Lagar om avlivning av katter

Zaria

Trådstartare
Hej

I vårat bostadsområde råder problem med katter står det hyresgästtidningen,därför ahr de nu kallat ett antal jägare som skall avliva dessa katter som ställer till oreda här.
Dock står det inte om det gäller vildkatter eller tamkatter verkar som att det riktas mest kritik mot löspringande tamkatter.
Då det klagas mycket på katter som hoppar in genom folks fönster och förorenar i trappuppgångar,sådant gör ju knappast en vildkatt.

Hur som helst står det att de skall avliva katterna under de lagar som gäller för denna typ av skadedjursbekämpning (som de så vackert skrev)

Vad säger dessa lagar??

Då det främst är tamkatter detta gäller,får de avliva dem,om de har halsband?

Detta är ju ett tätbebygt område så de kan ju inte gärna skjuta katterna på plats,hur gör de då?? Sätter upp fällor och skjuter dem någon annanstans??

Funderar över detta då mina katter också är ute ibland,de har halsband och är märkta,Håller mycket koll på dem och vet att de inte stör andra,men man vet ju inte om de skulle råka gå i en fälla eller dyl,om de släpper ut dem igen eller om de tar dessa också.

Om de skulle göra det,kan man anmäla detta?? (bara en fundering alltså,tänker inte ta några risker ens att jägarna nosar på mina katter)

Har hyresgästföreningen krav på sig att sätta upp lappar om avskjutning av katter i trappuppgångarna vilka datum som gäller?

Tycker för övrigt att det är jättebra att vildkatterna avlivas,för de är magra som attan och sprider sjukdommar till andra katter osv,är någon som matar dem så det föds en hel del kattungar hela sommrana som ungarna springer runt och leker med eller kastar boll med när de är ca 3 veckor,räddat ett antal sådana och de flesta dog pga av inavel och annat...Så jag är för det,mest rädd om mina egna ögonstenar och andras med för den delen,även fast de har oansvariga/okunniga äagare som släpper ut dem vind för våg så är säkert en del av dem väldigt älskade och mår bra...

Mvh Zaria (fd Piglet81)

Sv: Lagar om avlivning av katter

ofta brukar dom förvarna innan att den och den natten kommer de att vara ute å skjuta av katter.. då får man hålla sin älskling inne..
och ja de skjuter i tätbebyggt område, ställer ut en skål med kattmat i en buske eller nått och väntar på katterna när de är vid matskålen avlivas dom direkt..
Om det är nån speciell katt som rymt precis någon timme innan och normalt sett aldrig är ute (de kan juh hända) så bör man kunna prata med "jägarna" så att de kan identifiera just den katten och fånga in den om den kommer fram..

Alltså detta är ett bostadsområde,massa hus och liten yta utanför,folk ute hela tiden,fast det är klart de kan ju alltid skjuta lite utanför...Går ju katter överallt.

Så de får skjuta katter vare sig de har halsband eller är märkta endå,för här brukar de inte sätta upp lappar eller något,tror de gjort det en gång på 4 år och jag vet att det skjuts av katter varje höst...

Kanske skulle ringa hyresgästföreningen och fråga...

Mvh Zara (fd Piglet81)

Så här säger lagen:

En katt som med skäl kan antas vara övergiven eller förvildad, får dödas av jakträttshavaren eller av någon som företräder denne (enligt Lagen om tillsyn av hund och katt). Inom tätbebyggt område krävs dock tillstånd av polismyndigheten.

Enligt miljöbalken ska husdjur och andra djur som hålls i fångenskap förvaras och skötas så att olägenheter för människors hälsa inte uppkommer. En sådan olägenhet är "en störning som enligt medicinsk eller hygienisk bedömning kan påverka hälsan menligt och som inte är ringa eller helt tillfällig". Skador på planteringar, bilar och liknande egendomsskador kan aldrig räknas som en sådan olägenhet. Om man däremot har ständiga problem med att katter förorenar barnens sandlådor eller om de går in i bostäder och orsakar allergiska reaktioner så kan detta betraktas som olägenhet för människors hälsa.

Funderar på att ringa och kolla vilket datum samt vilka grunder de har,dvs hur de ser på problemet,som en hälsorisk eller att katterna bara är "störande" Samt hur de tänkt att avliva dem.

Har även funderat på att ge dem ett förslag att alla tamkatter som släppt hus iaf skall vara kastrerade då det borde lösa en del av problemen såsom kattkiss på utemöbler,inne hos folk där katten inte hör hemma (givetvis skall de ju inte gå in där endå) och dyligt,man slipper även problemet med skrikande hankatter om nätterna vilket också var ett problem,Är det en bra id´e,de kan ju iaf ha det som en uppmaning till hyresgästerna,de borde ju iallafall påverka några.
Man minskar ju även problemet med förvildade oönskade kattungar som just nu bor i varennda buske...

Är det ett bra alternativ???

Mvh Zaria (Fd Piglet81)

Jo, det är en bra idee...Kolla även upp om din kommun kör med sk kastreringskampanjer. Dvs: man får under en viss period kastrera sina katter till reducerat pris hos vissa veterinärer. Nu var det så många år sedan jag hängde med i en sån kampanj, men i den kommun jag bodde i då så var det den lokala djurskyddsföreningen som då drog i gång denna kampanj...Hör med eran förening vad dom gör...

Zaria skrev:
Funderar på att ringa och kolla vilket datum samt vilka grunder de har,dvs hur de ser på problemet,som en hälsorisk eller att katterna bara är "störande" Samt hur de tänkt att avliva dem.

Har även funderat på att ge dem ett förslag att alla tamkatter som släppt hus iaf skall vara kastrerade då det borde lösa en del av problemen såsom kattkiss på utemöbler,inne hos folk där katten inte hör hemma (givetvis skall de ju inte gå in där endå) och dyligt,man slipper även problemet med skrikande hankatter om nätterna vilket också var ett problem,Är det en bra id´e,de kan ju iaf ha det som en uppmaning till hyresgästerna,de borde ju iallafall påverka några.
Man minskar ju även problemet med förvildade oönskade kattungar som just nu bor i varennda buske...

Är det ett bra alternativ???

Mvh Zaria (Fd Piglet81)

Kastrerade katter kan utgöra en sanitär olägenhet även de så jag tror inte att det är ett särskilt bra alternativ. Givetvis är det bättre än att det springer runt fertila katter, men frågan är om det öht skall springa omkring katter lösa i tätort. Om vi frågar den stora allmänheten i Sverige skulle jag tippa på att de flesta inte tycker det.

Jo det är klart,men frågar man sig vilka som inte vill ha lösdrivande katter är det ju den gruppen som tar ansvar för sina katter,eller inte har katt själva men lider av problemet med löspringande katter av olika anledningar.

De som vill ha löspringande katter är ju de som har det och inte viker en tum på det," Alla vet ju att katter skall vara ute,en katt är bara en katt,en katt klarar sig alltid,blir han påkörd skaffar man ju bara en ny osv är anledningar jag fått,har tom en bekant som släppt ut sin fertila katthona pga av att hon blivit folkilsken,"släpper man ut henne utan halsband blir hon vild och förhopnningsvis skjuten säger hon,att kastrera eller avliva den hos veterinär anser hon sig inte ha råd till. Säger hon.

Här får man inte släppa katter lösa om man inte har koll på dem,men det kommer folk alltid att göra endå,men jag ser hellre en kastrerad katt lös än en som inte är det,dels för att den inte kissar på allt,skriker och bildar nya katter osv.

Tror aldrig man kan komma ifrån att folk släpper ut dem,för det gör de endå,men genom att säga ifrån att de måste vara kastrerade kanske man kan minska problemen lite iallafall....

Mvh Zaria fd Piglet81

Detta finns redan,man kan få ett sk paketpris med kastrering,vaccination och märkning mm.
Och några veckor under året har även veterinären drop in på att göra detta och det är ju bra.

Tyvärr finns det ju många som struntar i det,men det borde ju hjälpa en liten del iaf.
Dock har jag fått hur många som helst dåliga anledningar till att inte göra allt detta med katten också...*suckar*

Mvh Zaria (fd Piglet81)

Man får vad jag vet inte skjuta katter med halsband utan att kolla upp respektive katt. Men för säkerhets skull, håll dom inne. Jag tycker också på sätt och vis att det är en nödvändighet att avliva katter. Dock är jag inte så förtjust i tillvägagångsättet, jag litar inte på att dom lyckas på första skottet. Om dom gör det är det ju en okej metod, men om inte... urk.

Har också för mig det men skjuter man av dem då det är smörkt som någon skrev så lär ju ett halsband utan refelx inte synas.
Var någon häromkring som pratade på fällor som är som trälådor ungefär,sen skjuter man dem där i,låter inte helt säkert tycker jag.

Jo jag är också för att det skjuts av en hel del katter här utan ägare,särskitl nu som de börjar bli kallt,senast idag satt en hemlös utanför skolan,hälsade lite på den och gick hem (ca 50 m) tänker inte så mycket på katten föränns den slinter förbi mig in i trappen,nu måste denna vart halvild för det gick inte ens att ta i den... Annars hade man ju kollat upp den... :cry:

Jo mina katter kommer att hållas inne,dock funkar det illa med en av dem,för han vill verkligen ut och mår dåligt när han inte få,tänkte ta en långpromenad på ca en timme med honom imorgon eller så,funkar ju bra han tror ju han är hund...

Well well nu tjötar jag bara massa onödigt känner jag... ;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hage
  • Hagstolpar
  • GHS - dagens dressyr.
Tillbaka