Låg kvot + fång

A

Amanty

Vet inte om den här kanske ska ligga i fångtråden men jag har några funderingar ang. kvoten smr rp i höet. Om man har en väldigt låg kvot, under 4 ger det en ökad risk för fångsjukdom? Speciellt när hästen har haft fång tidigare? Det som jag finner lämpligast att fylla upp kvoten med är lucern, enligt vissa skall lucern vara positivt att äta för fångbenägna hästar. Om kvoten inte fylls upp så är ju foderstaten i obalans och det kan ju inte vara bra. Höet är mycket energirikt, 9,1 MJ så det är svårt att utfodra för mycket hö utan att det ger för mycket energi. . Vad är era erfarenheter och tankar kring detta? :bump:

Sv: Låg kvot + fång

Låg kvot innebär inte fångrisk. Dock ska ju även fångisar ha sitt proteinbehov täckt.

Lucern är - om den är UTAN melass - säker mat för fånghästar. Med ett hö som ditt vinner du en hel del om du byter ut några kilo hö mot halm + lucern, då får du ner MJ och upp SRP.

Tack för svar :)
Antar att det framgår på lucernpåsen om det innehåller melass eller inte?

Kommer täcka upp med lucernet så att proteinbehovet täcks. Antar att lucernet är det lämpligaste när det gäller att täcka upp till kvoten?

Ja, det borde det ju göra. Annars finns Kvarnbyfoders lucernpellets eller Green-Power Alfalfa (obs! ej Green-Power lucerne) om du vill ha hack.

Tack för svar :)
Antar att det framgår på lucernpåsen om det innehåller melass eller inte?

Inte alltid tyvärr. Men oftast. Kraffts alla varianter är det melass i. Vad jag vet (kan finnas flera dock) så är det bara Kvarnby och Dangrönt som har melassfria pellets, och bara Dangrönt Green Power som har melassfritt hack (det bettysmatte skrev om)

Inte alltid tyvärr. Men oftast. Kraffts alla varianter är det melass i. Vad jag vet (kan finnas flera dock) så är det bara Kvarnby och Dangrönt som har melassfria pellets, och bara Dangrönt Green Power som har melassfritt hack (det bettysmatte skrev om)

Ok...hmm... =( då är krafft inget alternativ... får kolla på återförsäljarae av Dabgrönt då... för jag vill absolut ha hack... och jag måste ju komma upp i kvoten utan att riskera någonting :crazy:

...kollar runt, verkar svårt att få tag på =( ? om jag skulle använda ett med melass i, kan det få konsekvenser?

Senast ändrad av en moderator:

Låg kvot innebär inte fångrisk. Dock ska ju även fångisar ha sitt proteinbehov täckt.

Jag förstår vad du menar med låg kvot ej fångrisk.
Men egentligen kan man kanske inte säga så riktigt.
Om du har en låg kvot så ger du ju mer energi i förhållande till proteiner. Då är det lättare att hästen får i sig för mkt energi vilket oftast inte är bra för fånghästar. Sedan beror det naturligtvis på var energin kommer ifrån.

Men jag har svårt för kvottänkande över huvudtaget. Men jag menar att man ska inte känna sig lugn med en låg kvot till en fånghäst utan man ska ta reda på vad fodret innehåller.

Ah, jo så är det ju sant, jag förutsätter ju att endera MJ ligger 'lagom' för den hästen, eller att man möblerar om i foderstaten så att MJ ligger där det ska.

Men absolut så problemet med lättfödda är ju att hålla MJ så lågt som krävs, och DET gör ju en låg kvot VÄLDIGT mkt svårare. Och då ökar risken för tjock häst, och tjock häst ökar risken för fång.

...kollar runt, verkar svårt att få tag på =( ? om jag skulle använda ett med melass i, kan det få konsekvenser?

Omöjligt att säga. Det KAN få det, men BEHÖVER inte. Är hästen insulinresistent och det var (en av) anledningarna till fånget kan det ju få otrevliga konsekvenser om du lägger på flera kilo av melassad lucern.

Är hästen inte IR och fånget utlöstes av häftigt överintag av något, så händer mest troligt inget om den äter 2 kg melass lucern/dag t ex.

JAG är en väldigt försiktig general, och jag skulle inte ge det. Jag har ju ett svårfött fbl som av någon konstig anledning fick fång, troligen ätit något dumt i hagen och fått en magtarmstörning. Anfallet är vad det verkar än av 'lindrigare' art. Han har tidigare gått på odlad klövervall som bete, ätit kraftfoder med MASSOR med stärkelse i (stärkelse är också en sak som fångisar ska undvika) utan minsta lilla, lilla problem.

MEN, nu har han på något udda vis fått fång. Och resten av hans liv - som jag hoppas blir långt - så kommer jag så långt det någonsin är möjligt se till att han äter en diet som är så låg som möjligt vad gäller socker och stärkelse. Även omr isken han skulle få fång av korn (stärkelse), melasserad lucern etc är typ minimal, så jag vill inte ta risken om jag kan undvika den.

(Däremot har jag inte bestämt mig hur jag ska göra med bete åt honom i framtiden, så där kan jag möjligen tänka mig göra avsteg, kanske)

Hittar du någon ÅF av Green-Power över huvudtaget? I såfall borde de väl kunna ta hem även alfalfan, om det är den de inte har? Någon Eko/City Gross i närheten?

Verkar inte finnas, antingen är jag dålig på att googla eller så finns det inte någon åf i närheten :mad:

Jag kommer ge ett kilo lucern för att komma upp i kvoten. Jag skulle kunna ge mer hö i stället men då kommer han att få för mycket energi. . . :crazy:

Har du kollat listan på Svenska foders/Hippos återförsäljare? De ska kunna ta hem dangrönt, det ligger under Hippos i Sverige?

Var bor du?

Tack tack så mycket för hjälpen, nu har jag hittat. De får hem ny leverans nästa vecka så då ska jag shoppa :laugh:
Det var dyrt men vad gör man inte för sin lilla älskling:o
:)

Liknande trådar

Foder & Strö Efter att ha fått analyssvaren på årets grovfoder satte jag igång och räknade foderstater. Då kvoterna är lägre än jag haft förr behöver...
Svar
15
· Visningar
3 049
Senast: Kodiak
·
Foder & Strö Jag är helt novis på att räkna foderstater, sitter med mitt livs första grovfoderanalys i näven och har använt "hästsveriges"...
Svar
11
· Visningar
3 255
A
Foder & Strö Har rätt stora problem med att få ihop en fungerande foderstat till min häst, och har därför lite olika frågor som jag gärna vill ha...
Svar
6
· Visningar
1 994
Senast: Allegra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka