Sv: Låg kvot + fång
...kollar runt, verkar svårt att få tag på =( ? om jag skulle använda ett med melass i, kan det få konsekvenser?
Omöjligt att säga. Det KAN få det, men BEHÖVER inte. Är hästen insulinresistent och det var (en av) anledningarna till fånget kan det ju få otrevliga konsekvenser om du lägger på flera kilo av melassad lucern.
Är hästen inte IR och fånget utlöstes av häftigt överintag av något, så händer mest troligt inget om den äter 2 kg melass lucern/dag t ex.
JAG är en väldigt försiktig general, och jag skulle inte ge det. Jag har ju ett svårfött fbl som av någon konstig anledning fick fång, troligen ätit något dumt i hagen och fått en magtarmstörning. Anfallet är vad det verkar än av 'lindrigare' art. Han har tidigare gått på odlad klövervall som bete, ätit kraftfoder med MASSOR med stärkelse i (stärkelse är också en sak som fångisar ska undvika) utan minsta lilla, lilla problem.
MEN, nu har han på något udda vis fått fång. Och resten av hans liv - som jag hoppas blir långt - så kommer jag så långt det någonsin är möjligt se till att han äter en diet som är så låg som möjligt vad gäller socker och stärkelse. Även omr isken han skulle få fång av korn (stärkelse), melasserad lucern etc är typ minimal, så jag vill inte ta risken om jag kan undvika den.
(Däremot har jag inte bestämt mig hur jag ska göra med bete åt honom i framtiden, så där kan jag möjligen tänka mig göra avsteg, kanske)