Lag-SM på 8 mil?

Habina

Trådstartare
Nu har jag hört från flera håll (senast i artikeln om lag-Sm i Tidningen Ridsport) att distansen skall ändras tillbaka till 8 mil istället för nuvarande 10 mil. Som jag förstod det hoppas man få fler startande lag. Det här öppnar ju upp oanade möjligheter för mig och min plutt (drömmen vore ett helt lag med fjordingar :love:), men finns det någonstans att läsa ett beslut kring detta?

Saknar Distansryttaren där man fick lite information från förbundet i alla fall. :grin:

Sv: Lag-SM på 8 mil?

På distansrittens sida på förbundets hemsida så hittar du protokoll från Distanskommitens möten, där kan du i protokollet från 2010-03-20--21 läsa om just beslutet om ändringen av Lag-SM.

Länk till vilken sida jag syftade på

Aha, är det DÄR man kan hitta information! Tack snälla! :bow: Brukar svänga förbi förbundets distanssida ibland, men jag tycker den är svår att hitta på. :crazy:

Det var ju en härlig tävling innan det blev ändrat till 100km. Att ha kval är ju ok.
För arrangören blir det bättre då det räcker med att ha Lag-SM klassen (med indv i) och ändå ha tillräckligt med anmälda för att få det att gå runt.
// Linda

Ja, jag minns ju folkfesten som var det år jag var medhjälpare. Superkul. :laugh: Nu var det i och för sig roligt även i år, men det blir ju ännu roligare om det är fler lag.

Jag skall nog lyckas lura med mig två eller tre fjordingar till fjord-laget 2013... :angel:

Jag är kluven i frågan 80 km/100 km.

För att det ska vara lite status så behövs det att det är ett ordentligt antal lag som är med och slåss om medaljer.

Men samtidigt, ska ryttare/hästar, som gör sin första tävlingssäsong inom sporten, och bara ridit nån CR samt ett par 50 km, kunna komma hem med ett SM-guld?

Jag tycker kvalreglerna kunde vara hårdare. Det räcker med 1st 80km för häst o ryttare. Man kunde haft 2st 80km för i alla fall hästen.
// Linda

För er som känner mig så kommer naturligtvis mina åsikter i den här frågan inte som någon överraskning.

Jag tycker att det är helt fel väg att gå att sänka distansen till 80 km.

På årets lag SM var det 32 ekipage och 7 lag som startade. Segraren genomförde tävlingen i 30 graders värme på genomsnittstempo 18,9 km/h och det 19 placerade ekipaget gick i 14,2 km/h över 100 km. 70% fullföljandegrad. Det tycker jag visar på en högklassig tävling. Det är inte ovanligt att man vinner tävlingar över längre distanser om man går över 14 km/h.

Är det då för lite konkurrens i lagtävlingen med 7 lag? Det tycker inte jag. Om vi lyckas samla 7 lag där 10 ekipage genomför 100 km i över 17 km/h och lejonparten av alla deltagande ekipage i över 14 km/h, då tycker jag att vi har haft en riktigt bra och konkurrenskraftig tävling. Och medaljerna är verkligen välförtjänta.

Det får inte vara för enkelt att ta medalj på ett Svenskt mästerskap!

Vi pratar ofta om hur de stora disciplinerna ser ner på vår sport. Hur bra är det då för vår sport om lilla Lisa som gör sin första säsong som distansrytttare, provar sin andra 80 km på lag SM och kommer hem med en medalj? Vad tror ni att dressyrryttarna tycker om nivån på distans då, när de jämför med vad som krävs för att vara Minna Telde?

Nu är det ju inte så enormt stor skillnad mellan 80 km och 100 km egentligen. Förutom att det blir 4 sträckor istället för tre och tre grindar istället för två. Men alldeles uppenbart så är det en stor mental skillnad. Väldigt många ekipage väljer att stanna på 80 km och drar sig för att gå upp på 100 km. Se exempelvis Habinas inledande kommentar i den här tråden, där skillnaden mellan 80 km och 100 km gör att hon blir intresserad av att starta lag SM och dessutom ska försöka få ihop ett lag.

Den skillnaden innebär att det i de allra flesta fall innebär att det är mer rutinerade hästar och ryttare som startar i lag SM. Vilket jag tycker är helt rätt.

De flesta förespråkarna av 80 km brukar alltid prata om att det var en sådan folkfest när lag SM gick över 80 km, eftersom det var så många ekipage som startade. Men handen på hjärtat - varför var det så många startande? Jo för att det var en möjlighet för många att delta på ettt Svenskt mästerskap och dessutom ha möjlighet att ta medalj. Utan särskilt stor ansträngning för att komma dit.

Om det är folkfesten man är ute efter, så sänk distansen till 50 km så får vi en herrans massa deltagare och massor med lag! Då kan man bli svensk mästare på sin första distanstävling.

Nej - vi håller på med distans, långdistans, eller Endurance - uthållighet. Jag tycker att exemplen från SM och NBM visar att om vi genomför mästerskapen över längre distanser, så blir det fler som strävar efter att ta sig dit och effekten blir att vi efter ett tag har fler ekipage som genomför längre distanser. Så kommer det även att bli med lag SM om det går över 100 km. Om fem år hade vi kanske kunnat genomföra lag SM med sju lag över 120 km. Det hade varit rätt väg att gå.

(Jämför hur många 160 km ekipage Sverige har nuförtiden med hur många Danmark har - som genomför sitt danska mästerskap över 120 km. Skillnaden har blivit större för varje år de senaste åren.)

Är av samma åsikt som Dinamith. Vill vi fortsätta att utveckla oss och hästarna och dessutom bli accepterade och synliggjorda av övrig ridsport måste 100 km bibehållas och kanske som nämns i inlägget länga distansen till 120 km. Det här gäller inte "klubbmästerskap" i den bemärkelsen utan en tävlan på högre nivå dvs landslagsryttarna kämpar mot varandra och blir därigenom granskade inför de större uppgifterna.
Den typ av lag-SM som efterfrågas i tråden kan göras om till en folkfest på kortare distans och med rubriker som klubb-SM, Lag-SMT50, Lag-SMT80, Ras-SM, Landskaps-SM och hur många alternativ som helst.
I årets 100 km SM ingick en debutant som gjorde sina CR förra året som 5 åring. I år har han gjort en 50 km, två 80 km och nu senast i SM 100 km. Av alla 32 hästarna slutade han 4a på en snitthastighet av 18.2 km/H och hade även den snabbaste återhämtningtiden i puls enl protokollet.
Målsättningen bör vara att så sakteliga försöka närma oss de övriga länderna på en lite bredare front.

Gör som i de "stora" beslutsförsamlingarna, reser mig. Det betyder "instämmer med föregående talare".

Samma här, dvs instämmer med föregående. Jag vill hemskt gärna vara med på Lag-SM ngn gång, men för mig känns det mer sporrande att också vara tvungen att kvala genom några t 80 innan. Vilket jag ännu inte gjort..

Jag instämmer också i detta. Har ännu inte ridit någon "åtta" ens, och skulle oerhört gärna starta lag-sm och komma hem med medalj - men det ska då rakt inte vara "enkelt" och ska det vara SM så ska det vara SM!
Dessutom är det oerhört sällan som det är andra distanser än 5, 8, 12, 16 och för egen del kan jag tycka att det kunde vara lämpligt att rida en 10:a som mellansteg mellan 8 och 12.

...frågan är förresten vad det är man är ute efter... att SM ska sänkas i status (för det anser jag nästan att det gör), eller för att fler ska ut och tävla i lag?
OM det är det sistnämnda tror jag det är smartare att försöka öka intresset för lagtävling öht - inte minska sm-distansen för lag-sm.

Att ha kortare distans kanske kan medföra fler lag, men kanske därmed inte fler lag som är med och strider om medaljer (?)... jag tycker SM ska vara något man rider när man "förtjänat att ta sig dit" och inte något som vem som helst kan starta. Tycker jag. Fast jag skulle självklart gärna starta det själv som sagt... (men SM ska vara SM...!)

varför inte lägga lag sm på 90km så att det kommer in i novis kvalet?

Se mitt tidigare inlägg och lägg till novis (amatör?)SM till de övriga förslagen. Det går att ha ett mästerskap på varje tävling om man så önskar.

Det rätta Svenska Mästerskapet ska ha en hög status som är jämförbar med övriga länders. Det är min åsikt.

Lag-SM bör vara kvar på 100 km av de skäl som flera, men ffa Dinamith, anger. Desto viktigare borde det väl vara att belysa SM-distansen på 160 km. Är det rimligt att SM:s svårighet skall ligga i paritet med ett EM:s/VM:s? Nja, därom tvista de lärde (dvs INTE jag, eftersom jag inte är elitlärd inom distansen, men likförbannat har jag en massa åsikter om det jag som jag tycker behöver lyftas upp av olika skäl utifrån den information jag har:p). NBM ligger idag på 120 km. Ska det således vara lättare att rida ett nordiskt mästerkskap än ett svenskt :confused:? Det ger väl lite fel intryck. Varför inte låta SM och NBM åtminstone vara på samma kilometernivå? Antingen 120 km, en mästerskapsritt som man först tillåts delta i efter t ex två godkända ritter på samma distans, eller är kanske 140 en bättre sträcka? Vad vet jag? Det kan ni proffs bättre än mig, men från gräsrotsnivån sett, där jag befinner mig, torde nog några förändringar ske inom mästerskapets längd om man vill bevara mästerskapstänkandet.

Fast med tanke på årets startfält, så verkar SM fungera bra på 160 km.
Att lägga ett NBM på 160 borde väl innebära att flera länder inte har nåt ekipage alls att skicka.
Och jag anser absolut att ett SM guld är betydligt mer imponerande än ett NBM guld.

CK har rätt. Förklaringen till att som jag hört är att NBM ligger på 120 km är för att det ska finnas en chans för de andra nordisk-baltiska länderna att skicka ekipage.

Att SM går på 160 km är dessutom bra för att få dit de bästa ekipagen. Som det är nu går det att kvala till EM/VM på SM. Om tävlingen istället gick på 140 km som för ett par år sedan så skulle hästarna som planeras gå internationellt behöva gå ännu en lång ritt som dessutom inte gynnar ekipaget i ett kvalperspektiv. Därför skulle de bästa ekipagen som siktar internationellt välja bort SM. Vilket hade varit tråkigt och skulle gett SM låg status.

Fast med tanke på årets startfält, så verkar SM fungera bra på 160 km.
Att lägga ett NBM på 160 borde väl innebära att flera länder inte har nåt ekipage alls att skicka.
Och jag anser absolut att ett SM guld är betydligt mer imponerande än ett NBM guld.

Årets startfält, ja, men det har väl varit lite varierande sedan distansen höjdes. Men rätta mig om jag har fel.
Aha, det är det som är NBM-haken. De övriga länderna får alltså inte ihop till ett fullt lag om hästarna ska gå samma distans på internationella mästerskap. Ett lag på fyra 120-ryttare är som bekant ingen match.
Jag tycker väl personligen att ett NBM slår högre än ett SM så till vida distansen är densamma, eftersom det då torde samlas fler elitekipage än på ett nationellt mästerskap. Annars slår ju i dagsläget ett SM högre, eftersom det är längre distans.

Från Sveriges sida har vi redan för en fem år sen eller så föreslagit att vi skulle höja distansen till 160 km för NBM. De andra länderna ville inte detta eftersom de inte får ihop lag på sträcken.

Vi påpekade då att vi ville sätta ett årtal - ett antal år fram i tiden - då sträckan skulle bli 160 km. På det sättet, ansåg/anser vi att man får ett mål att sträva efter och det kommer att medföra att fler ekipage kommer upp på 160 km fortare.

Våra grannländer ville dock använda en annan strategi. Det tyckte det var bättre att vänta tills man hade tillräckligt många 160 km ekipage och då höja sträckan.

Nu har det gått en fem år. Och om vi använder samma strategi så tror jag det går fem år till utan större förändring.

Återigen så tycker jag att våra erfarenheter från Sverige visar att vår strategi ger effekt. Om man talar om att om X år kommer mästerskapet att genomföras över 160 km - då kommer fler ekipage att sikta på att genomföra 160 km.

Nu verkar det som om den danska landslagsledaren tycker att det danska mästerskapet borde genomföras över 160 km isf 120 km med lite samma tankegångar som vi har haft i Sverige. Och då tror jag att Danmarlk kommer at gå samma utveckling till mötes som Sverige.

Sedan är det som Puff säger ingen idé att genomföra över 140 km eftersom den ritten då inte är kvalande för EM/VM.

Och visst blir ett NBM över 160 km mer konkurrenskraftigt än vårt SM. Vårt förslag till de Nordiska grannländerna var att sikta på att i framtiden göra NBM till ett 4-stjärnigt regionalt mästerskap, ett Nordeuropeiskt mästerskap som därigenom skulle bli den näst största tävlingen i Europa efter EM (och VM förstås).

Liknande trådar

D
Distans Att Distanslistan är nedlagt har naturligtvis inte undgått någon. Detta faktum är naturligtvis oerhört trist och tråkigt för alla...
2 3
Svar
43
· Visningar
9 481
Senast: limona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar