Lär mig sälja häst!

kolblakkur

Trådstartare
Ska sälja av hästar då de helt enkelt "blivit för många" och jag blivit försämrad i min sjukdom. Men hur gör man?! Jag vill inte att köparen kommer om 1,5 år och klagar på "varan". Kan man avtala bort detta på något sätt? Vad skriver man isåfall i kontraktet? Och vad skriver man i kontraktet överhuvudtaget? Är helt grön på detta - jag köper endast, har aldrig sålt :)
 
Säljer du som privatperson är du betydligt mer skyddad än om du har hästarna i företag (och det tror jag inte att du har). Fast mer än så ska jag inte ge mig på att råda dig...
 
Använd standardkontrakt, skriv in att köparen får tillgång till försäkringsbolagets noteringar kring historik.
Skriv ner allt som kan vara av värde att veta, bocka inte i några rutor om att hästen ska/får användas för tävling/avel. Köparen kan då få för sig (helt felaktigt förståss) att hästen sålts som tävlingshäst, och sedan vill de reklamera när den inte vinner.
Se till att det är köparen som ordnar besiktningen, så att de inte kan skylla på att du valt "din egen veterinär".
Se till att de träffar hästen flera gånger alt att de testar "allt" på plats, rida ut/ridbana/hoppa whatever.
Prata om att hästar kan förändras beteendemässigt när de flyttar, känn efter om de FATTAR sånt, sälj inte om de inte gör det.

Välj bort köpare som du direkt känner kommer krångla, de kommer garanterat fortsätta med det.
Sälj inte på avbetalning.
Lämna inte ut på prövotid, öppet köp kan man ha en månad, men då ska den gå igenom DIN besiktning ua innan pengar återbetalas. Den ska återlämnas i samma skick eller bättre, det ska stå i kontraktet + att ni fotar hästen. Skriv också att köparen bekostar att köra tillbaka hästen i så fall.

Det är en djungel att sälja häst, prioritera en god magkänsla och utförligt kontrakt.
 
Gör du ett bra förarbete upplever jag att du sparar mycket senare i processen.

Själv tycker jag det är vits att ta bilder, sätta ihop ett bra A4 med info om hästen, bilder och så mycket du bara kan komma på om olika förutsättningar. Tidigare skador, hur hästen är i temperament, ja, det du kan komma att tänka på. När du sedan får mailsvar där de vill veta mer, skicka prospektet. Där har du en första sållning.

Se till att redan innan annons lagt upp lite filmer på You Tube, så du kan hänvisa till dessa i annonsen. Var noga med att sätta det pris du tänkt dig, så du slipper onödiga samtal och frågor, och inte drar till dig fel människor.

Lita på magkänslan när du arrangerar provridning. Var inte rädd för att avbryta om det känns fel för dig, det är din häst och du har inte råd att få den förstörd innan försäljning (eller någonsin).

Gör klart att köparen står för besiktningen, så denne har uppfyllt sin undersökningsplikt. Om köparen avstår, var noga med att ange detta i kontraktet ("köparen har beretts möjlighet att veterinärbesiktiga hästen men valt att avstå"). Stor betydelse juridiskt.

Köp ett färdig kontrakt redan nu och fundera på vilka klausuler som inte är förhandlingsbara. Presentera detta kontrakt redan vid en provridning om spekulanten är intresserad av hästen. Var beredd på handpeng redan vid provridningen, ha dokumenten klara. För mig är det MINST lika viktigt att vi är överens om kontraktet som att hästen faller mig i smaken.
 
Tack för all hjälp! Det kommer förmodligen en familj och tittar i helgen, så det ska bli spännande. Det är dock en tvåårig shetlandsunghingst så varken provridning eller dylikt kommer att ske. Kan inte tänka mig att de kommer vilja besiktiga heller. Hur gör man då för att friskriva sig från saker som kan visa sig senare?
 
"Köparen har beretts tillfälle att undersöka hästen i den omfattning de själva anser tillräcklig, och godkänner i och med köpets genomförande skicket på hästen såsom utan anmärkning" (ev med undantag från i kontraktet angivna förutsättningar)".

Eller något i den stilen. Befintligt skick ska man akta sig för, det gäller att poängtera att köparen fått tillfälle att undersöka så mycket de vill och att de i o m att de köper tycker att skicket är OK. Dock är det ju viktigt att ange eventuella brister/förutsättningar i kontraktet, så de inte kan komma dragande med det sedan.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 709
Senast: co-SMAD4
·
  • Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 097
Skola & Jobb Jag vill börja plugga. Punkt. Och det är det enda beslutet jag har lyckats ta, sen kommer jag inte längre. Jag vet helt enkelt inte...
Svar
4
· Visningar
694
Senast: niardasp
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 816
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fjordingtråden
  • Dressyrsnack 17
  • Häst med känslig hud - era bästa tips!

Omröstningar

Tillbaka
Upp