lägga på moms

Eme_liie

Trådstartare
Hoppas jag lägger det här rätt

Jag är inte sådär jätte bra på det där med moms och tänkte att jag vänder mig till allvetande buke för lite råd.

För någon vecka sen så klickade jag hem ett träns från en hemsida (företagare), tränset kom och det var frid ocg fröjd då det även passade hästen.

Men nu när fakturan skall betalas så ser jag att hon har lagt på moms på det ursprungliga priset. vilket gör att tränset vart ganska dyrt, över 1000 lappen utan moms.

Har letat som bara den på hemsidan för att hitta att det ska stå någonstans att priserna gäller utan moms, men hittar inte ett ord om den där momsen.

Innan jag betsällde tränset hade vi en mail disskution där frågan om pris kom upp frågan löd.

Det blir alltså xxxx kr + frakt + fix av träns?

fick bara svar att det inte var frakt på tränset.

Så frågan är får man lägga på moms så i efterhand? ska även tillägga att jag är privatperson.

så köpt från företag till privatperson och sidan riktar sig till privatperson
 
Senast ändrad:
Sv: lägga på moms

så köpt från företag till privatperson och sidan riktar sig till privatperson


Då gör säljaren fel som inte redovisar priser med moms.

Ifall inte säljaren går med att justera priset (eller att du får retunera varan) så tycker jag att du ska prata med närmaste konsumentvägledare.
 
Sv: lägga på moms

Du har fått en prisuppgift, den gäller. Riktar sig försäljningen i huvudsak till privatpersoner måste alla priser vara angivna inkl. moms.
 
Sv: lägga på moms

Säljaren ger sig inte och säger att hon inte gjort något fel.

Fick en ny faktura med annat pris med det är fortfarande på lagt 25% moms på det.

Det är inte så att jag inte vill betala moms utan det är ju det att eftersom att hon inte angivit något har jag antagit att det är moms inräknat :( usch vad tråkigt sånt här är

Om den fortfarande anser att den inte gjort fel ska man ta det vidare? Eller bara betala och se glad ut?

Hade jag inte redan gjort ett extra hål hade jag skickat tillbaka det på sekunden och beställt från annan hemsida. Om ni undrar varför jag gjort hål så är det en födelsedags present av min pojkvän och han som fick fakturan och han såg nu såklart försent att fakturan såg ut som den gjorde därav ett extra hål i nosgrimman :(
 
Sv: lägga på moms

Betala det pris du fått uppgift om innan/vid beställning.

Vill säljaren kräva dig får denne går vidare med ärendet.
 
Sv: lägga på moms

Fick en ny faktura med annat pris med det är fortfarande på lagt 25% moms på det.

Det är inte så att jag inte vill betala moms utan det är ju det att eftersom att hon inte angivit något har jag antagit att det är moms inräknat :( usch vad tråkigt sånt här är

bara med anledning av ovanstående, så kom ihåg att även om säljaren rättar till sig så kommer fakturan att innehålla moms eftersom denne måste betala in moms. Så om summan är som du fått uppgift om så blir det ju rätt fast det är moms lagt på.

Tror att du har koll, men bara så att du inte stirrar dig blind på just moms, det är totalpriset du betalar som är det intressanta
 
Sv: lägga på moms

Eftersom att hon måste ange moms på priset som står på hemsidan så känns det ju dock som om hon får moms på moms.
Det är det jag tycker blir så klurigt.
:(
 
Sv: lägga på moms

Du har fått ett pris. Det är det pris du ska betala. Du behöver inte bry dig om fördelningen, eftersom du inte kan dra momsen.

Betala ostridigt belopp.
 
Sv: lägga på moms

Eftersom att hon måste ange moms på priset som står på hemsidan så känns det ju dock som om hon får moms på moms.
Det är det jag tycker blir så klurigt.
:(

oki nu har du ju 2 fakturor

1 på 1000 + moms = 1250
vilket du bestrider

2 en på ?????

Om nr 2 är 800 + moms = 1000 kr
så är faktura nr 2 rätt enligt dina önskemål. Då slutsumman = 1000 kr är det du är ute efter ! Moms måste alltid redovisas från säljare. Och det blir då ingen moms på momsen ...
Hon kunde lika gärna skrivit en faktura där det står 1000 kr (varav moms 200 kr) så hade du kanske förstått ?
 
Sv: lägga på moms

Hur tänker du då, moms på moms? Eftersom säljaren sänt en ny korrigerad faktura, stämmer beloppet du ska betala mot det pris ni kommit överens om?
Ex. Om det på hemsidan stod ett pris på 1250:- så kommer fakturan att vara 1000:- för tränset och 250:- i moms. Som företagare måste säljaren redovisa vara och moms separat på fakturan oavsett om man säljer till privatperson eller företagare.
Som de andra sagt så är det rätt att som privatperson utgå från att moms ingår om ej annat tydligt påtalats av företaget (ex att det på hemsidan tydligt framgår att moms tillkommer på angivna priser). Jag tycker att du ska betala vad du anser ni kommit överens om och inget mer.
 
Sv: lägga på moms

Jo priser på varan är säg 1200 det är det som står på hemsidan oxå

Så det blir 1200+25% på det 1500 på fakturan

Priset på varan sänkts till 1100+25% alltså 1350 kr.

Inget av priserna jag får är det som står på hemsidan.

För som sagt har jag förstått det som om jag ska betala 1200 eftersom att företagare ska ha pris inkl moms. Har dom exl moms måste dom skriva ut det tydligt och klart? Eller har jag fel?

Priserna jag skriver är inte priserna på det jag köpt men visar samma sak
 
Sv: lägga på moms

Du har fått ett pris, det är det pris du ska betala.

Är priset inkl. moms räknar du bort 20 % och har då priset exkl. moms. Är priset exkl. moms läggs det på 25 %. Oavsett vilket, det pris du fått är det pris som gäller.
 
Sv: lägga på moms

Alltså är det priset som står på hemsidan som gäller varken plus eller minus på det?
 
Sv: lägga på moms

Alltså är det priset som står på hemsidan som gäller varken plus eller minus på det?

Ja. Och eftersom du fått besked via mail att det inte är nån fraktkostnad på tränset så kan säljaren inte heller lägga på för det.

Bestrid fakturan och hänsvisa till priset på hemsidan. Kopiera även gärna texten på hemsidan, kopiera även gärna texten på hemsidan och klistra in i mailet så att säljaren inte går in och ändrar i efterhand. Meddela att det är detta pris du kommer att betala och att om h*n fortsätter att tjafsa om saken så går du vidare till ARN.
 
Sv: lägga på moms

Alltså är det priset som står på hemsidan som gäller varken plus eller minus på det?

Som tidigare skrev JA.

Så du betalar endast priset på hemsidan. Och hur säljaren gör med sin moms är ju egentligen inte dina problem, Står det inte på hemsidan att moms tillkommer (som det MÅSTE göra) så får säljaren "skylla sej själv".

Exempel http://www.willabdirekt.se/ som vänder sej mot företag, de skriver ut sina priser utan moms (med moms inom parentes) ...

Förut hade man även Nordpost (som tydligen nu ngår i Granngården) men på deras hemsida stod alltid klart å tydligt MOMS TILLKOMMER så man inte skulle missa det. Även vid beställningsdelen så framkom detta.

Så dubbelkolla med pojkvännen om han har kvar orderbekräftelsen så det inte står nåt där bara om "Moms tillkommer" för då har du tyvärr inget att komma med...
 
Sv: lägga på moms

Fast det spelar ingen roll om det står på orderbekräftelsen, det måste tydligt stå på hemsidan om mons tillkommer på priset annars anses det angivna priset vara inklusive moms! Så till TS du ska betala det belopp som står på hemsidan inget annat! Vill hon bråka så hänvisa till konsumentköplagen och tala om att om hon tänkt fel är det hennes ansvar och vill hon dra det vidare så lycka till. Ta även en skärmdump på hemsifan och skriv ut och spara så du kan bevisa vad som står där så hon inte går in och ändrar, gör det med en gång :)
 
Sv: lägga på moms

Problemet är att man får ingen direkt orderberkräftelse av försäljaren utan man mailar henne vad man ska ha sen så typ skickas det, vi hade dock en disskution om det skulle passa till min häst innan jag skrev att jag ville ha det.

Och frågade även då vad det skulle gå på men fick inget svar så antog så såklart att det var priset på hemsidan som gäller.

Har tagit bilder från min iphone på hennes hemsida, så bevis har jag så det räcker och blir över pojkvännen har även han tagit på datorn utifall att man skulle behöva visa datum vilket man ser från datorn.
 
Sv: lägga på moms

Det finns ju en hemsida som säljer träns med mera och fixar till dom efter egna önskemål. Där mailar man också för beställning. Men på den sidan står det att dom inte har möjlighet att ändra priserna och att dom därför kan skifta mot vad som står på sidan. Tänkte bara om det kanske är den sidan fast du har missat texten? För den var inte stor..
Sen om hon har mailat dig ett pris så ska det ju självklart vara det priset!

Fick själv en sådan chockfaktura en gång när jag köpte hö. Bonden hade glömt att skriva i annonsen att priset var exklusive moms. Men han fixade det utan knussel och jag behövde bara betala det som stog i annonsen.

Hoppas allt löser sig.
 
Sv: lägga på moms

Jag tycker du ska göra som du blivit rådgiven. Bestrid fakturan. Sedan om du vill vara hygglig- så skulle jag göra- erbjud dig att skicka tillbaka tränset till företaget om hon står för fraktkostnaden...
 

Liknande trådar

Utrustning I slutet av augusti beställde jag ett träns mot postförskott. På hemsidan står det att deras mål är att kunden ska ha tränset innom 10...
Svar
18
· Visningar
1 354
Senast: Elshacera
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp