Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vilken ras? Och varför togs prover på detta?
Vad är det ni har mätt?Normal värdet är 5.5 och hon har 4.9 5.2 5.0 vid 3 olika tillfällen. Ingen infektion visar non av dom andra proverna. Ingen minirall brist och kopparbrist. Prata med forskare och dom så att järn brist blir allt vanligare.
Orsaken var dålig prestation. Helt slut efter 1.5 varv värmning. Prov tagna vid 3 olika tillfällen. Låga alla gånger. Andra prov på infektion mm va bra men hon är fortfarande väldigt tröt slut och ser deppig ut åh vet hittar Inge fel även kolat hö och foderstat med vet och ser bra ut ingen annan förklaring än att de kan vara järnbrist som enligt en forskare jag pratat med är jag bli vanligare och är vanligare än man kan tro
Fått hjälp med dr och dom såg i gå fel i fiderstaten.Järnbrist hos häst är extremt ovanligt. Det uppstår efter stor blodförlust, inte annars. Vilka forskare är det som säger att järnbrist på häst är vanligt? Svenskt grovfoder innehåller snarare för mycket järn och järnöverskott är farligt och kan göra hästen svårt sjuk. Har du kolla på både makro och mikromineralerna? Har du en god balans mellan mineralerna? Sådant är enormt viktigt och fel balans kan göra hästen sjuk.
Veterinärer brukar inte vara jätteduktiga på foder om de inte är det för att de har ett intresse själva. Ta kontakt med en oberoende foderrådgivare istället. Hen kan säkerligen ge dig bra hjälp.
Vad är det ni har mätt?
Forskare inom vad?
Dom tog massa prover och tre olika vet sa samma sak.vaFör att kunna fastställa järnbrist hos häst måste man analysera järn, transferrin och ferritin i blodet och jämföra dessa värden, annars är det endast antagande.
Nej de kan hon inte va. Enda hingsten som finns i vår by är en mini shettisStoet är inte dräktigt?Vet inte hur det är med hästar men hos mig har järnvärdena varit låga vid graviditet men annars skyhöga
Normal värdet är 5.5 och hon har 4.9 5.2 5.0 vid 3 olika tillfällen. Ingen infektion visar non av dom andra proverna. Ingen minirall brist och kopparbrist. Prata med forskare och dom så att järn brist blir allt vanligare.
Har ingen erfarenhet på anemi hos häst....men hos människor kan ju tex magsår el inflammation i tarmen ge symptom som lågt hb...