Sv: Lag-SM på 8 mil?
För er som känner mig så kommer naturligtvis mina åsikter i den här frågan inte som någon överraskning.
Jag tycker att det är helt fel väg att gå att sänka distansen till 80 km.
På årets lag SM var det 32 ekipage och 7 lag som startade. Segraren genomförde tävlingen i 30 graders värme på genomsnittstempo 18,9 km/h och det 19 placerade ekipaget gick i 14,2 km/h över 100 km. 70% fullföljandegrad. Det tycker jag visar på en högklassig tävling. Det är inte ovanligt att man vinner tävlingar över längre distanser om man går över 14 km/h.
Är det då för lite konkurrens i lagtävlingen med 7 lag? Det tycker inte jag. Om vi lyckas samla 7 lag där 10 ekipage genomför 100 km i över 17 km/h och lejonparten av alla deltagande ekipage i över 14 km/h, då tycker jag att vi har haft en riktigt bra och konkurrenskraftig tävling. Och medaljerna är verkligen välförtjänta.
Det får inte vara för enkelt att ta medalj på ett Svenskt mästerskap!
Vi pratar ofta om hur de stora disciplinerna ser ner på vår sport. Hur bra är det då för vår sport om lilla Lisa som gör sin första säsong som distansrytttare, provar sin andra 80 km på lag SM och kommer hem med en medalj? Vad tror ni att dressyrryttarna tycker om nivån på distans då, när de jämför med vad som krävs för att vara Minna Telde?
Nu är det ju inte så enormt stor skillnad mellan 80 km och 100 km egentligen. Förutom att det blir 4 sträckor istället för tre och tre grindar istället för två. Men alldeles uppenbart så är det en stor mental skillnad. Väldigt många ekipage väljer att stanna på 80 km och drar sig för att gå upp på 100 km. Se exempelvis Habinas inledande kommentar i den här tråden, där skillnaden mellan 80 km och 100 km gör att hon blir intresserad av att starta lag SM och dessutom ska försöka få ihop ett lag.
Den skillnaden innebär att det i de allra flesta fall innebär att det är mer rutinerade hästar och ryttare som startar i lag SM. Vilket jag tycker är helt rätt.
De flesta förespråkarna av 80 km brukar alltid prata om att det var en sådan folkfest när lag SM gick över 80 km, eftersom det var så många ekipage som startade. Men handen på hjärtat - varför var det så många startande? Jo för att det var en möjlighet för många att delta på ettt Svenskt mästerskap och dessutom ha möjlighet att ta medalj. Utan särskilt stor ansträngning för att komma dit.
Om det är folkfesten man är ute efter, så sänk distansen till 50 km så får vi en herrans massa deltagare och massor med lag! Då kan man bli svensk mästare på sin första distanstävling.
Nej - vi håller på med distans, långdistans, eller Endurance - uthållighet. Jag tycker att exemplen från SM och NBM visar att om vi genomför mästerskapen över längre distanser, så blir det fler som strävar efter att ta sig dit och effekten blir att vi efter ett tag har fler ekipage som genomför längre distanser. Så kommer det även att bli med lag SM om det går över 100 km. Om fem år hade vi kanske kunnat genomföra lag SM med sju lag över 120 km. Det hade varit rätt väg att gå.
(Jämför hur många 160 km ekipage Sverige har nuförtiden med hur många Danmark har - som genomför sitt danska mästerskap över 120 km. Skillnaden har blivit större för varje år de senaste åren.)