Lagen om alltings jävlighet

smedsussie

Trådstartare
Lägger tråden här för det handlar just nu om mitt psykiska mående, moderator får flytta om den hamnat fel.

Igår var jag tvungen att ta bort min älskade gammelman pga kolik som inte ville ge sig, trots 3 veterinärbesök på mindre än ett dygn.

I morse ringde jag Lantbrukstjänst för hämtning av kroppen. Pratade med en trevlig kvinna som skulle kontakta bilen och bad dem att ringa upp mig snarast för att bestämma tid för hämtning.

Timmarna går och ingen ringer. Kvar på gården, i solgass, ligger hästen under en presenning, och man riktigt ser hur allt sväller därunder. Kontaktar Lantbrukstjänst igen och pratar med en annan trevlig kvinna som ger mig numret direkt till chauffören. Jag ringer 3 gånger utan att få svar och lämnar ett meddelande. Efter 20 minuter ringer han upp mig och talar om att han inte har sett meddelandet från Lantbrukstjänst, då han har bilen står på verkstad och mest troligt kan han inte köra den förrän på måndag...

Han skulle kontakta någon annan och se om de har möjlighet att hämta.

Alltså, jag står inte ut med att se presenningen och veta vad som ligger därunder. Jag orkar knappt ta mig ut till brevlådan.

Just nu känns allt bara jobbigt.
 
Usch!

Jag hade ut Lantbrukstjänst i förrgår, de avlivade även hästen här hemma.
Ringe i måndags; fick prata med en trevlig kvinna. Några timmar senare ringde chauffören upp, kunde komma den dag och ungefärlig tid som var minst opraktiskt för mig utifrån mitt jobb (inte akut och svårt att komma ifrån).
Chauffören kom, var jättesnäll och förstående och kramade mig där jag stod och ulkade. Förklarade, bultade, sade åt mig att jag fick gå, gjorde resten av jobbet och var jättesnäll.

Förstår din förtvivlan!
Och lantbrukstjänst verkar göra allt de kan för att det ska gå så fort som möjligt.

Kramar.
 
Vi hade ju tänkt att ta bort honom, men inte just nu.
Men pga koliken så bedömde veterinären att det var mest humant att ta bort honom direkt.

Har fortfarande inte hört något och snart stänger ju även växeln på Lantbrukstjänst.
Jag orkar inte med att ringa och tjata. Inte just nu i alla fall...
 
Jag har då haft tur med hämtningar. En gång sa han att jag har slutat egentligen med ni ligger på min hemväg så jag kommer om en timme.
Sist så var bilen bara 2 mil bort så han tog min också på vägen hem samma dag som akutavlivningen.
@smedsussie , jag förstår också din förtvivlan.
 
Nu har jag satt sambon i arbete med att ringa. Jag kan knappt föra normala samtal och det är definitivt omöjligt att nämna ordet häst.
 
Lägger tråden här för det handlar just nu om mitt psykiska mående, moderator får flytta om den hamnat fel.

Igår var jag tvungen att ta bort min älskade gammelman pga kolik som inte ville ge sig, trots 3 veterinärbesök på mindre än ett dygn.

I morse ringde jag Lantbrukstjänst för hämtning av kroppen. Pratade med en trevlig kvinna som skulle kontakta bilen och bad dem att ringa upp mig snarast för att bestämma tid för hämtning.

Timmarna går och ingen ringer. Kvar på gården, i solgass, ligger hästen under en presenning, och man riktigt ser hur allt sväller därunder. Kontaktar Lantbrukstjänst igen och pratar med en annan trevlig kvinna som ger mig numret direkt till chauffören. Jag ringer 3 gånger utan att få svar och lämnar ett meddelande. Efter 20 minuter ringer han upp mig och talar om att han inte har sett meddelandet från Lantbrukstjänst, då han har bilen står på verkstad och mest troligt kan han inte köra den förrän på måndag...

Han skulle kontakta någon annan och se om de har möjlighet att hämta.

Alltså, jag står inte ut med att se presenningen och veta vad som ligger därunder. Jag orkar knappt ta mig ut till brevlådan.

Just nu känns allt bara jobbigt.
Kramisar :heart
 
Tack för ert stöd @kryddelydd , @Korven och @tara !

Och Tara, nu blev jag lite mer tårfylld av saknad av kallblodstravaren Fara Tabac, som jag ägt en gång i tiden. Hon kallades Tara.
Snälla nå' n nu är du nog trött och övertolkar. Det var jättegulligt alltså men jag skulle gått till sovrummet och dragit ned rullgardinen och sovit natt. Natti, nu åskar det här.
 
Jodå, här har det åskat, blixtrat och ösregnat. Stackars mina tomatplantor!

Sambon fick tag på en kille som kommer och hämtar hästen. Men han tar inte kort. Och det blir på jourtid. Nästa ordinarie tur i dessa trakter är först på tisdag.

Om en stund kommer jag nog att följa @tara s förslag om sänggående. För det har ju inte varit mycket sömn de sista 2 dygnen...
 
Tack alla som svarat! Tack för allt stöd.

Chauffören som kom och hämtade gammelman var supertrevlig, en sån som kan hantera människor i djup sorg och förtvivlan. Kändes som när begravningsentreprenören hämtar avlidna, fast utan kostymen. Han var mer klädd som en lantarbetare eller lastbilschaffis. Mycket värdig och professionell.

Gillade bilen som han kom med. Jag hade förväntat mig en kranbil med typ blå plåtcontainer, men hans bil påminde mer om en snygg flyttbuss.

Så nu är gammelman hämtad, 25 timmar efter han fick somna in. Känns skönt att ha fått detta avslutat.
 
Jodå, har sovit en halvtimme i fåtöljen framför tv:n. @athena_arabians
Det hjälpte att sambon blev lite arg. Men ingen av de två första killarna har hört av sig, fast de sa att de skulle göra det. Och tjejerna på Lantbrukstjänst tyckte det var konstigt att de var så nonchalanta.

Man får väl bara hoppas att de ser över sina rutiner så ingen mer blir drabbad på detta sätt.
 
Beklagar din förlust @smedsussie
Skönt att det löst sig med gammelmannen, men så tråkigt att det inte bara kunde fungera utan strul. I de lägena finns ju inte mycket energi till att lösa problem...
 
Hej alla och tack för er omtanke!

Ville bara meddela att sömnen i natt var alldeles utmärkt, förutom att kattan kom kl 0300 och väckte mej med ett förskräckligt pipande, mjauande och murrande. Hon hade fångat en liten tröstemus till sin förtvivlade matte.
 

Liknande trådar

Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
34 474
Senast: cirkus
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 008
Senast: cirkus
·
Äldre Ni som följt mig tidigare vet att jag haft en vattenläcka som min hv inte ville åtgärda utan försökte på nån billig variant för att få...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
9 005
Senast: MM
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
8 552

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp