låg TShalt

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare maximilia
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 1 057
M

maximilia

fick analysen på höet/ensilaget idag. TS på ensilaget är 45% bara, då måste jag ju ge jättemycket! hade tänkt ge 2-3 kg hö (lunch i hagen) med TS 84%, och sedan ensilage inne morgon, eftermiddag och kväll. men det blir ju jättemycket då, hon behöver minst 5kg TS/dag eftersom hon väger 500kg. eller har jag tänkt helt fel? jag är väldigt grön på det här med foderstater...

Ett kg hö motsvarar 1,9 kg hösilage med den ts halten.
( 0,84 / 0,45 )

har räknat lite... om hon får 2 kg hö, behöver hon minst 9 kg ensilage. då är hon uppe i ca 5,7 kg TS. det borde väl räcka? eller ska jag ge mer hö och mindre ensilage? vad hade ni gjort?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens... 2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 996
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Äntligen fått analysen som jag väntat på. Per kg foder är det 8,1 Mj och 20 smrp :eek::crazy::nailbiting: Riktigt katastrofalt med andra...
Svar
9
· Visningar
1 090
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 260
Senast: Zamira
·
Foder & Strö Vi har analys på grovfodret (torrt hösilage. TS 80)där provet är taget direkt på vallen. MJ är 7.2 kg/foder och smrp 63 g/kg. Kvoten är...
Svar
11
· Visningar
1 314
Senast: Corax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka