Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
CaliforniaSwed skrev:Jag håller mid Isse.
Man ska aldrig säger aldrig. Vad vi gör med hästar är "farlig", de är ett djur som har eget hjärna. Bla bla bla..
bortsätt från detta. Ja det går att tränna en häst att går bakom dig eller var du vill och kanske lätt t o m. Men den frågan om vart??? Jag vill har mina hästar bakom 1-2 meteroch en 0,5-1 meter till sidan.
Varför?
för att man har mer kontroll av en häst det längre bort den är. Det är en mindre chans att din trampa på min lilla tå.
Ledarsakp?
Det går med tränning att programera om en häst att tänka först innan det gör nåt. T ex en häst som du ledar och den blir rädd normalt vill hästen springa först och aldrig tänka. Instinkter. Men med rätt tränning så kan du lära en häst att den självklart kan vara rädd så länge det har koll var du är. Att det repektera din Bubble (ett meters radis runt dig, du bestämmer). En häst springer inte över sin ledare om det är en bra ledare. Det kan söker ut vad det ska göra eller hur han ska hantera denna situationen. Om det ska vara rädd eller inte. En häst kan vara liv rädd och man kan fortfarande har kontroll över hästen. Du kan lära en häst att går bakom dig, på sidan eller framför dig. Och inte vara rädd att den ska springer över dig. Och detta är realistiskt!
Men med alla hästhantering är det up till din som håller hästen om det har denna kunskap det behövs eller inte.
Angely skrev:Så du menar att en häst som du är tillräckligt mycket ledare över aldrig skulle kunna springa över dig, vad som än händer? Förlåt, men det tycker jag låter helt orealistiskt :S