läga ut bilder där personer är med som kanske inte vill det

S

ScissorHands

är jag olaglig som lägger upp bilder där människor är med (som jag inte ens frågat om jag får plåta) på internet?

Jag har blivit anklagad för det nämligen.
Exempel på bild: http://community.webshots.com/s/image10/0/43/32/129504332nnwzPE_ph.jpg

Jag har alltså varit på en allmän(?) plats, ridskolan (tror iallfall den är almän) och bara fotograferat det hästar som stått i hagarna och rört sig förbi mig.
Människorna är jag alltså inte heller intresserade av att få med, då råkar bara stå där:angel: och det är väll inte mitt fel :angel: :p
 
Jag har hört båda varianterna. Det var flera år sedan som en jurist uttalade sig i en tidning och sa att det var olagligt, men jag har aldrig hört något rättsfall där någon har blivit åtalad eller dömd för det. På Buke hävadas det med jämna mellanrum att fotegrafen äger rätten till sitt "verk" och kan publicera det bäst hon/han vill.

Datainspektionen tycker att man bör fråga innan man pulicerar bilder på internet.

/Soapbubble
 
Jag har aldrig liksom fått klart för mig vad som gäller, då jag många gånger hört det som du säger "att fotegrafen äger rätten till sitt "verk" och kan publicera det bäst hon/han vill" och då och då hör så som datainspektionen skrev..

Jag har en känsla inuti mig att det är fel, och att alla som tar & läger ut foton (som jag) bara fortsätter hävda "att fotografen gör vad den vill med sina bilder" bara för att det låter bra och de vet att det de gör är fel..

Finns det ingen sida med lagar över sådant härnt?
 
I min kommun så får jag som förälder skriva på ett papper där jag godkänner/inte godkänner att skolan/förskolan lägger ut bilder på mina barn på nätet eller använder bilderna i något publikt sammanhang.

Jag skulle nog inte vilja ligga ute till allmän beskådan utan att ha blivit tillfrågad före iaf :)
 
Det står ju också i Datainspektionens faktablad att "Reglerna i PuL gäller inte heller när personuppgifter behandlas för uteslutande konstnärligt eller litterärt skapande."

Tja, vad är konst? Det är inte så lätt att bedömma och det är kanske där skon klämmer.

/Soapbubble
 
jag har nog också fått sådan där :o
som jag kom på att jag tackade nej till :o

fast skolan kanske bara tar hänsyn?
 
så om någon värklgien skulle försöka anmäla mig eller något så skulle jag kunna säga att det är konst? :o :idea: :o
 
Det jag har hört är bara att man inte får lägga ut kränkande bilder på människor, men annars så har fotografen rätt att göra vad man vill med sina bilder. Fast jag har ingen aning om det stämmer men det är bara vad jag har hört.

Skulle ju vara lite skummt om man tex. inte fick lägga upp bilder från en tävling på internet (tex när nån från klubben tar och så)
 
jo det är det.
och det kan ju bli väldigt svårt att ta foton där inga människor kommer med :confused:
 
På just den bilden du visar, syns det ju inte vilka personerna är så då borde det väl vara ok tycker jag..

Men jag har hört om några fall där bilder blivit offentliga ( i media) och personer i bakrunden haft skyddad indentitet... Alltså personer som velat "försvinna" av olika anledningar...
Då är det ju inte så lämpligt kanske?
 
ojdå. i ditt exempel så låter det rättså allvarligt.. hm.
fast alla mina bilder är nästan i samma stil som den, man kan se människan och ibland kan man se mer av annsiktet, men oftast inte.
 
Då borde det väl inte vara nå problem om man inte kan indentifiera personen? Annars kan du väl "sydda ut" ansiktet på dem som "syns"? :idea:
 
smart med lite att bara ludda ut skärpan över ansiktet! har ett programs om gör det väldigt lätt med så nu kommer folks ansikten bli ivägluddade :angel:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp