Låga vita blodkroppar!!

Z

zazzabella

Efter blodprover på en häst har vi fått svar på att den har mycket låga vita blodkroppar. Vad menas med det, vad kan det bero på och hur går man vidare med det sen, vad kan man göra för att "få upp" dom vita blodkropparna igen?

Mvh Bella :)

Sv: Låga vita blodkroppar!!

vad jag vet (kan ha fel) har man högt värde av vita blodisar när hästen har haft eller har en infektion i kroppen, det är ju liksom immunförsvaret...
din häst kanske har sänkt immunförsvar...
fråga din veterinär... för att va på säkra sidan.
lycka till

Hur lågt hade den? Vad säger veterinären? Den som tog provet som en del för att ställa diagnos bör ju även göra en bedömning av blodprovsresultatet tillsammans med övrig bedömning och eventuella prover.

I början av en virusinfektion kan de ha låga vita. Det brukar väl i regel gå upp och bli ett förhöjt värde efter ett tag för att sedan gå tillbaka till en normal nivå. Det enda botemedlet jag vet är att vila och vänta, och det kan ta tid...

Det finns säkert en hel uppsjö med sjukdomar som i ett tidigt stadie ger låga vita, de fall jag kommit i kontakt med har varit (misstänkta) virusinfektioner.

förmodligen har din häst haft ett virus i kroppen som tagit "slut" på dom vita blodkropparna....detta med låga vita har jag främst sett på travaren som haft rhinovirus...dom kan gå med låga värden ända upp till ett år efter viruset..för en vanlig ridhäst tror jag inte det är så allvarligt, men en t ex travare som skall starta är det värre...hästen är jättefin o pigg för övrigt , ända tills sista hundra meterarna före nål...det brukar ENDAST synas vid tävling, ej träning...

Dom misstänker att den har haft/har ett virus, dom har inte fastställt diagnos ännu, för dom vänta på fler provsvar, där dom bla har tagit prover för rhinovirus. Hästen är jätte fin och pigg i övrigt. Men ibland har hästen visat lite små onormala symptomer, ovanligt trött, febertoppar, irriterad i slemmhinnan i svalget, mm. Så då kanske dom är på rätt väg. Vad vet du mer om rhinovirus, hur botar man det, är det smittsamt?

Jag vet inte hur lågt den hade exakt. Då veterinären har papprena kvar. Men dom vita blodkropparna va mycket låga iallafall. Dom ska göra en bedömning av alla provsresultatet för att se om dom kan fastställa en diagnos. Men dom väntar på resten av provsvaren.

Tusen tack, jag ska genast ta mej en titt!! :)

Liknande trådar

Hästvård Hej, Jag undrar hur lång tid det kan ta för häst att återhämta sig från selenbrist? Fick svar på mineralanalys (blodprov) i veckan och...
Svar
4
· Visningar
431
Senast: Mearas
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
961
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
590
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hejsan Vårt stall har provtagit två hästar för EHV-1 då de haft neurologiska besvär. Vi får troligen provsvaren imorgon. Min häst som är...
Svar
3
· Visningar
479
Senast: Anonym456
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka