man kan börja fundera över vad som är fel.

Mvh,
en ordförande i en BRF

När det gäller det försenad avgiftsbetalning eller hyra har man alltid en chans till att betala, om det görs inom tre veckor efter påminnelse.

Man blir inte vräkt pg en sen betalning. Upprepas det, så hamnar saken i annat läge.

Tack för svaret. Jag är dock inte orolig för att bli vräkt, utan för att det ska påverka mina chanser att få fortsätta hyra ut i andra hand.

Jag har svårt att tänka mig att det påverkar dina uthyrningschanser. Däremot har många brf rätt hårda regler runt andrahandsuthyrning och godkänner bara längre och förlängda tillstånd om de måste.

Detta mot bakgrund att många spekulerar i sina bostadsrätter och det till slut inte är medlemmar som bor i huset, utan icke-medlemmar i andrahand. Vilket alltså strider mot stadgarna, som anger att bostadsrättsföreningen ska upplåta bostäder åt sina medlemmar.

Ja, min brf har också rätt hårda regler. Studier utomlands räknas dock som ett OK skäl, just därför fick jag från början tillstånd att hyra ut för ett halvår. Nu vill jag förlänga ett halvår till, för fortsatta studier utomlands.

Om de nekar mig för att de inte anser att utlandsstudier är ett OK skäl så får det väl vara så. Men faller det på att deras autogiro inte fungerade och jag var för dum för att dubbelkolla så känns det otroligt surt.

Din förening kan i princip inte neka dig att hyra ut i andra hand eftersom du har beaktansvärda skäl till det. Eller ja de kan neka men då kan du ta det till hyresnämnden och där kommer du med största sannolikhet få rätt. Har svårt att tro att en försenad avgift en gång, och som nu är betald, skulle vara något problem. Speciellt inte om du var skötsam när du bodde i lägenheten, och om andrahandshyresgästen du har nu är skötsam.

Kan tillägga att jag sitter i styrelsen för min brf och vi lägger inte på minnet om boende någon enstaka gång betalar för sent.

Senast ändrad:

Jättestort tack för informationen! :bow: Det är första gången jag bor i bostadsrätt så jag har inte så bra koll på hur allt fungerar.

Och ja, jag har alltid varit skötsam och min andrahandshyresgäst sköter sig också precis som hon ska. Ska skicka i väg ansökan i veckan och se hur det går .)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka